Despre Iulian Vacarean, baiatul cu limonada sau tipul super cret pe Vespa, am auzit probabil cu totii: foarte prezent in viata Bucurestiului, de la cea culturala la cea fashion, dar mai ales in zona actiunilor de bine pe care le-a initiat sau la care a participat.
Iulian defineste ceea ce este Asociatia Beneva - o organizatie non-guvernamentala care in ultimii 7 ani s-a concentrat pe fapte si pe rezultate, fie ca a fost vorba despre tineri studenti, copii bolnavi de cancer sau femei abuzate, acasa sau pe strada.
Context
Ce stia Studio kort si probabil majoritatea lumii era ca Iulian a facut multa limonada si multe alte lucruri misto. El, si nu asociatia Beneva, cea pe care de multa vreme se tot straduia sa o faca ”vedeta” inaintea lui.
Ajunsa la maturitatea celor ”7 ani de acasa”, dorinta fireasca a aparut in asociatie - o recapitulare si o ordine in toate initiativele de bine de pana acum. Miza procesului de redesign s-a formulat astfel clar si rapid: apropierea de public si de media intr-un model coerent si care sa inspire tinerii si brandurile sa continue sa se implice activ.
"Beneva a fost un model de a organiza un-pic-altfel structura de lucru a unei organizatii non-guvernamentale. Am ales mereu sa fim un fel de deschizatori de drumuri prin proiectele pe care le-am desfasurat."
Iulian Vacarean (fondator Beneva)
Si cum in batalia sincera pentru cei 2 si 20% nu te poti prezenta oricum si nici prea tarziu, procesul de redefinire a identitatii asociatiei si reorganizare a informatiilor disponibile online a avut un deadline strans si clar urmarit de intreaga echipa implicata.
Arhitectura proiectelor
Initiativele Beneva au aparut de-a lungul anilor organic, in functie de cauzele identificate de Iulian in jurul contextelor in care se afla viata lui. Ele n-au fost planificate in vreun fel strategic, dar chiar si asa au avut, de fiecare data, un impact neasteptat de mare.
Folosind mai multe exercitii de design pentru structurarea informatiilor, primul rezultat al procesului a fost calendarul Beneva - un loc in care identifici in decursul unui an catre ce se distribuie resursele si cu ce impact - ”cand si cum si cand facem sa fie bine”.
Prima provocare reala a procesului dupa identificarea actiunilor de bine, a fost incadrarea in categorii bine definite si ele. Astfel a aparut E CLAR, un pilon in jurul careia urma sa se defineasca noua constructie strategica Beneva.
"Evenimentele, Campaniile, Locurile, Actiunile si Rapoartele au fost introduse in promisiunea asociatiei ce si-a definit si mai departe structura interna prin cateva exercitii de business modeling. Rapoartele au aparut in urma nevoii de a deschide o conversatie cu sustinatorii, una mai relevanta si mai concentrata pe rezultatele asociatiei in care acestia aleg sa investesca."
Andrei Carcea (Chief Designer kort)
Identitatea iterata
Dupa definirea arhitecturii initiativelor a urmat rafinarea semnaturii vizuale a asociatiei. Primul lucru la care s-a oprit atentia a fost partea structurala a identitatii care pornea de la un font existent, dar careia ii lipsea echilibru si lizibilitatea in anumite situatii cheie.
Au pornit astfel un proces de reglementare a literelor componente fara a ne indeparta prea mult de personalitatea acestora. Au studiat diferite abordari si constructii care au dus in final la un corp de litera mai ferm si mai fluid.
Vechea identitate Beneva avea o constructie statica prin cele 2 linii ce tineau type-ul. Headline-ul asociatiei contine o actiune constanta - facem sa fie - care presupune o mobilitate in stilul de abordare a lucrurilor. Acest aspect a fost capturat prin introducerea unui sistem generativ de linii dinamice ce aveau sa dea diferite variante ale semnaturii vizuale. Mai departe, acest detaliu a fost declinat in limbajul complementar al identitatii care pe mediul online s-a transformat in microanimatii ale separatoarelor sau categoriilor de initiative.
"O alta componenta a identitatii care a fost revizuita a fost semnatura scurta si varianta prin care initiativele erau introduse sub umbrela Beneva. Astfel a aparut particula “o initiativa BNV” ce urmeaza sa apara alaturi de identitatile punctuale ale fiecarui proiect generat de asociatie."
Andrei Carcea (Chief Designer kort)
Continutului initiativelor
"A fost destul de interesant ca dupa 7 ani sa punem impreuna, prin motode de lucru si de comunicare noi, toate experientele si informatiile traite. Am avut parte de o provocare, pe care am acceptat-o si care a adus un plus semnificativ in reusita unui proiect de care acum ne bucuram cu totii."
Iulian Vacarean (fondator Beneva)
Colectarea continutului a reprezentat pentru echipa asociatiei un proces de constientizare a rezultatelor, aducand in discutie cauzele pentru care lupta si motivele pentru care au ales sa faca binele in stilul Beneva.
Definind acest stil intr-unul ce combina autenticitatea cu claritatea si contemporanul, au ales sa foloseasca exclusiv continut existent in arhivele asociatiei, aducandu-l in cea mai buna forma coerento-stilistica.
Cea mai sensibila zona a continutului, dar poate si cea mai placuta parte a procesului a fost colectarea testimonialelor, pe care au ales sa le aduca si mai mult in fata viitorilor cititori, oamenii si implicarea acestora fiind principalul motor al asociatiei Beneva.
Noul website
"Datorita designerilor din kort, care prin strategia lor de a planifica si organiza atat grafic cat si sistematic structura unui website, acum ne mandrim cu un loc unde proiectele noastre, chiar si cele in curs de desfasurare, sunt prezentate asa cum merita - clar si frumos - celor cu care interactionam."
Iulian Vacarean (fondator Beneva)
Principala resursa online a asociatiei, website-ul, a primit un ”tratament” special printr-o abordare de webdesign ce indrazneste sa iasa din template-urile ce au plictisit deja ochiul cititorilor. Un mediu vizual dinamic, cu microanimatii si gif-uri, paginile initiativelor - navigabile pe verticala in profunzime si pe orizontala intre ele - prezinta o structura a informatiei comuna fiecarei categorii in parte, aducand la fiecare pas cate un call to action contextual.
In spatele acestor ”instigari la actiune” a fost ales un tip de chestionare care prin structura si design-ul lor, intampina partenerii si voluntarii cu o atitudine deschisa si autentica, asemenea personalitatii asociatiei Beneva.
Echipele participante:
Studio kort:
Andrei Carcea, chief designer
Oana Korda, design facilitator & content designer
Asociatia Beneva:
Iulian Vacarean, limonade wonder maker
Florentina Ciocanea, face binele sa creasca
Simona Petrica, binele se scrie frumos si corect
Madalina Baican, binele creste prin strangere de fonduri
Claudiu Florescu, strategie pentru bine
Mihai Chiritescu, binele se programeaza
Ana Silivas, antrenor de viata si de bine