Una dintre agențiile independente veterane din România s-a înființat la Cluj Napoca, în 1992. De atunci, Vitrina și-a câștigat o parte egală de popularitate cu cea a agențiile din București. De altfel, are și o reprezentanță în capitală, din 1997.
Mihaela Rus, directorul general Vitrina Advertising, spune că, prin această variantă mixtă, au reușit să ocolească și dezavantajele obișnuite ale depărtării de București: accesul îngreunat la clienți naționali, invitații la pitchuri, dificultatea de a lua pulsul industriei românești de advertising.
Scurt istoric
Vitrina Advertising a fost înființată în 1992, fiind una dintre primele agenții independente din Transilvania. La cererea clienților naționali, în 1997 am deschis reprezentanța de la București.
Un an mai târziu câștigam primele premii naționale de creație, iar anii următori ne-au adus confirmările din partea pieței, precum și a juriilor festivalurilor de profil.
În prezent, echipa Vitrina numără aproape 40 de specialiști, care oferă, împreună, servicii complete de comunicare integrată: strategie, creație și DTP, digital, PR, producție, media, outdoor.
Avantajele și dezavantajele localului
Cu sediul în Cluj-Napoca și reprezentanță la București, Vitrina a găsit soluția pentru a dezvolta atât proiecte locale și regionale, cât și naționale. Avantajele de a avea sediul central în afara Bucureștiului se traduc printr-o abordare adaptată specificului local, focalizare nișată și prețuri competitive.
O agenție națională va gestiona ușor campaniile naționale, dar poate avea dificultăți în adaptarea soluțiilor pentru reguli diferite și nevoi diferite, de la o comunitate locală la alta și, în plus, depinde mult de colaboratorii locali.
Pe de altă parte, reprezentanța din București ne permite să ținem legătura atât cu clienții naționali, cât și cu industria și să neutralizăm dezavantajele pe care alte agenții din afara Bucureștiului le pot avea: accesul îngreunat la clienți naționali, invitații la pitchuri, dificultatea de a lua pulsul industriei românești de advertising.
Cred că prin această variantă mixtă am reușit să combinăm specificul local cu cel național într-un mod fericit și să maximizăm rezultatele – pentru clienți și pentru agenție totodată.
Clienți
Avem clienți din industrii diferite: de la banking, pharma și medical la industrie, construcții, real estate, FMCG și sport, lucrăm pentru clienți precum Banca Transilvania, Gedeon Richter, Roche, Woerwag Pharma, Bosch, Cerealcom Dolj, Liberty Technology Park Cluj, Kastamonu, Emerson, Siceram, Terran, Federația Română de Fotbal – și lista continuă.
Cu cei mai mulți dintre ei am dezvoltat colaborări de durată, dar avem și clienți care apelează la noi pentru proiecte punctuale.
În ultimii ani am observat o nișare a cerințelor, deoarece clienții înțeleg tot mai bine comunicarea, sunt interesați de eficiență și apreciază ingeniozitatea soluțiilor propuse. Pe de altă parte, am constatat o creștere semnificativă a ritmului, iar cunoscutul dialog: „Când e deadline-ul? Ieri" se aude tot mai des.
Cei mai importanți clienți din portofoliul agenției sunt naționali, iar colaborarea cu ei se desfășoară incluzând în comunicare atât colegi din București, cât și din Cluj-Napoca.
Diferențiere
În cei 24 de ani de activitate, Vitrina Advertising și-a creat un nume în industrie și în rândul clienților, iar cei care vin la noi vor, de obicei, „soluția Vitrina".
Suntem în topul agențiilor independente din țară de mulți ani încoace, iar „spiritul Vitrina" se vede în toate campaniile pe care le derulăm.
Publicitatea clujeană: cu bune și rele
Diferențierea gusturilor audienței ajută publicitatea la nivel local, deoarece cu categoriile diferite de public se comunică prin canale diferite, iar agențiile locale au cele mai bune pachete complete, care să includă toate variantele eficiente de comunicare.
Pe de altă parte, în ultima perioadă am constatat, la Cluj, un număr în creștere de campanii personalizate doar la suprafață pentru comunitatea de aici, de cele mai multe ori prin folosirea repetitivă a unor stereotipuri care par potrivite când se dezvoltă în Capitală, dar sunt percepute de clujeni ca redundante, obositoare și fără un impact pozitiv.
În ceea ce privește schimbarea, ar fi de ajutor o uniformizare a regulilor de aplicare a elementelor publicitare la nivelul administrației locale, care să susțină dezvoltarea corectă a industriei.