Ce ne facem cu storytelling-ul? Pai stai sa-ti povestesc

Ce ne facem cu storytelling-ul? Pai stai sa-ti povestesc

"Storytelling"-ul e cam la egalitate cu "creativitatea" cu privire la frecventa de utilizare, cel putin in anumite cercuri. De pilda, in comunicare, se vorbeste despre storytelling intr-o veselie de niste ani incoace. Riscant e ca putem ajunge sa ne asezam comod in zona meta, multumiti ca propagam importanta ideii de poveste in timp ce povestile in sine cam trec pe langa noi. Pai nu, storytelling-ul are nevoie sa se intample pe bune. Aici pune umarul si Alex Glod care incepe spunandu-si propria poveste: muncitor in constructii dupa liceu, apoi ospatar si barman, apoi student la REI si politician aspirant, apoi AIESEC si ajungem in prezentul in care e trainer de povesti si co-fondatorul  Stai sa-ti povestesc.

Pana sa devina un program de traininguri pentru storytellerii din organizatii, Stai sa-ti povestesc era un joc cu cartoline pe care Alex l-a folosit in primul lui training, intamplat accidental, la invitatia unei colege. Ce a urmat? Pai sa vedem:

 

Despre Alex

Traseul meu profesional a fost unul mai nonconformist. Am inceput ca muncitor in constructii in 2007, cand am terminat liceul. Aveam o ambitie puternica de a trai pe cont propriu si era singurul domeniu care imi deschisese o portita ca oportunitate.

Un an mai tarziu, m-am reorientat catre meseriile de barman si ospatar, am pus bani deoparte si in 2009 am inceput Facultatea de Relatii Internationale si Studii Europene. Eram un idealist atunci pentru ca visam la o cariera in politica prin care aveam sa schimb multe. Dupa primul an, mi-a fost clar ca politica nu era cel mai eficient mod de a face o schimbare si am gasit o alternativa mult mai interesanta – educatia si training-ul.

De indata ce am inceput sa practic training prin AIESEC in Romania, Germania, Serbia, Bulgaria, Polonia, Cehia, Austria si Estonia, mi-a fost clar ca prin educatie pot avea un impact direct asupra oamenilor si ii pot ajuta sa isi rezolve problemele.

Surpriza mea a fost ca dupa fiecare training, cursantii apreciau enorm povestile din experienta mea, fiecare cu doza ei de umor, tragedie, greutati, ambitie si inspiratie. Cel mai interesant a fost faptul ca ei tineau minte aceste povesti si dupa mai multi ani de la training. Asa am inceput sa realizez cat de importante sunt, de fapt, povestile.

 

Jocul "Stai sa-ti povestesc"

La prima vedere, pare ca a fost un accident. O fosta colega m-a invitat sa tin un training de storytelling pentru Youth Academy. In momentul acela, aveam ideea unui set de cartoline pentru astfel de contexte si am decis sa testez ideea cu ocazia acestui training. Odata ce am validat conceptul, am lansat setul de cartoline sub forma unui joc, cu numele Stai Sa-ti Povestesc.

Cateva luni mai tarziu, am cunoscut-o pe colega mea, Alexandra Cilliota. Datorita deschiderii si curajului ei, am decis sa ma mut din Sibiu in Bucuresti si sa initiem acest proiect de promovare a storytelling-ului in educatie si in business. Fiecare dintre noi are propria lui superputere.

Alexandra este o magiciana a copywritingului si un bun student in tot ce tine de marketing, vanzari, branding si PR. Eu sunt pasionat de training, leadership, marketing si dezvoltare a business-ului. 

Asadar, in februarie 2015, Stai Sa-ti Povestesc a luat nastere in mod oficial si am inceput sa organizam evenimente si training-uri deschise. Am fost invitat ca speaker la 2 evenimente TEDx – TEDx University of Piraeus si TEDx Bacau – si am colaborat cu Accenture, pastel, AIESEC, Teach for Romania si Paul Renaud.

Acum suntem in etapa de consolidare a modelului nostru de business si ne adresam si marilor companii din Bucuresti.

Ne adresam in principal managerilor, antreprenorilor, oamenilor de vanzari, marketing si PR, HR managerilor, trainerilor si persoanelor publice. Misiunea noastra este sa oferim o experienta completa si memorabila angajatilor, clientilor si audientelor clientilor nostri.

 

Dar mai trebuie promovat storytelling-ul?

Da, pentru ca povestea este inca asociata cu basmul, minciuna si fictiunea. Raspandirea acestui concept ar duce la o educatie mai buna in scoli, la experiente pozitive ale angajatilor in companii si la distrugerea unor stereotipuri corozive pentru societate.

Aceasta promovare trebuie facuta de fiecare om care isi da seama de valoarea propriei povesti, dar cel mai mult trebuie facuta de catre lideri, educatori, parinti si massmedia. Noi vom continua sa raspandim acest concept pana la adanci batraneti.

 

O poveste bine spusa

A fi un bun storyteller nu inseamna sa fii genul de om care se da in spectacol sau care cerseste atentie prin povesti emotionale. Un storyteller desavarsit este un om generos, care are ca prim obiectiv sa ofere ceva valoros oamenilor cu care interactioneaza si care nu se teme sa fie autentic, vulnerabil si curajos.

Avem nevoie de storytelling in organizatii la fel cum desertul are nevoie de un rau. Da, desertul va functiona bine si fara apa, dar ramane un teren arid, neprietenos si fara viata. Povestile faciliteaza conexiuni autentice intre colegii de echipa, incurajeaza oamenii sa impartaseasca din propriile experiente si ofera un context prielnic pentru inovare, creativitate si atasament fata de organizatie.

Oamenii sunt cea mai importanta resursa a unei companii. Storytelling-ul nu face altceva decat sa ofere oamenilor spatiul de a se dezvolta intr-un mod sanatos si sustenabil.

 

Comunitatea de Storytelling. Servicii ulterioare

Am inceput in 2015, cand am fondat Comunitatea de Storytelling, un grup de practica pentru cei care isi doresc sa aplice arta povestirii in prezentari si discursuri. 

Membrii Comunitatii de Storytelling vin din domenii si experiente diferite. Avem deopotriva antreprenori, studenti, traineri si angajati in companii mari din Bucuresti. La fiecare intalnire ii sustinem in procesul de a se desavarsi ca storytelleri. Ii implicam in momente de improvizatie pentru a invata sa fie mult mai relaxati, dinamici si creativi pe scena. La finalul fiecarei seri, 4 membri din Comunitatea de Storytelling sunt invitati sa impartaseasca cate o poveste.

Povestile sunt pregatite pe baza manualului Versatile Storyteller - 12 povesti diferite pe care fiecare membru trebuie sa le puna in scena, iar fiecare poveste in parte presupune aplicarea unei noi metode si nivelul de dificultate creste continuu.

Ulterior, am lansat trei training-uri specializate: pentru lideri, pentru cei care vorbesc in public si pentru marketeri.

Iar in vara aceasta organizam primul bootcamp intensiv de 4 zile la Sibiu, numit Storytelling in Transylvania, alaturi de mentorul si colegul nostru drag, Vince Stevenson, care este trainer in Public Speaking in UK. In luna martie 2016 am lansat si primul curs online de Storytelling in Public Speaking pe platforma educationala Udemy.

Ne propunem sa publicam inca 3 cursuri acolo pana la finalul anului.

 

Promovare

In afara de promovarea social media, suntem prezenti la diverse evenimente de interes pentru clientii nostri, ne implicam in proiecte precum Teach for Romania si Atelierele de Antreprenoriat, organizam seminarii gratuite pentru companiile care vor sa afle mai multe despre ce presupune storytelling-ul aplicat in business si participam la evenimente specifice de networking.

 

Cel mai de succes efect

O reusita deja cunoscuta este colaborarea cu Paul Renaud, pentru discursul lui de la TEDx Bucharest 2015.

Pentru noi, de fiecare data cand participantii nostri ne trasmit ca am invatat sa ma pun in locul managerului meu si sa nu-l mai judec sau ca simt ca am invatat sa ma cunosc mai bine si sa comunic mai bine cu echipa mea, simtim ca munca noastra a avut efectul dorit.

 

Pe mai departe

Suntem foarte entuziasmati pentru bootcamp-ul de Public Speaking si Storytelling de la Sibiu, din 4-7 August. Pregatim un concept inovativ cu experienta de invatare, care include activitati outdoor, gamification, arte expresive si facilitare grafica.

In toamna vom reveni cu training-urile noastre deschise si speram sa avem parte de sali pline. Iar pe final de an, vrem sa organizam un concurs de storytelling la care sa aducem cei mai buni povestitori din companiile cu care vom fi lucrat anul acesta.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related