Citind povestea lui Paul Muresan, e posibil sa va vina in minte niste versuri de la Omul cu Sobolani. Mie asa mi s-a intamplat. “Mama voastra de visatori / Ma faceti sa trag cu prastia-n nori”. De aici.
Paul Muresan este animator (nu, nu sare din torturi la petreceri; luati-o pe cealalata parte).
Cand te uiti la "Pui de somn"/ "Baby Nap", cea mai cunoscuta animatie a lui Paul, riscul de a ramane cu gura cascata dupa fiecare cadru e considerabil.
Nu-i de mirare ca scurtmetrajul a fost premiat la Filmul de Piatra ("Cel mai bun film de animatie") si Anim'est ("Cel mai bun film romanesc"), ulterior nominalizat fiind si la Premiile Gopo. Si de la sursa aflam ca totul a plecat de la vise urate.
Sa-l urmarim, deci, pe Paul, un ilustrator care pare a fi in stare sa se trateze de propriile psihoze si, apoi, s-o ia de la capat. Iar cand e luat la intrebari, face recomandari si vorbeste de animatia de pe la noi.
Inceputurile si prezentul
Am mers la liceul de arte pentru ca nu puteam sa joc fotbal. Stateam pe tusa si desenam pokemoni in caietul de matematica. Am trecut la majoritatea materiilor pentru ca stergeam tabla (ma miscam mai repede decat fetele harnice din clasa). Am mers la grafica apoi pentru ca atunci cand pictam era ultra-dezastru.
Acum sunt animator si ilustrator freelancer. Lucrez la proiecte comerciale din care pun deoparte baniti ca sa imi animez povestile din caietele de schite.
Experienta Deutschland
Prima animatie pe care am facut-o a fost la HBK in Saarbrucken. Am aplicat pentru grantul Erasmus pentru ca de foaaaarte mult timp imi doream sa fac animatii fiind mega influentat de Interstella 5555, Ghost In The Shell si Spirited Away. Animatia care se studia in Romania atunci se rezuma la cateva tutoriale de pe YouTube asa ca mi-am luat creioanele si m-am dus.
Experienta a fost foarte diferita de povestile post Erasmus ale colegilor mai ales pentru ca nu prea interactionam cu nimeni. Eram toata ziua in atelier si desenam cele 2200 imagini necesare pentru primul scurt metraj pe care l-am numit, tineti-va bine, “Desenanimat”.
Am avut mega surpriza sa aflu ca animatiile incepatorilor vor fi proeictate in cinema-ul local si uite asa am trecut intr-o seara de la “nu am sa imi fac asa ceva cat traiesc! trebuie sa fi dus cu pluta ca sa te chinui atata” la “uei mamaaaa ce bine arata pe ecran mare!”
Desi colegii imi explicau ca imi va fi mai simplu daca lucrez digital, m-am incapatanat (de lene) sa fac totul in creion pe hartie si efectul a fost coplesitor. Un A5 era intins pe 7 metri. Creionul din geanta desenase linia aia mai mare decat mine si toti din sala participa la calatoria asta care a iesit din manutele mele.
A fost ceva ce stiam ca vreau sa mai traiesc iar si iar asa ca nu m-am mai oprit. Acolo am intalnit foarte mult respect pentru incepatori. Asta a schimbat totul.
“Desenanimat”. Amintiri
Un scanner stricat! Asta-mi amintesc prima data cand ma gandesc la Desenanimat. Am scanat pana l-am stricat. Desenanimat era despre a iesi din cadrul in care ai fost “desenat”.
"Pui de somn"
"Pui de somn" a fost o animatie cu care m-am tratat. Dupa o schimbare mare prin care am trecut in 2013, aveam cate o serie de cosmaruri in fiecare noapte. Am inceput sa le notez si, dupa ce le-am pus in ordine, am avut scenariul.
Ma gandeam ca poate le pot scoate din mine si le pun pe ecran.
Am strans banuti din tatuaje, afise, bannere si m-am pus la treaba. Spre finalul montajului, s-a alaturat si un prieten ultra talentat, un olimpic la pictura pe nume Liviu Pop. Impreuna am reusit sa scoatem Puiul la timp pentru Filmul de Piatra si Anim’est.
Dupa aceste doua festivaluri, animatia a plecat in mai multe tari decat am sa pot eu vizita vreodata.
Recomandari de animatii
Hedgehog In The Fog - Yuriy Norshteyn:
Ghost In The Shell - Mamoru Oshii:
Spirited Away - Hayao Miyazaki:
Animatia romaneasca
Nu se banuieste timpul necesar pentru a crea fiecare cadru individual, asta e clar. Simt ca animatia romaneasca este inca foarte timida. De multe ori vedem proiecte cu efecte frumoase dar care se tem sa spuna ceva de frica criticii care inevitabil va urma.
Animatie si advertising
Mie-mi scapa chestii evidente si ma holbez foarte mult la detalii inutile mai ales cand e vorba de advertising. Cand fac commissioned work, clientii au mare incredere in ce fac, altfel nu-mi explic cum ma lasa sa pun toate nebuniile in animatiile lor.
Artistii animatori, in Romania
Competitia intre putinii animatori romani este, in opinia mea, inutila. Insa Animation Worksheep face o treaba buna in a planta steaguri albe in pumnii animatorilor.
Viitorul
Lucrez la 3 proiecte acum:
- Sailor - videoclip care va fi gata in curand
- CEVA - o animatie despre a cauta “ceva-ul” dupa ce dam ortu’ popii
- Da-mi mana - teza de doctorat despre tata si fiu legati de o limba