[Salutari din Chisinau] Constantin Sarcov, Piko: Agentia a aparut ca o reactie a prostului gust de pe panouri si de la TV

[Salutari din Chisinau] Constantin Sarcov, Piko: Agentia a aparut ca o reactie a prostului gust de pe panouri si de la TV

Piata din Moldova e mica, spune Constantin Sarcov, Co-partner Piko☂, si nu in sensul Luxemburgului. Mica in sensul ca nu poti creste, nu exista specialisti si nici modalitati de a-i educa: „Suntem in mare parte lone snipers, invatati de pe internet si stagieri in tari straine”. Pe de alta parte, faptul ca se afla intre Est si Vest si au acces spre ambele directii, naste oportunitati.

Constantin povesteste despre tender-uri (pitchurile moldovenesti) false si jocuri la pret mic, despre colaborarea cu clientii straini si mai ales cum, in ciuda a toate astea, au ajuns selectati de Luezers Archive.

 

Scurt istoric

Piko a aparut in 2008, in initiativa mea si a partenerilor mei, Eugen Catruc si Petru Sarcov. Vrem sa aducem ceva nou pe piata de creatie si design din Republica Moldova, care la acel moment era jalnica.

Am evoluat in calitate si nu in cantitate, staff-ul nicioadata nu a fost mai mare de 10-11 oameni. Primele semne ale succesului au fost trofeele la festivalurile de creatie locale si internationale, publicatiile in carti si reviste de design. Care au continuat, si au venit si tot au venit mai apoi..)

Evolutia agentiei a depins foarte mult de ce poate sa ne ofere piata locala. Pentru o crestere aditionala era nevoie de deschidere spre pietele externe, astfel a aparut Beauty & the Beast - propria casa de productie, in care 99% sunt proiecte externe pentru agentii din Ukraina, Rusia, Italia, Kazahstan, EAU, India.

In prezent echipa are 7 oameni si staff/specialisti, pe care ii atragem per proiect in dependenta de proiect.

Suntem creativi universali, dispusi sa gandeasca si sa rezolve probleme complicate, ce tin de creatie si nu numai. Ne place sa fim art directori, experimentatori dar, mai nou, ne place sa fim si consultanti de business :)

 

Sensibilitatile pietei de publicitate din Moldova

Piata din Moldova este dominata de clientii externi preponderent, cum ar fi operatorii de telecomunicatii. Ne bucuram sa vedem nume autohtone in unele industrii locale care reusesc si sunt lideri de segment, si mai tare ne bucuram cand ii vedem in randurile clientilor nostri :).

Una din limitarile cele mai importante este marimea - suntem foarte mici, multa lume este plecata si da, nu mici in sensul Luxemburgului, din pacate ;) Nu poti creste.

Asta deschide si o oportunitate - unele branduri sau companii ar putea folosi piata locala ca un poligon de test al tehnologiilor. Noi o folosim ca un poligon de testare al ideilor noastre.

 

Clienti

Clientii nostri se impart in 2 categorii:

1. Companii locale, clientii Piko, aici putem sa includem orice tip de servicii sau industrie, cu exceptia tutunului. Marimea nu ne permite sa avem multi clienti concomitent, de asta suntem atenti sa-i alegem pe cei cu care ne place sa colaboram.

2. Companii / Agentii / Proiecte straine - in mare parte proiecte de productie Beauty & the Beast. Partea buna in lucrul cu agentiile straine, este ca vezi standarde si procese de lucru care te invata si le poti folosi in imbunatatirea propriului proces de lucru.

Clientii locali sunt foarte slab pregatiti de concurenta pe piata externa, lipsa de experienta se datoreaza si in mare parte educatiei slabe pe care o avem in tara. Cei mai puternici specialisti cu care lucram din partea clientului sunt cu studii din afara sau cu experienta de lucru in agentii/companii straine.

Un alt punct slab este remunerarea muncii. Clientii locali - indiferent de marime si puterea brandului, vad serviciile de creatie sau de consultanta ca un rau necesar ce trebuie achitat pe bani mici. Din pacate. Adica daca un fee lunar la o agentie de creatie (daca exista asa ceva), in care asupra unui proiect lucreaza minim 2-3 specialisti calificati, este mai mic decat un salariu de manager de marketing care deseori are cunostinte slab conturate - atunci si rezultatul nu poate fi unul satisfacator.

Ca puncte bune - din pacate din experienta pe care o avem cu clientii straini si cei locali, nu pot gasi puncte bune comparativ cu colaborarile pe care le avem din afara. Un mic exemplu.

Participarea la pitch - sau tender, cum se spune aici la noi. Primim invitatie de production pitch din Milano si primim invitatie de partcipare la tender pentru o mare companie locala.

Pentru pitch-ul extern este nevoie de portofoliu si test task, si esti achitat pentru participarea in tender (suma e simbolica, dar oricum). Art Director-ul te suna din Milano, sau Creative Director-ul, sa vada daca ai inteles corect task-ul, iar dupa ce trimiti rezultatul, te suna el iar, si te felicita, discutati pe scurt momentele tehnice.

Tender-ul in Chisinau - o tona de documente, pe langa propunerea creativa (de dorit 3 variante bune si gratuite) care necesita in 5 exemplare (doar adeverinta de nastere a bunicilor nu o cer), 3 luni de raspuns si, dupa, nu primim nici macar un e-mail de multumire de participare.

Simtiti diferenta, nu?

 

Limite creative

Piko a aparut ca o reactie a prostului gust de pe panouri si de la TV. Creatia a fost si este punctul nostru forte.

De-a lungul timpului ne-am invatat sa lucram cu limite cum ar fi marimea bugetului, mentalitatea locala. Cel mai des limita nu este nici in buget, si nici in mentalitate, ci in lenea creativului sau agentiei.

Orice proces creativ este un experiment, o iesire din zona de confort, ceea ce e un lucru incomod, dar, fara el nu poti iesi la ceva nou si original, mai ales pentru piata mondiala de idei.

 

Diferentiere

Dupa cum am spus, ideile si creatia au fost punctele noastre forte intotdeauna. De ce? Pentru ca avem o multime de agentii care au cuvantul Creativ in descriere, dar ce vedem in portofoliu sunt degustari in supermarket. Avem agentii care se numesc de publicitate, dar construiesc reclame si litere volumetrice. Si avem agentii de publicitate full-house care fac media buying si placement. Si cu creatia cum ramane? Vom adapta spoturi straine la infinit?

Piko si-a propus sa fie un loc in care experimentul e un must, si nu un rau necesar, experimentam si flirtam cu digitalul, online, TV, craft, ilustratie, copywriting, nu depindem de canalele media. Asta e alegerea noastra, ideea dicteaza mediul, si nu invers.

Un alt punct important este strategia. La inceput eram obsedati de art direction, uitand de scopul final, care este sa vanda sau awareness-ul.

Analizand campaniile agentiilor straine mari, independente, ne-am dat seama ca daca nu-ti construiesti conceptul pe o baza bine pusa la punct, cu un plan bine definit asupra telurilor pe care le urmaresti, atunci ai toate sansele sa fii ultra laudat pe Behance, si urat de client. Noi credem ca adevarul e la mijloc, si sunt posibile ambele scenarii in cadrul unui proiect. Spre asta tindem :)

In pofida tuturor problemelor cu care ne confruntam zilnic, suntem constant premiati cu bronz, argint si aur la competitii cu renume, si mai nou, suntem unicul jucator de pe piata cu distinctiile 200 Best Packaging Designs, 200 Best Ad Photographers Worldwide si 200 Best Illustrators Woldwide 16/17 selectati de Luezers Archive. E pur si muove.

 

Publicitatea din Republica Moldova: cu bune si rele

Lucrurile bune - suntem intre Est si Vest, si avem acces spre ambele directii - aceasta naste oportunitati. In ultimii ani, au loc proiecte de sustinere si crestere a competitivitatii industriilor locale precum industria vinului, turismului si cea usoara. Aceste proiecte nasc oportunitati de business pentru agentiile de creatie si adauga valoare producatorilor si prestatorilor locali de produse si servicii.

Apar campanii sociale puternice, unele cu sanse mari la competitiile internationale (Go On - "Fruits from Moldova").

Lucrurile proaste - nu avem un sistem educational care se ne ofere maini de lucru. Nu exista. Din pacate. Suntem in mare parte lone snipers, invatati de pe internet si stagieri in tari straine.

In fiecare luna auzim despre jucatori ce apar peste noapte, pitch-uri false si joc la pret mic. Suntem o piata in regim incipient de dezvoltare :)

Lucrurile se pot schimba relativ simplu prin dorinta jucatorilor locali. Mai multa colaborare ar aduce mai multe sanse de gasirea solutiilor la problemele cu care ne confruntam zilnic, inclusiv conditii transparente si egale de partipare la pitchuri, lipsa de specialisti calificati, si dornici de munca in industria creativa.

Right, bright & Rock'n'Roll!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related