Magicianul animat din Sulina anilor 1910

Magicianul animat din Sulina anilor 1910
Bogdan Muresanu si Alex Tamba // Foto: Alex Spineanu de la Allkimik

Oprim putin ziua asta obisnuita de marti pentru o vizita in Sulina anilor 1910, unde un magician obisnuit cu pacaleli se izbeste de o forta care pare a fi magie adevarata: electricitatea. 

Asta e numai de gust - scurtmetrajul romanesc "Magicianul" isi incepe productia abia in toamna, dar acum putem intra cu incredere in atelierul proiectului, cu Bogdan Muresanu si Alex Tamba.

"Magicianul"a existat in prima faza sub forma unei nuvele scrise de Bogdan, publicitar de cand cu Afacereza, ulterior scenarist, producator si regizor de spoturi publicitare, scurtmetraje, seriale si viitoare lungmetraje. 

Trecut in versiunea de scenariu, magicianul l-a vrajit pe Alex Tamba, actual freelancer dupa 12 ani petrecuti in publicitate, gaming si character design, cu 5 albume de banda desenata publicate (3 in Romania, 2 in Franta). Lor li s-a alaturat si Dan Burlac in calitate de producator.

Filmul a primit finantare de la CNC in prima sesiune si se afla acum in etapa de teleportare in timpul si locul actiunii. Adica research in profunzime, de la arhitectura si decor la interioare, pana la costume, obiceiuri si limbaj. 

Povestea mai pe larg in continuare:

 

Despre scenarist si co-regizor

Bogdan Muresanu: Am lucrat in advertising acum multa vreme (nu chiar in 1910, dar cam pe acolo), cand se vorbea o alta limba

Aproape un secol mai tarziu, in 2009, mi s-a urat cu binele altora si am hotarat sa-mi fac mica mea bucurie (intai s-a numit ADCELERATE, curand se va chema KINOTOPIA pentru ca flyerele nu ne mai atrag).

Relativ repede, am inceput sa fac si productia unor spoturi publicitare pe care le scrisesem.

Pasul urmator a fost sa regizez si sa co-produc un scurt metraj (Tuns, Ras si Frezat), iar din acel moment, s-a pornit tot acest boule de neige care face ca in zilele voastre sa fiu implicat in scenariul unei alte animatii (Opinci, regia Anton Groves), a unui lungmetraj care va avea premiera dupa sfarsitul lumii (Unde e Sofia, regia Anton Groves), a unui serial productie internationala care incepe sa inceapa (1989), a unui lungmetraj pe care poate il voi regiza vreodata, daca exista viata de apoi, a unui scurt (Spid) pe care abia l-am impachetat si asa mai departe, cu alte cateva teste de rabdare inumana a caror menire este sa pastreze un scenarist mereu tanar si gata sa se prabuseasca la 80 de ani, in culmea gloriei, pe un covor rosu, nitel decolorat.

Dar ce inseamna 80 de ani in viata unui vampir care scrie noaptea povesti despre Sulina inceputului de secol trecut?

 

S-a nascut Magicianul din Sulina

Bogdan Muresanu: Intai si intai, am scris Magicianul ca pe o povestire dintr-o colectie de nuvele publicata sub numele de Erata. Se intampla prin 2006.

Am vrut in tot timpul asta sa fac un film despre un magician invechit in trucuri ieftine care isi vede “arta” confruntata de o alta magie, dar nu stiam cum sa tratez subiectul. Animatia, cu toate posibilitatile ei, mi s-a parut singura cale de a-l face.

Am ales Sulina pentru ca, la vremea aceea, era un oras cosmopolit, un porto-franco pestrit si viu, iar ziua in care se petrec evenimentele filmului este chiar ziua in care se inaugureaza prima centrala electrica din oras.

Cu alte cuvinte, am ales acel moment unic in care vechea lume s-a destramat in lumina noua a modernitatii.

Mi-am inchipuit acea clipa in care in care intunericul strazilor desfundate a fost risipit, desvrajit de felinarele aprinse. Din pricina asta, lumina a devenit un personaj in sine in scenariu.

 

Urmatorul pas: despre echipa

Bogdan Muresanu: Am cautat sa alcatuiesc o echipa cu care sa pot face un astfel de film si, pentru ca il stiam pe Tamba din “Cei de dincolo”, “Elabuga”, "Subteran" si alte BD-uri la care a lucrat, i-am dat scenariul si el a acceptat imediat. Acelasi lucru s-a intamplat cu Dan Burlac cu care intentionasem de mult sa colaborez.

Alex Tamba: Eu sunt freelancer, dupa ce am lucrat 12 ani ca ilustrator in advertising, apoi 2D artist in gaming, character designer la Disney. Am 5 albume de banda desenata publicate, 3 in Romania si 2 in Franta, ultimul fiind premiat la festivalul international de banda desenata de la Angouleme.

Momentan am un proiect personal in lucru, revista de banda desenata Subteran, de care spunea si Bogdan.

 

Spre CNC si dincolo de el

Bogdan Muresanu: Ne-am apucat de treaba si am aplicat la CNC fara mari sperante ca vom obtine finantare chiar din prima sesiune insa, surpriza!, proiectul a placut comisiei de evaluare si am obtinut suficienti bani cat sa ne permita sa fim realisti.

Pana la finalizare, vor mai trece probabil doi ani in care vom cautaco-producatori in afara plus alte surse de finantare in tara. 

Acum suntem inca in etapa de cercetare care implica studii de costume, obiecte, fotografii din epoca, chiar si bucati muzicale autentic regionale.

Dan Burlac: Eu ma aflu la prima experienta in filmul de animatie. Intuitia mea, argumentata de calitatea echipei cu care lucrez, imi spune ca Magicianul va fi un scurtmetraj care va marca animatia romaneasca. Avem toate elementele sa facem o poveste minunata cu premise realiste de a implica si coproducatori din alte tari. 

In septembrie, lansam productia la apa (daca sunteti marinari de treaba, urati-ne vant din pupa!). 

 

Tematica vizuala. Steampunk?

Alex Tamba: Nu ne indreptam spre steampunk, nu va fi o animatie sumbra, chiar as zice ca cel mai important element  va fi lumina, ea va dicta ritmul, atmosfera, dimensiunea magica sau reala a lumii.

Jocul cromatic va dinamiza geometria personajelor si a decorului, urmarim o animatie complexa, desfasurata pe mai multe planuri.

Decorul nu va fi gandit doar ca un context al personajelor, el va fi un spatiu viu, dinamic si interactiv. Iar peste toate, lumina si umbra vor dirija acest univers, pe firul povestii.  

 

Inspiratie pentru stilul animatiei

Alex Tamba: Sursele de inspiratie sunt numeroase si vin din multe medii. Ca sa dau cateva directii, vizualul va avea influente din Neil Campbell Ross, Marie-Laure Cruschi, Tadahiro Uesugi… si ar mai fi multi.  

 

Cum merge cercetarea costumelor de care spuneati pe Facebook?

Alex Tamba: Partea de research este o etapa foarte importanta, pentru o incadrare in epoca cat mai corecta trebuie documentat totul, de la arhitectura, obiceiuri, limbaj, pana la costume, accesorii, elemente uzuale, casnice, industriale… deci costumele reprezinta 5% din tot procesul de documentare.

Totusi am reusit pana acum sa structuram o mare parte din referinte.  

 

Cea mai dificila etapa

Alex Tamba: Cu siguranta vor exista etape anevoioase, dar nu dificile, cat timp dispui de resurse si solutii tehnice. Animatia este un exercitiu al creativitatii si al muncii in echipa. Daca exista si buget, cam asta ar fi ecuatia.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related