Namogo a apărut în 2009, fondată de o pereche de gemeni pasionați de design. Unul dintre ei, Alex Munteanu, Managing Partner al agenției, povestește despre provocările pieței locale, ce înseamnă ”lăutăria” și de ce este ea nocivă în industria de comunicare. Dincolo de dezavantajele depărtării de București, localul are și atuuri. Un oraș ca Iașul îți dă șansa să setezi ritmul, să educi piața și să îți cunoști toți colegii de breaslă.
Cu ei, despre unul dintre proiectele lor, am mai vorbit aici, dar acum o s-o luăm și-n lung, și-n lat.
Scurt istoric
Namogo a apărut în Iași, în 2009, ca agenție fondată de doi frați gemeni pasionați de graphic design: Tudor și Alex Munteanu. Timp de 6 ani ne-am concentrat pe două direcții principale: branding si web design. Cu jumatate de ani în urmă am hotărât să schimbăm profilul agenției și să ne orientăm exclusiv pe digital design.
Avantajele și dezavantajele localului
Orice agenție depinde de dezvoltarea economică a regiunii în care face business. Dacă nu ai toată activitatea orientată spre online, atunci depinzi de asta.
Iar în afara Bucureștiului se simte puternic diferența în dinamica afacerilor. Așadar, oportunitățile sunt mai puține, iar proiectele mai mici, raportat la Capitală.
Pozitiv ar fi faptul că, lucrând într-un oraș mai mic, asta îți dă posibilitatea să-ți știi mai toți colegii din branșă și să aproximezi destul de exact nivelul profesional. De asemenea, activând într-un oraș ca Iașul iți dă șansa să setezi ritmul, să educi piața și s-o crești.
Clienti
Până nu demult, lucram îndeosebi cu clienți străini. Acum numărul acestora a scăzut și colaborăm cu firme IT din Iași. Există încă o reticență de a investi în design la adevărata valoare a serviciilor, însă ne bucurăm de clienți foarte deschiși la provocări, care ascultă și înțeleg propunerile noastre.
Momentan nu avem clienți din afara Iașului, însă am avut. Oricum, asta n-a însemnat vreodată o problemă. Procesele sunt aceleași, comunicare se face la fel de organizat și direct. Când a fost nevoie, ne-am deplasat oriunde.
Am putea spune însă că există o cultură a designului mai profundă decât în zona Moldovei și o apreciere mai mare pentru efortul depus și beneficiile serviciilor pe care le oferim.
Specificul muncii unei agenții locale
În principiu, agențiile locale sunt mai mici decât cele din București. Asta are și plusuri și minusuri. Credem că cel mai important avantaj este legat de atenția acordată clientului. Nu avem n departamente, cu n șefi și șefulețe, astfel încât gestionarea proiectelor să fie prea complicată.
Cei mai mulți din agenție ajung astfel să cunoască acel client, să-i înțeleagă nevoile nemijlocit și să vină cu o contribuție personală mai consistentă în acest sens.
Limitele abordărilor neconvenționale
Publicul este dornic și curios în legătură cu proiectele neconvenționale. Mai ales atunci când ele oferă un avantaj concret, palpabil comunității, dincolo de reprezentarea interesantă a unui brand.
Mulți clienți încă se tem însă. E o mare muncă de convingere până ajungi să-i faci să încerce și ei să iasă din zona de comfort, de lucruri simpatice dar safe. Resursele sunt mai puțin importante.
Cel mai trist lucru e să vedem proiecte scumpe, dar mediocre din punct de vedere creativ. Poți transmite și face lucruri extraordinare cu un buget relativ redus.
Diferențiere
Ne diferențiem, în primul rând, prin nivelul tehnic la care putem livra. Companiile mai mari, cu departamente serioase de marketing, văd imediat diferența între o agenție solidă și una care vând site-uri la kilogram.
Apoi, prin adâncimea soluțiilor. Venim cu multiple sensuri, oferim o dimensiune umană mai profundă proiectelor noastre, care conferă soliditate brandurilor și o interacțiune de substanță cu publicul lor.
Publicitatea la nivel local: cu bune și rele
Cel mai nociv lucru este modelul de business pe care noi îl numim lăutărie în publicitate. Adică facerea de proiecte la normă, la foc automat, profitând de neștiința clientului. Asta distruge orice scară de valori, strică prețuri, promovează incompetența și salariile de mizerie în agenții.
Schimbarea e de durată, pe măsură ce creșterea economică se simte mai bine. Atunci crește competitivitatea în piață, profesionalizarea antreprenorilor și apare conștientizarea faptului că agențiile de tipul ăsta, livrând la calitate scăzută, pot demola brandurile.