Alexe Popescu facea inginerie mecanica in limba franceza la Politehnica. Apoi a descoperit designul

Alexe Popescu facea inginerie mecanica in limba franceza la Politehnica. Apoi a descoperit designul

Un fost politehnist, student la inginerie mecanica in limba franceza, cu veleitati artistice. Acesta e Alexe Popescu. Se joaca cu tot ce inseamna design, fie ca vorbim de grafica, packaging sau concepte de obiecte. A petrecut niste luni pe la Saatchi & Saatchi ca art director, a lucrat cativa ani pentru grupul La Strada, iar acum este designer de carte la Editura Publica. 

Tot Alexe e si in spatele RO-KIT, un fel de „enciclopedie funky” de identitati vizuale romanesti pe care a conceput-o si co-finantat-o impreuna cu Doru Somesan, fost director editorial la Publica.

Pe langa toate astea, il mai gasim de doua ori pe an si la Creative Learning, unde preda un curs intensiv de introducere in graphic design. Dar povestea-i mai complexa si ne-o desfasoara el mai jos:

 

De la Politehnica la Universitatea de Arte

Ma aflam intr-o nisa privilegiata a Politehnicii - faceam inginerie mecanica in limba franceza. Aveam in fiecare an un stagiu de cateva luni in Franta si organizam la facultate (in anii '90) Forumul Entreprises-Etudiants care punea in contact companiile franceze cu studentii francofoni pentru stagii si joburi.

Cu toate acestea, descoperirea designului m-a facut sa-mi schimb cariera. Am avut atunci sansa unor mari intalniri: Bogdan Motoc si Dinu Dumbravician (n.r. cadre universitare la UNArte).

Au contat poate si mazgalelile de la finalul caietelor si faptul ca eram atras in copilarie de "firmele" 3D ale magazinelor. Dupa ce am intrat in zona artelor, am descoperit ca tipul de educatie mai riguroasa primita anterior este un plus.

 

Viata de designer

Totul a inceput in 1996, cand, in timpul unei burse la Barcelona, am decis sa tai din banii de mancare ca sa-mi iau un SLR. A urmat apoi la Bucuresti o perioada cu multe fotografii alb-negru, developate in propria camera obscura. Prin foto m-am apropiat de graphic design si am intrat apoi la UNARTE.

Aici am descoperit lumea "typography" dar si design-ul de produs. In ce priveste job-urile, am fost un an asistent in scoala, 7 luni art la Saatchi & Saatchi, 5 ani in-house designer pentru grupul de companii La Strada si, de atunci, designer de carte la Publica.

De doua ori pe an tin un curs/workshop intensiv de initiere in design grafic la Creative Learning. Am lucrat proiecte freelance in toate aceste perioade.

 

Conexiunea diferitelor arii de design 

Ideea de a atinge un obiectiv folosind mijloace minime ar fi un lucru care le leaga. Indiferent daca plec de la functie sau de la forma, incerc sa ajung la un rezultat final simplu, cu un raport echilibrat intre cele doua. Folosesc mereu limitarile ca provocare.

Cele mai dragi imi sunt: Portofelul de hartie P-2Masa Cookie si cartea RO-KIT.

 

Design de obiect

Cred ca explorarea ergonomiei, a materialelor si a senzorialului m-a preocupat de la inceput. Realizarea unui prototip "real life" aduce o satisfactie total diferita fata de cea de pe ecran.

Printre primele produse, imi amintesc copertile de CD Chills and ThrillsSilent Strike sau Yvat-BlueCones, scaunul Grafica impreuna cu Radu Manelici si o serie de genti din banner reciclat fara coasere.

 

Primele proiecte in graphic design

Primul proiect a fost identitatea unei firme imobiliare a tatalui unui prieten. Designul seriei de anunturi imobiliare alb/negru era o provocare. In facultate, pe langa "pitchurile" lansate de diferite firme, am reusit sa vand solutii de layout sau rebranding unor clienti cu prezente mai nereusite in reviste.

Ulterior, am ajuns sa lucrez proiecte din diferite domenii: IT, fashion, home deco, music, asigurari, ONG, arhitectura, training, blogging etc.

 

Colaborari cu agentii si branduri din postura de freelancer

In zona identitatii vizuale am lucrat direct cu clientii, in general start-up-uri: Designist, Ubikubi, Headmade, S&A Interior, Lokal, Inspires, Dr. Mayer, Letea in Unesco, Winelist, UiPath. In domeniul  publishingului fac design de carte non-fiction si am creat mai multe brand-uri pentru Editura Publica.

Portofelul de hartie plastifiata P-2, disponibil in retail de 4 ani, a fost personalizat in serie de Publicis pentru Orange si de Friends\TBWA.

 

Romania, la capitolul design grafic

Stam destul de bine cu designul grafic in publicitate, branding si publishing. Sper sa vedem intr-o zi design si in signalectica orasului, placile auto sau la documente/acte oficiale.

Cred ca e nevoie de educatie in design nu doar pentru cei care il creeaza, ci mai ales pentru cei care il cumpara. Apreciez foarte mult echipa din spatele RDW-ului, care polarizeaza si promoveaza designul romanesc, impreuna, desigur, cu toate celelalte surse, online si offline.

 

RO-KIT

RO-KIT e un ghid funky al identitatii romanesti, cu 50 de icon-uri geometrice si text minimalist bilingv ro/en. A luat mentiunea speciala a juriului la concursul Cele mai frumoase carti din Romania 2015. A fost bine primita si in piata (primul tiraj de 1.000 bucati s-a epuizat in 4 luni).

Ideea gasita la Buenos Aires si nicaieri dupa, mi s-a parut un lucru exceptional, care merita dus mai departe. Stilistic, RO-KIT se indeparteaza de idarg, folosind exclusiv linie, de grosime constanta si un ton diferit al textelor si ilustratiilor.

Alegerea celor 50 de componente a fost extrem de dificila, fiind in situatia, impreuna cu Doru Somesan (n.r. fost director editorial la Publica), sa renuntam la diverse superstaruri in favoarea altora. Textele fiind foarte scurte, lucrul cu detaliile a fost similar celui din zona corectiilor grafice.

Am co-finantat personal proiectul impreuna cu Editura Publica.

 

In ce stadiu se afla acum RO-KIT?

RO-KIT circula pe la diferite expozitii de design de carte din Europa, impreuna cu Cele mai frumoase carti din Romania. Avem in plan o serie de produse derivate, poate si un format mini-book.

 

Ce-ti propui in viitor?

As vrea sa dedic mai mult timp unor lucruri incepute in ultima vreme: print 3D, programare si animatie.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Friends\TBWA

Why work with an agency like FRIENDS\TBWA Bucharest? DisruptionⓇAlmost everyone in the business world knows about disruption, talks about disruption or wants to try it, sooner or later. Well, it’s maybe time... vezi detalii »

Sectiune



Branded


Related