Agentia nu a inceput ca o agentie, ci ca un sistem de panotaj in scoli, povesteste Ciprian Ionescu, Creative Director September Media. In 2007, proaspat iesit din AIESEC, voia sa schimbe lumea. A invatat, in schimb, cum functioneaza o agentie de publicitate, in timp ce o crea treptat. El explica avantajele si dezavantajele online-ului si cum au inceput companiile locale sa inteleaga importanta comunicarii.
Scurt istoric
September a aparut in 2007, dar nu ca agentie de advertising. Ci, proaspat iesit fiind din AIESEC, voiam sa schimb lumea. Asa ca am dezvoltat un sistem de panotaj in scolile si liceele din regiunea Moldovei si Rep. Moldova pentru a atrage fonduri din partea companiilor (de aici si numele "September").
Atrageam cam 10.000 de euro pe an pentru ele si mai traiam si eu din asta. Ulterior am aflat ca faceam de fapt publicitate indoor :)
In timp au aparut solicitari extra din partea clientilor, de tipul "veniti si voi cu o idee sa ne diferentiem mai mult". Veneam cu idei, le implementau, functionau si ieseau proiecte faine. Am invatat astfel cum functioneaza o agentie.
Asa ca, din 2010, am ajuns sa crestem si sa devenim agentie de advertising. In acest moment suntem agentie full-service si lucram cu clienti locali, nationali sau multinationali.
Avantajele si dezavantajele localului
Avantaje:
- agentiile de aici sunt mult mai dedicate, cred eu, caci nu ruleaza proiecte pe banda rulanta, ci aloca mai mult timp clientilor.
- cei care le conduc nu sunt manageri angajati, ci antreprenori si astfel inteleg mult mai usor provocarile prin care trece un business.
- isi permit sa ofere preturi mai bune si chiar sa lucreze pro bono.
- isi doresc premii, dar nu lucreaza pentru ele, ci pentru rezultate pentru client transformate in colaborari pe termen lung.
Dezvantaje:
- episoade de instabilitate financiara.
- intram mai greu la clientii "de la capitala".
- luam mai greu premii.
Clienti
De la mici antreprenori locali, pana la companii multinationale. Cu toti lucram cu la fel de mult drag si pasiune, indiferent de bugete, atat timp cat exista chimie intre noi si ei, ca oameni. Cum ar fi Ford, Toyota, Lexus, GfK, Brikston, Romkomfort, Delphi, Vivo, Fundatia Comunitara Iasi, Edurom, TEDxIasi, Salvati Copiii etc.
In general, colaborarile noastre dureaza minim 1 an, dar avem clienti alaturi de care am crescut in ultimii 4-5 ani. Ca neajunsuri ar fi uneori limitarea bugetului. Dar criza ne-a provocat sa venim cu idei indraznete, implementate cu bugete cuminti.
Avem si clienti nationali, dar relatiile la distanta sunt mai greu de mentinut. De aceea, de anul acesta am inceput cu pasi mici, dar siguri sa dezvoltam un birou si in Bucuresti.
Vrem sa pastram "bucataria" in Iasi pentru a tine creatia si costurile sub control, dar sa avem reprezentare si in capitala. Am inceput sa participam la pitch-uri si credem ca in curand vom incepe sa culegem roadele.
Pentru noi fiecare client conteaza, indiferent de bugete, marime, reputatie. Si de aceea cand gandim o strategie pentru el, o gandim ca si cum ar fi business-ul nostru, investitia noastra, obiectivele noastre.
Limitele creative
Resursele si publicul nu ne-au limitat niciodata creativitatea. Dimpotriva. Ce ne-a limitat uneori au fost temerile clientilor legate de iesirea din zona de confort in care erau obisnuiti pana atunci.
E perfect de inteles, caci nu demult am trecut printr-o criza si apetitul pentru risc s-a diminuat foarte mult. Pe de alta parte incercam sa explicam ori de cate ori avem ocazia ca, in opinia noastra, diferentierea este cheia reusitei.
Diferentiere
Cand mergem la pitch-uri, nu vrem sa stim cine este competitia. Doar dupa ce-l castigam, pentru automotivarea noastra, uneori mai intrebam cu cine ne-am luptat :)
Publicitatea locala, cu bune si rele
Cel mai bun lucru: de la mic la mare, companiile au inceput sa inteleaga din ce in ce mai mult importanta comunicarii. Iar ca rezultat incep sa apara din ce in ce mai multe proiecte neconventionale, indraznete.
Cel mai rau lucru: faptul ca inca le este dificil clientilor sa faca diferenta intre agentii. Din nou, un lucru de neinteles, caci antreprenorul sau managerul trebuie sa fie cat mai bun pe domeniul sau. Iar aceasta stare de fapt tot de noi trebuie indreptata.