Sau, mai frumos spus, daca esti din afara Bucurestiului, esti exotic, spune Florin Mare, Managing Partner Boomerang. Sau accesibil. Ceea ce te ajuta sa ajungi, uneori, mai usor la client.
Agentia a fost infiintata in 1999 in Iasi, a inceput cu Daewoo si domeniul auto, a trecut prin imobiliare, s-a repozitionat precaut dupa criza si prabusirea celor doua domenii, si s-a hotarat sa se indrepte inspre un domeniu care rezista si in perioade mai putin roz: alimentele.
Florin spune ca a inceput o noua etapa si in publicitatea locala, iar companiile regionale nu mai cer fluturasi, ci idei si concepte. El spera ca perioada in care IT-istul se ocupa si de marketingul online sa devina, in curand, istorie.
Scurt istoric
De la local - full service, la national - branding si comunicare.
Boomerang a fost infiintata in Iasi, in 1999, ca agentie full-service (numita Cardiv pe atunci), iar primul client a fost Daewoo Automobile Romania pentru care a organizat lansarea modelului Nubira II in Iasi si evenimente de comunicare cu dealerii.
Domeniul auto a fost rapid adoptat ca directie strategica pentru Boomerang la acea vreme, lucrand mult de-a lungul vremii pentru aproximativ 16 branduri auto. Pentru dealeri, importatori, dar si producatori ca Dacia am realizat de la lansari de modele sau showroom-uri, pana la evenimente de tip caravana sau chiar saloane auto si multe campanii de comunicare.
O alta directie strategica a fost data de trendul imobiliar de la mijlocul anilor 2000, perioada in care Bomerang a facut mai mult decat comunicare, a realizat marketingul unor proiecte imobiliare din Iasi si Bacau in principal, care insumau peste 2000 de locuinte.
Fiind pe creasta valului auto-imobiliar, care parea combinatia miraculoasa a succesului, am avut ocazia sa invatam din prabusirea acestor domenii la sfarsitul anilor 2000, cand am fost obligati sa ne repozitionam. Astfel, din agentia full-service regionala Cardiv, ne-am reorganizat ca agentie de branding si comunicare ce opereaza la nivel national, Boomerang.
Echipa locala in Iasi are un nucleu dur format din sase oameni experimentati, avand competente in strategie de brand, strategie de comunicare, creatie pentru branding si comunicare, design si managementul creatiei.
Echipa extinsa include o retea de oameni care activeaza in zona creatiei si care sunt accesati in functie de specificul proiectelor de pe masa de lucru, Iasul fiind un oras generos in ceea ce priveste resursele pentru un proces creativ - copywriteri, ilustratori, artisti plastici sau designeri experimentati.
Avantajele si dezavantajele localului
Functionam cu un picior in Iasi si unul in Bucuresti. Chiar daca suntem locati in Iasi, in 2010 ne-am deschis un birou in Bucuresti, pentru a putea fi aproape de clientii nostri nationali pe care ii vizam prin noua pozitionare. Aceasta solutie a fost o alegere buna, pentru a evita lipsa de incredere cu care erau si sunt in continuare privite agentiile locale.
Ca agentie locala, esti acceptat mai usor de companiile din afara Bucurestiului, esti considerat mai accesibil. Si chiar esti. Ajungi mai usor si mai des la client decat un "national".
Un alt avantaj il constituie resursele pe care le poti accesa. Dincolo de competente tehnice de design si comunicare, entuziasmul si inocenta unor tineri, daca sunt administrate cu maturitate in spirit creativ, pot aduce rezultate importante pentru client.
Ca agentie din afara Bucurestiului, suntem considerati putin "exotici". Astfel, unii clienti nationali ne privesc ca pe o "reteta secreta" pentru ca venim cu solutii proaspete, ce nu tin cont de trendurile din capitala neaparat, si sensibil mai accesibili decat agentiile din Bucuresti. Suntem considerati un fel de var de la tara, foarte priceput, lucru care nu ne deranjeaza.
Fiind totusi in afara Bucurestiului, e clar ca sansele de a fi in momentul potrivit la locul potrivit trebuie compensate cu eforturi de vanzare si comunicare. Un alt aspect la care lucram este acela de a fi pe lista scurta a pitch-urilor.
In ceea ce priveste distanta fata de Bucuresti, aceasta se concretizeaza doar in cateva ore de drum pe care ni le asumam, nelipsind niciodata la intalnirile stabilite cu clientii si partenerii.
Mai nou, dezvoltarea curselor aeriene Iasi-Bucuresti fac dintr-o zi de intalniri in Bucuresti una normala, in care pleci dimineata si te intorci seara acasa, fara mari eforturi suplimentare.
Clienti: de la imobiliare, la mancare
Dupa ce am invatat din prabusirea domeniilor imobiliare si auto in care activam si pe care ne-am bazat progresul timp de aproape un deceniu, am decis sa ne orientam catre brandingul si comunicarea produselor si serviciilor la care oamenii nu prea vor avea cum sa renunte chiar in perioade mai grele si anume: alimentare si medicale.
Astfel, au intrat in portofoliul nostru nume ca PropolisC, Cotnari, Antibiotice, Fermador, OnClinic, care sunt acum completate de nume din diferite domenii ca Brikston, ArcelorMittal, Climatherm, Elsaco, Penel, GfK, SiemensVDO, Termoplast, Aeroportul Iasi si altele.
Primim in ultima vreme si solicitari de la companii mai mici sau chiar aflate la inceput - clinici medicale, firme de turism, producatori de alimente traditionale etc., care ne provoaca si ne reseteaza la fiecare inceput de proiect. Si domeniul auto reincepe sa ne consume incet, dar sigur.
Cu companiile mari este important sa mentinem un ritm alert, in conditiile in care volumele de lucru sunt mari si asteptarile pe masura.
Avantajul in lucrul cu acesti clienti este reprezentat de maturitatea si fermitatea in luarea unor decizii, in comparatie cu micile companii, unde depunem mai mult efort pentru a ajunge la decizii in zonele creative, insa, odata adusi in zona inovativa, antreprenorii intra in joc si se bucura de ideile propuse.
Relatia cu clientii nationali
Avem clienti nationali cu care colaboram individual, ca agentie, sau in parteneriate cu agentii de PR, digital, media sau BTL. O parte dintre acesti clienti, care opereaza national, au insa centrul de comanda in afara Bucurestiului, unii chiar in zona Moldovei, lucru care faciliteaza oarecum colaborarea.
Suntem, daca vreti, de moda veche, preferam intalnirile fata in fata, relaxate, dar concentrate pe subiect in detrimentul video-conferintelor, care insa au loc si ele, destul de des, pentru a usura luarea unor decizii. De multe ori, este costisitor sa aduci in aceeasi incapere toate persoanele care decid asupra unor elemente de proces.
Specificul unei agentii locale
Cel mai important element, specific muncii unei agentii locale, este chiar munca. Pentru a fi mereu antrenat si productiv in livrarea de idei eficiente, trebuie sa te asezi la masa de lucru si sa iti pui mintea la treaba impreuna cu oamenii care te inspira, zi de zi.
Foarte mult conteaza si atmosfera, la care contribuie lucruri aparent marunte, ca espressorul de cafea, o muzica buna, canapele confortabile, tabla de darts sau masa de fussbal.
Limitele abordarilor neconventionale
Ideea Bumerang este ideea construita pentru a aduce rezultate. La Boomerang am dezvoltat propriul proces creativ numit Ideea Bumerang - ideea construita pentru a aduce rezultate (nume inregistrat la OSIM).
Abordarea in acest proces incepe cu sfarsitul proiectului, pe succesul acestuia, pentru ca apoi sa facem cale intoarsa spre lucrurile pe care le avem de facut.
Daca urmaresti rezultate, trebuie sa stii cat mai precis cum arata acestea, care sunt actiunile care vor declansa obtinerea acestor rezultate, ce anume va afecta rezultatele, cum masori succesul.
Este exact ca la aruncarea bumerangului, trebuie sa anticipezi pe unde va zbura, cum bate vantul, unde, cand si cum vrei sa il prinzi. Altfel, e posibil sa iti pierzi bumerangul sau, in cazul unei aruncari reusite, dar in care nu esti pregatit sa prinzi bumerangul, patesti ca in banc: "Arunca-l tu!".
Ideea Bumerang este un proces creativ cu etape si componente simple si clare, care a fost impartasit sub forma de curs studentilor de la Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iasi sau sub forma de workshop in cadrul unor traininguri pentru companii care doresc sa se dezvolte prin inovatie.
Acceptarea propunerilor neconventionale, pe care le facem negresit in fiecare proiect, depind in foarte mare masura de noi, de modul in care le argumentam. Clientii sunt deschisi si dornici sa isi uimeasca clientii cu lucruri noi, cu care sa se ancoreze si mai bine in mintea acestora.
Despre limite nu poate fi vorba in acest domeniu, doar ca, indiferent de inventia cu care vii, aceasta trebuie sa aiba sens intr-o ecuatie in care se masoara rentabilitatea unei actiuni. Si asta trebuie sa ii dovedesti clientului, ca ideea creata pe care i-o propui este eficienta. Cum va face el bani din aceasta.
Putem intoarce Casa Poporului cu susu-n jos? Desigur, e doar o chestiune de timp si bani. Daca o faci, insa, ai grija sa scoata cineva bani din asta cumva.
Diferentiere
Suntem maturi si creativi. In cei 17 ani am acumulat o experienta care ne ajuta sa intelegem fiecare client si, totodata, am practicat creativitatea astfel incat suntem constienti ca trebuie sa o luam de fiecare data de la zero in construirea unei idei.
Save as-ul, copy/paste-ul sau template-ul pentru idei sunt lucruri pe care le recunoastem repede si ne ferim de acestea in procesul de creatie. Pur si simplu, o idee Boomerang trebuie sa fie complet noua. Clientii asta ne cer, idei care sa ii faca unici.
Publicitatea la nivel local: bune si rele
De vreun an se simte ceva mai bine vantul in panzele companiilor, in special regionale, si sper sa tina cat mai mult.
Sunt antreprenori care, dupa ce au trecut prin criza, nu mai intreaba cat costa un fluturas, un site sau un spot radio, ci ne cer ajutorul pentru a afla cine ar trebui sa fie ei pentru clientii lor, cum si ce ar trebui sa le comunice sau ce anume sa faca pentru a avea clienti mai multi si mai fericiti.
Exista insa in continuare companii cu potential care apeleaza pentru idei la "baiatul de la calculator" al firmei de productie publicitara, traseaza IT-istului sarcini de marketing online si comunicare social media sau cauta sa angajeze oameni "la marketing" care sa stie si Photoshop. Consider ca este un stadiu care va fi curand istorie.
Boomerang construieste idei de branding si comunicare pentru companii care isi propun sa progreseze prin inovatie, companii care isi doresc clienti mai multi si mai fericiti.