Un micro-muzeu al designului de litera numit Typopassage. Si ai lui prieteni

Un micro-muzeu al designului de litera numit Typopassage. Si ai lui prieteni

Typopassage are prieteni in Viena + Timisoara si viitori prieteni la New York. Cum si i-a facut? Pai totul a inceput in 2009 la Viena, cand Museums Quartier avea un pasaj tipografic cu ramuri internationale - reprezentant al Romaniei: Ovidiu Hrin. Dupa o bere cu curatorul Typopassage Wien, Erwin Bauer, s-a decis prelungirea vietii proiectului acasa, la Timisoara.

Cu oamenii si logistica studioului propriu de design numit Synopsis, Ovidiu a pus repede fundatia celulei timisorene a Typopassage Timisoara (Typopassage TM) ca muzeu in aer liber, cu un typowall devenit punct de reper, cu evenimente proprii si revista la fel,  destinat sa  sa alinieze trendurile internationale din arta tipografica cu practica romaneasca. Si sa aduca la cunostinta publicului timisorean valoarea si estetica designului tipografic. In prezent initiativa e sustinuta de opt creativi si multi parteneri din mediul privat; statul e preocupat cu altele.

Iar la New York o sa intre in alta gasca, cea a School of Visual Arts, proaspat numita School of the Year la ADC Annual Awards. Cum s-au cunoscut, in continuare.

 

Typopassage Viena, adus la Timisoara

Typopassage Timisoara a pornit in urma cu 5 ani, in 2011, ca o extensie internationala a pasajului tipografic din Museums Quartier, Viena.Totul a fost pus la cale de Ovidiu Hrin si Erwin Bauer (Buero Bauer, Viena, curatorul Typopassage Wien) la European Design Awards, in 2009. La o bere.

Ideea a fost de a promova designul grafic in cadrul unui muzeu neconventional local, in aer liber, usor accesibil publicului larg, de a facilita o platforma de dialog intre designeri romani emergenti si nume confirmate ale scenei internationale.

Prin expozitiile si workshop-urile bianuale, propunem un dialog - credem, necesar si important - intre designul grafic autohton si cel international.

Am reusit sa aducem, pentru prima data in Romania, nume mari ale designului grafic, cu care publicul a avut ocazia sa intre in dialog direct. Ian Anderson de la The Designers Republic, Karlsson Wilker, Nelu Wolfensohn, Pavel Rajcan de la Terry Posters.

Alte momente-cheie pentru noi au fost colaborarea cu Institutul Ceh, prin care am reusit expunerea unor afise de film originale din colectia Terry Posters, realizarea Revistei Typopassage si typowall-ul devenit intre timp un landmark in Timisoara.

 

Parcurs

Daca in ce priveste administratia locala lucrurile se misca foarte incet, in sectorul privat am gasit sprijin si entuziasm pentru initiativa noastra.

Impreuna cu cei de la D’Arc Cafe, administratorii unei terase foarte populare de pe malul Begai, am reusit sa revitalizam pasajul de sub podul Tineretii si sa-l transformam in micro-muzeul de azi.

Pe parcurs ni s-a alaturat Mokum Cafe, unde Typopassage are o prezenta-semnal constanta, bilunara, numita Typocafe. Aparuta initial ca proiect de sine statator, printr-o expozitie de sase afise ale Operei Nationale din Timisoara, Typocafe a ajuns si o locatie alternativa si complementara evenimentelor Typopassage.

Apoi, ne gasiti si pe Unirii 5, o curte interioara refunctionalizata din Piata Unirii, unde, impreuna cu D’Arc si Asociatia de promovare a industriilor creative Pragma am organizat anul trecut un eveniment mai amplu - AVPG, ce l-a avut invitat pe Ian Anderson de la The Designers RepublicTM.

 

Care e echipa?

Alaturi de Ovidiu (art director, initiatorul si curatorul Typopassage TM) si Silvia Hrin (project manager), proiectul ii are in prezent in componenta pe Flavia Tuna, Lavinia Veres, Alex Iliescu, Paula Duta, Stefan „Orion” si Mihai Zanescu.

Alaturi de acestia trebuie mentionati partenerii de la U-man Shop, D’Arc Mal, AnonimTM , D Proiect, Mokum Cafe, Electronic Resistance si, din 2015, Pragma, care contribuie semnificativ la organizarea si promovarea evenimentelor Typopassage. Pe scurt, oameni entuziasti, care se implica in promovarea designului grafic intr-un cadru neconventional.

 

Dar sa facem cunostinta

Ovidiu – initiatorul si curatorul Typopassage Timisoara, a studiat designul grafic la Tibiscus/UVT si arhitectura la UPT si este art director la Synopsis, studio de design grafic pe care l-a infiintat in 2001. Sustine conferinte si ateliere de design grafic, comunicare vizuala si caligrafie. Din 2015 colaboreaza cu RDW, in calitate de curator al sectiunii Graphic design.

Silvia – a studiat arhitectura la Universitatea Politehnica din Timisoara si este de 15 ani project manager la Synopsis.

Flavia - 27 ani, 48 de kilograme, 37,5 marimea la pantof. Fosta studenta la Arte in Timisoara, interniship la Synopsis si membru fondator al studiolul de design Ghirlanda.

Lavinia – a absolvit Facultatea de Arte Plastice Timisoara, sectia Grafica si momentan este freelance graphic designer. Ii plac mult: calatoriile, prietenii, jocurile, plantele, hamsterii, acele, atele si tiparele.

Alex – a studiat designul grafic la Facultatea de Arte si Design din Timisoara si Coventry School of Art and Design; este membru fondator Ghirlanda studio si lucreaza ca grafician pentru Teatrul German de Stat din Timisoara.

Paula – a studiat arhitectura de interior la Universitatea de Arhitectura si Urbanism Ion Mincu Bucuresti si de 3 ani lucreaza ca ilustrator freelancer.

Orion - cazut din stele intre pionierii street art-ului romanesc. The Orion oglindeste in street art harta cerului si schimba prin creatia lui perspectiva asupra astronomiei.

Mihai – un voluntar curios, in mare parte tacut care apreciaza foarte mult somnul, filmele si desenele animate.

 

Cum se curatoriaza continutul micro-muzeului?

Selectia lucrarilor este facuta cu scopul de a (de/re)sincroniza designul grafic din Romania cu tendintele internationale prin lucrari create de designeri tipografici sau grafici contemporani, nume consacrate sau figuri emergente ale scenei internationale sau autohtone. Se urmareste calitatea, atentia la detalii si raportarea lor la ansamblu, relevanta comunicationala. Pe scurt, mergi pe drumul tau, fa-ti treaba bine, nu-ti face griji – daca ajungi pe harta, te cautam noi.

Finantare si prieteni

Dupa cum spunea un om intelept, „Banii nu exista”. Typopassage TM nu a fost conceput pe baza unui business-plan vertical, ci el s-a fondat orizontal - incetul cu incetul pe baza relatiilor de amicitie, prietenie si camaraderie cu actorii mai sus amintiti.

Primul micro-muzeu a fost construit intr-o locatie deja existenta (D’arc Mal), ramele metalice au fost gandite si proiectate de un birou de arhitectura (D-Proiect) si executate din materiale refolosite (Dan Crasnic), la executia si productia Type’o’Wall-ului se folosesc spray-uri si lavabile (Magazinele U-MAN), designerii straini invitati au venit datorita relatiei de respect mutual construite in timp (Synopsis), parte din merchandise – brosuri/carti – ne-a fost trimisa de partenerii nostri din Viena (Buero Bauer / Typopassage Wien), editare/conceptie texte + traduceri (Gabriel Kohn), filmele pozele si materialul documentar pentru fiecare eveniment (Electronic Resistance), PR-ul international si vocea noastra in presa de specialitate straina (Emigre Magazine, Daily Heller, Slanted s.a.). Locatie-partener intr-o cafenea din high-street-ul orasului (Mokum Cafe).

Capitalul cel mai de pret al Typopassage TM este cel uman. Nu putem vorbi de un business management, ci mai degraba de un „drive” management, daca vreti.

Totusi, ca sa nu idealizam (prea tare), trebuie sa va recunosc ca la fiecare editie TPTM (n.r. – Typopassage Timisoara) am fost nevoiti sa strangem fonduri pentru tiparirea lucrarilor, materialele de constructie, elemente promo, revista TypeOmag etc. Acele fonduri au provenit din resursele Synopsis la care au contribuit D’arc si U-Man si multi actori mici si mari.

La ultimul eveniment (cel mai amplu de pana acum) am avut onoarea de a avea ca partener in organizare si finantare Asociatia Pragma.

Nu in ultimul rand, un alt capital foarte important (poate cel mai important) este munca investita de toti la fiecare editie TPTM – curatoriat, project management, content management, art direction, on-site production, comunicare on/off-line cu designerii, etc. – care in 5 ani nu a scazut ca intensitate si drive, iar acest lucru pentru mine il face cel mai important capital de care dispunem.

 

Mai departe?

Anul acesta Typopassage a avut o prima iesire in afara Timisoarei, fiind prezent cu o expozitie retrospectiva in cadrul Romanian Design Week 2016.

Pregatim o expozitie de afise in colaborare cu School of Visual Arts New York, avem in plan proiectarea unei solutii de expunere mobila, care sa ne permita itinerarea expozitiilor si multe altele, dar ne simtim mai confortabil lucrand la realizarea lor decat vorbind despre ele :)

Echipa TypopassageTM se regrupeaza in forma unei asociatii care sa sustina si alte proiecte. Stay tuned!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


ADC*RO

Art Directors Club Romania (ADC*RO) a fost infiintat in 2008 si reprezinta o asociatie non-profit, al carei obiectiv este acela de a promova si de a recunoaste excelenta in creativitate. Art Directors Club Romania... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related