Orice muzica v-ar suna in casti, pe taramul UNTOLD vreti sa pasiti macar o data. Oamenii din spate s-au asigurat de asta. Mai intai, cu o prima editie solida. Apoi, cu un univers alternativ care se cladeste treptat-treptat de cateva luni incoace. Aprilie sa fie? Oricum, de cand la carma creativa se afla un anume Sebastian Olar.
De la structura si decoruri (paduri, rauri, munti, citadele), spectacole vizuale, povesti si personaje ale Transilvaniei milenare, campanii (de sustinere a educatiei, "BAC de 10", si a camaraderiei, "Adopta un Untold-ist") si alte proiecte adiacente, UNTOLD-ul nu mai e (doar) despre muzica si DJi renumiti pe care nu-i poti lista decat alfabetic. Ci e despre o schimbare de ecosistem comprimata in 4 zile.
Dar micro-lumea asta care o sa fie la Cluj are ecou si in a mai mare, spune Sebastian; nu doar pentru ca bratarile UNTOLD deschid si-alte usi prin Transilvania:
Nu, UNTOLD isi propune sa umble mai adanc de atat:
"Incercam sa schimbam cultura, mentalitatile, societatea, asa cum am invatat de la scoala McCann. Campanii ca "BAC de 10" sau "Adopta un Untold-ist" au ca tinta mentalul oamenilor, credintele lor. Lucrul asta dintotdeauna mi-a placut".
Mai jos ii avem pe Sebastian si pe Edy Chereji (Marketing & Communication Director, UNTOLD).
Primul ne povesteste cum a intrat in echipa capitalei mondiale de night & magic si cum va ramane clujean si Untold-ist dupa editia de pe 4-7 august, pe marginea careia intervine al doilea.
Cum ziceam, Sebastian <3 Untold
Sebastian: Stiu ca asta nu era o intrebare, dar vreau sa intaresc si sa nuantez declaratia de iubire :) Iubesc felul in care contribui eu la Untold si nu as vrea sa lucrez nicaieri altundeva. Facem lucruri atat de frumoase si cool si bune incat cred ca as refuza chiar si un job la Apple daca mi s-ar oferi :P
Echipa, propunerea si functia de Creative Director
Sebastian: Bogdan Buta este General Manager, vision man :) Adrian 'Edy' Chereji este centura neagra in marketing si comunicare. Bogdan Radulescu este Manager Executiv si omul care face lucrurile sa se intample. Alexandru-Ionut Batinas este magic envisioner :)
Functia de CD am inventat-o eu in lipsa de altceva mai potrivit. Iar acum incerc sa dovedesc ca o merit :D
Nici eu si nici Bogdan Buta nu am stiut exact care o sa fie rolul meu in festival, dar asta nu ne-a impiedicat sa ne apropiem. Pana la urma lucram la Untold, e normal ca unele lucruri sa fie nespuse :)
Deci cum ziceam, functia nu exista, o inventam noi acum. Dupa 3 luni si ceva de colaborare, incepe sa imi fie un pic mai clar ce inseamna jobul meu: e o combinatie dintre creativitate comerciala, publicitara, si creativitate "artistica", sa zicem, pentru ca sunt foarte implicat si in crearea festivalului: de la poveste, la decoruri, la experienta pe care o primesc oamenii in festival.
As mai adauga faptul ca elementul care m-a convins sa accept implicarea in Untold a fost viziunea formidabila a lui Bogdan Buta care pur si simplu atrage oameni, si nu am zis-o doar eu.
Mutarea la Cluj: decizia si infaptuirea
Sebastian: Abia ma mutasem cu Mihnea (n.r. Mihnea Gheorghiu, GCD la Publicis) si Javi (n.r. Javier Gelpi De-Fez, art la McCann) intr-un loc minunat, deci nu a fost o decizie usoara sa plec. Mai ales ca fratele si mama mea au ramas la Bucuresti.
Dupa o perioada de 1 luna in care am lucrat de la distanta, am simtit si eu si ei ca e nevoie ca eu sa fiu la Cluj, ca sa fiu aproape de spatiul festivalului, de oameni si de toate campaniile pe care le aveam in cap. Asa ca am plecat.
"Ma intorc in august, dupa ce se termina festivalul, le-am zis prietenilor." Dar se pare ca nu o sa ma mai intorc.
Ummm, Mihnea, Javi, if you are reading this...
I... found out that my wish to be part of the permanent festival team has been met by an identical wish from the other side. So... I'm staying here for now. You're always welcome and I will come to Bucharest at least once a month.
Odata ajuns, la lucru pe Untold
Sebastian: Strategia si coordonarea comunicarii intra in atributiile lui Adrian Chereji, marketing and communication director, strategie de comunicare pe care o aproba impreuna cu Bogdan Buta.
Eu supervizez si coordonez partea creativa a festivalului in concordanta cu strategia generala de mark-comm.
Al doilea layer e cel legat de creativitatea manifestata in produs, adica festivalul. Si asta incepe sa imi solicite tot mai mult interesul si atentia.
Anul acesta vrem sa cream o experienta cum nu s-a mai vazut in partea asta de lume. The world capital of night and magic nu e doar o afirmatie publicitara, oamenii care coordoneaza acest festival chiar cred in aceasta misiune :)
Nu sunt obisnuit cu ambitii atat de inalte in Romania, dar nu vrem sa fim modesti. Vrem si putem, timpul si locul sunt si ele potrivite sa facem lucruri pe care multa lume nu le crede posibile.
Cred ca nu dau foarte mult din casa daca va spun ca intentia si dorinta sunt sa devenim unul din cele mai puternice branduri de entertainment din lume.
Ce-ti place mai mult
Sebastian: Imi place ca incercam sa schimbam cultura, mentalitatile, societatea, asa cum am invatat de la scoala McCann. Campanii ca "BAC de 10" sau "Adopta un Untold-ist" si altele care o sa mai vina au ca tinta mentalul oamenilor, credintele lor. Lucrul asta dintotdeauna mi-a placut.
Dar acum imi place din ce in ce mai mult sa fac creatia non-comerciala, cea legata de produs.
Lucrez, de exemplu, acum la filmul care va rula in deschiderea festivalului, atunci cand se vor aduna pentru prima data cei 70 de mii de oameni pe stadion. Si e... altceva. E alta responsabilitate si alt fel de gandire acolo.
UNTOLD 2016
Edy: In primul rand, ne bucuram ca la a doua editie am realizat ceea ce probabil nici un alt festival din Europa nu a reusit: sa-i avem impreuna, pe aceeasi scena pe TOP 5 DJ s din lume: Armin vanB uuren, Dimitri Vegas & Like Mike, Tiesto, Martin Garrix, Hardwell.
Festivalul a crescut la aceasta a doua editie si la capitolul notorietate. Acest lucru se traduce printr-un numar mai mare de participanti, estimam ca vom avea o crestere cu peste 20% fata de 2015, dar si prin asteptari mult mai mari din partea celor prezenti.
Daca, la prima editie, oamenii au fost suprinsi in mod placut de profesionalismul cu care am tratat festivalul, acum, pentru cea a de a doua editie, dat fiind si premiul EUROPE's BEST MAJOR FESTIVAL obtinut in cadrul European Festival Awards la inceputul acestui an, noi trebuie sa demostram inca o data ca vom fi cel mai apreciat festival din Europa.
Acum ne-am concentrat sa crestem experienta unica pe care o transmitem pe parcursul celor 4 zile, prin decoratiuni, productii impresionante (de pilda, main stage-ul va fi mai mare decat cel din 2015, care anul trecut detinea recordul de cel mai mare main stage al unei productii din Romania), precum si mai multi artisti internationali la scenele secundare - astfel incat, indiferent de genul muzical pe care il preferi sa poti spune ca te regasesti macar la una din scene.
Promovarea si comunicarea UNTOLD
Edy: Este impartita in 4 segmente majore: a) canale clasice (OOH, BTL, media);
b) online si direct marketing (social media, Google ads, YouTube ads, Yahoo & Gmail ads, Shazam ads, aplicatiile UNTOLD, baze de date proprii);
c) media partnerships & brand endorsment (parteneriate media si sustinere campanii co-branded parteneri festival si UNTOLD; ex. campania Coca-Cola, campania Ursus, campania Telekom, campanie Kaufland);
d) PR (campanii CSR - "Pay with Blood", "BAC de 10", campanii motivationale - "Adopta un Untoldist", "Rodion - Legenda", campanii endorsement din partea vedetelor din Romania si din strainatate).
Spotul UNTOLD - "The World Capital of Might and Magic"
Sebastian: Timp de 4 zile, vrem sa cream o lume nemaivazuta. Untold o sa fie un spatiu atemporal unde lumea o sa intalneasca povesti si simboluri din Transilvania milenara, o sa aflati in curand mai exact despre ce fel de personaje si povesti este vorba.
Clipul fix asta trebuie sa transmita: ca atunci cand o sa ne intalnim la Untold, faptul ca suntem impreuna o sa aduca o energie speciala in locul ala, impreuna cu povesti si personaje din Transilvania tuturor timpurilor: daci, vraci, varcolaci, sburatori, solomonari, blajini, zane si dragoni.
Am filmat in Romania, in judetul Cluj. Echipa foarte mica de productie, nu cum eram obisnuit. Dar asta cred ca a fost un lucru bun. Echipa lui Laviniu (n.r regizorul a avut 3 oameni cu tot cu el, echipa noastra a avut 4 cu indulgenta.
Ai spus pe Facebook ca asta e cel mai misto clip la care ai lucrat ever. Locul 2?
Sebastian: Pe locul 2 cred ca sunt case-urile ROM pe care am lucrat la McCann.
„Adopta un Untold-ist"
Sebastian: Daaa, o campanie care imi este foarte aproape de suflet. Este o initiativa demarata de un clujean, Misha, si sustinuta de noi. Eu sunt couchsurfer de 10 ani, deci de-aia rezonez asa tare cu ideea lui Misha.
Ideea a aparut ca reactie la chiriile nesimtite pe care le cer unii clujeni. Contra atacam si demonstram ca sunt si oameni care isi deschid pur si simplu casele pentru oameni necunoscuti, din empatie cu ei. E o campanie care imi reda o bucata de credinta in umanitate.
Am un prieten arhitect care m-a sunat si mi-a zis: Seba, eu am un cabinet de arhitectura chiar langa festival si pot caza acolo oameni, cat timp nu imi dau foc la dosare. Si le fac si o oala de sarmale fierte incet.
Apar permanent si alte exemple. O sa vedeti. Schimbam felul in care gandesc oamenii.
Lansez pe aceasta cale si o invitatie pentru bucurestenii care vor sa vina la Untold si vor sa fie adoptati sa intre pe pagina initiativei si sa puna un filmulet in care sa zica chestii despre ei, pentru ca apoi clujenii care se gandesc sa adopte sa ii vada si sa zica: oh, ar fi fain sa ne cunoastem.
Deci Seba dupa Untold inseamna Cluj?
Sebastian: Da, anuntul asta e in premiera: raman in echipa permanenta Untold si voi ramane in Cluj pentru a lucra la proiect pe termen lung :)