De fiecare dată când Bucureștiul e echivalat cu suma dintre Centrul Vechi, Teatrul Național, Arcul de Triumf sau Casa Poporului, ne mai standardizăm câte-un pic. Bine, să nu ne dăm prea tare in cap, mainstream tourism-ul e specific tuturor orașelor măricele. "Ce sa faci? N-ai ce sa faci". Ba.
Oamenii de la Citinerary s-au activat ca să ofere alternative. Nu doar pentru București, ci și la Amsterdam, Madrid, Minneapolis, Montreal, Oslo sau Rotterdam. Proiectul presupune ca o serie de ambasadori locali ai orașelor să conducă publicul dincolo de clișeele turistice, către cotloanele urbane mai rar frecventate de turiști și, deci, relevante pentru specificul și poveștile locale. La București asta ar însemna, de exemplu, vizite la târgurile din zona Vitan sau piața Obor.
Bucureștiul are șapte reprezentanți în cadrul proiectului, care are și o aripă editorială. Unul dintre ei e Mihai Surdu. ONG-ist full-time, mutat în oraș și îndrăgostit de el cam de un an incoace, Mihai este și povestitorul nostru:
Care e ideea Citinerary?
Citinerary pornește de la necesitatea de a prezenta orașul într-un alt mod, unul autentic și real. Prin intermediul acestui proiect noi încercăm să trecem dincolo de prezentarea banală și clișeică a orașului, accentul fiind pus pe oamenii orașului. Cum ar fi ca, în loc de cluburile Bucureștiului, turiștii să viziteze piața Obor?
Despre tine
Viața de zi cu zi o petrec în biroul unui ONG ce se ocupă de implimentarea unor proiecte de educație complementară, astfel lucrând cu ziua ca manager de proiect, uneori ținând traininguri de dezvoltare pentru adolescenți.
În weekend-uri, deseori ajung să explorez orașul împreună cu o cameră pe care o am cam de 3 ani și cu Matilda, câinele colegilor de apartament.
Alegerea reprezentanților orașelor
Nu cred că există o selecție pentru alegerea unui reprezentant. Lucrurile s-au întâmplat foarte natural, fiind invitat la un moment dat de o colegă care scria deja de câțiva ani pentru Citinerary. Eu fiind mutat în București de aproape un an, se pare că am o viziune mai proaspătă asupra a ceea ce întâlnesc.
Mai circulă zvonuri că am fost invitat în echipă deoarece aceasta era formată doar din fete, eu afirm în continuare că acesta este doar un mit.
Ambasadorii Citinerary
Da, în acest moment suntem 7 ambasadori Citinerary pentru București. Fiecare oraș are un „căpitan”, în cazul nostru, este vorba de Alexa Sferle, tot ea fiind cea care organizează aproximativ o dată la două săptămâni o întâlnire de echipă.
În cadrul acestor întâlniri discutăm despre noile idei pentru articole, eventual, despre cum ne putem conecta cu anumiți oameni cheie care ar putea să ne ofere informații utile despre oraș.
Alexa, la rândul ei, încearcă să ne transmită informațiile pe care le primește din Amsterdam, un exemplu de astfel de cadrare ar fi faptul că o dată pe lună este necesar să apară un articol despre „eroii locali”, adică oamenii care-și desfășoară activitatea în acest oraș și care au o poveste frumoasă-n spate.
În ultima jumătate de an s-a schimbat conceptul de a vizita orașul cu ajutorul unui ghid, acum se pune accentul pe livrare de conținut calitativ pentru website. Din acest motiv, acum nu se fac tururi ghidate prin București.
Revista
În acest moment, un nou proiect al Citinerary este lansarea primei reviste în format fizic. În ultimele 2 luni s-a lansat o campanie de crowdfunding, prin care au fost adunați peste 20.000 de euro pentru a crea această revistă.
În București planificăm un eveniment de lansare a revistei pe data de 23 iunie, la Impact Hub, în cadrul acestui eveniment vor fi invitați 3 cetățeni ai Bucureștiului care ne vor vorbi despre oraș.
Să fii reprezentant al Bucureştiului
Beneficiul este unul Freudian aș spune, plăcerea de a scrie despre orașul de care sunt îndrăgostit. Atmosfera pe care o creează Bucureștiul este una pe care nu am întâlnit-o în cele peste 50 de orașe vizitate de până acum.
Din nevoia de a scrie despre diferite subiecte, ajungi să cercetezi și să investighezi părți ascunse ale acestui oraș, astfel am reușit să relaționez cu o multitudine de oameni frumoși ai Bucureștiului.
Ce urmează?
În următoarea perioadă, Citinerary își propune să creeze filmulețe scurte despre București, în același timp, pregătim o serie de evenimente în care vor vorbi eroii orașului despre proiectele și ideile pe care le desfășoară. Acest concept vine din Amsterdam unde, o dată pe lună, într-un local al orașului se întâlnesc mai mulți cititori Citinerary și urmăresc 2-3 speakeri.