La un moment dat, in regiunea occidentala a lumii, oamenii de marketing si comunicare aveau luxul de a se concentra in primul rand pe frumusete decat pe cifre in publicitate. Bune, rele sau gri, vremurile respective se apropie de capat. Asta reiese si din spusele lui Ilia Uvarov (Executive Creative Director si Head of UX, R/GA Londra), care vorbeste in continuare despre provocarea de a fi Cupidonul strategiilor de business si experientelor de brand care aduc valoare consumatorului.
Si Romania a trecut prin perioada asta. Stati, nu, ca la noi e in desfasurare de prin 2008 incoace. Deci, putem spune ca, in sensul asta, totul incepe sa se alinieze. Avem acces la tehnologii similare, avem o cultura globalizata pe care o abordam in ad-uri, lucram in mare parte intre aceiasi parametri, cand vorbim de digital.
Asa ca, in numele relevantei, hai sa auzim ce mai fac oamenii de la R/GA Londra. Pe scurt, e vorba de comunicare in real-time ultra targetata si personalizata.
Ilia Uvarov este la R/GA London din 2008, venit de la R/GA New York, unde a inceput in 2004 in functia de Interaction Designer.
You can read the English version of the interview over here.
R/GA si evolutia comunicarii digitale
Brandurile s-au maturizat si au devenit mai destepte cand e vorba de ce-si doresc. Focusul s-a mutat dinspre crearea frumosului catre livrare rezultatelor pe KPI-uri.
R/GA se diferentiaza prin abilitatea de a ne transforma si de a ne ajuta clientii sa procedeze la fel. Succesul nostru depinde foarte mult de existenta parteneriatelor strategice cu clienti. Chiar daca sunt branduri din Fortune 500 sau start up-uri, abordarea noastra e la fel. Ajutam companiile sa identifice situatiile/contextele target-urilor lor si ii ducem exact acolo unde sunt.
De asemenea, pentru mine, schimbarea cea mai mare este ca nimic nu mai static. Fie ca vorbim de un panou, un video sau un instrument digital - totul trebuie sa evolueze la viteza business-urilor si in ritmul dinamic al culturii.
Ne propunem, de regula, sa cream lucruri care sunt conectate la un ecosistem mai larg de produse si servicii.
Trenduri. Real-time si 'functional integration'
Ne-am concentrat in ultimele perioade pe comunicarea real-time, ultra-locala si foarte targetata, pentru branduri precum Nike si Google.
In cateva cuvinte, tehnologia creeaza oportunitati noi pentru a activa un public. In mod tipic, iti permite sa croiesti comunicarea bazandu-te pe context si segmentul de target.
Spre exemplu, pentru Google am creat o campanie outdoor care se folosea de panouri digitale pentru a oferi pietonilor "insight"-uri si informatii locale. Acest proiect a pus in valoare serviciul Google Now.
Digitalul a democratizat in mod semnificativ piata si a facut ca asteptarile consumatorilor sa creasca.
Acestia devin tot mai abili in ce priveste diferentierea intre valoarea reala vs. valoarea perceputa a brandurilor, ceea ce le-a facut pe acestea sa revina asupra imbunatatirii ofertelor lor de servicii pentru a putea ramane in competitie.
Noi credem ca ruta spre succes tine de "integrarea functionala" / "functional integration", care implica crearea unor experiente scalabile si, in acelasi timp, foarte bine orchestrate pentru consumatori.
Specificul local
Avand in vedere procesul globalizarii, e imposibil ca brandurile si societatile sa evolueze izolate unele fata de celelalte, iar influentele din alte culturi sunt foarte importante in work-ul nostru.
Acestea fiind spuse, fiecare cultura are propriile coduri de comunicare, propriile ritualuri si seturi de asteptari care nu pot fi transportate cu usurinta via email sau prin conferinte video. Nimic nu poate inlocui prezenta fizica si contactul vizual direct.
Incercam ca in proiectele noastre, fie ca sunt platforme de comunicare sau campanii punctuale, sa balansam aceste nuante si sa optimizam tot ce se poate pentru publicurile locale.
R/GA la festivaluri
Premiile ne ajuta sa atragem cei mai talentati oameni. Ofera siguranta clientilor si genereaza awareness pentru agentie. Dar, la urma urmei, vin in plan secundar, dupa livrarea rezultatelor in functie de un set de obiective si KPI-uri.