Inspirația seamănă cu vremea sub efectele schimbărilor climatice: are apucături de divă capricioasă. O chemi și nu vine, vine și nu ești pregătit, se arată mai multora în același timp (sau în perioade diferite), ai impresia că ți-a adus doar ție idei, dar de fapt, le-ai auzit de la alții și ai uitat, în fine, e greu cu creația.
Sau, cum ar spune unii, nu poți să inventezi la nesfârșit apa caldă. În traducere mai puțin exactă, poate că numărul ideilor este finit pe planeta asta și atunci e normal ca ele să înceapă să aibă frați asemănători. Unii dintre ei se numesc parodii, alții – tribut sau omagiu, mai avem și familia coincidențelor sau, așa cum ar spune o vorbă românească, dar din dar.
Se întâmplă des. În arte, literatură, știință, nu mai vorbim de politica românească.
Dar hai să vorbim de publicitate și de ideile ei finite. Ce ar mai fi Cannes-ul, fără controversele de după? Sau chiar din timp.
Campania PAUL - "Bittersweet pies", făcută de McCann, și premiată anul acesta la Cannes Lions, aduce aminte de niște plăcinte din 2014, de la Berlin. Ele au fost făcute de artista Annina Rüst, pentru a atrage atenția (nu-i așa?) asupra problemelor inegalității de gen.
Un detaliu interesant e modul în care am aflat de această posibilă-coincidență. Un grup de "prieteni" ai McCann Worldgroup România care dau send în stânga și-n dreapta de cel puțin azi dimineață:
Acum ceva vreme, scriam de campania aceasta realizată tot de McCann, cu tunsorile implicate social. Ceea ce ne-a amintit de o idee de la Ogilvy, tot cu tunsori, dar din 2014 și cu o listă lungă de premii, de la Cannes la Clio:
Luna trecută, Geometry Global trecea printr-o coincidență de natură asemănătoare: "FRF susține educatia" era foarte aproape de o inițiativă socială din Brazilia, ”Goal for education”.
Si, mai demult, "Lane Assist"-ul gândit de GMP pentru Volkswagen Golf avea primise o surată în Statele Unite, la Nissan.
În fine, istoria inspirației cu mai multe sensuri este lungă. Cum am mai zis, Joe La Pompe nu va rămâne niciodată fără obiectul muncii.
[UPDATE] Am omis Joburile, Joburile, Joburile de anul trecut. Bine, aici nu prea avem zone gri, deși se pregătea o dezbatere despre sensul cuvântului "originalitate":
[UPDATE] Ni se sufla in casca: si Graffiti BBDO a trecut prin faza La Pompe cu printurile "Like a Boss" din campania Capital - "Fii propriul tau sef!" in 2013. Ideea corespondenta venea de la JWT India: