Unul dintre cele mai oportune medii ale storytellingului se numeste, simplu, "la bere".
Iesirea la bere debuteaza in general cu comedie. Pe parcurs o da in thriller si suspans, iar finalul poate duce la drama, introspectie si chiar revelatii. Totul presarat cu fantasy pentru ca, deseori, la bere realitatea mai si infloreste.
Greu de adus o iesire la bere in digital, dar s-a putut - cu o camera 360 si 4 comedianti care s-au rupt in figuri de storytelling atat de natural, curat, firesc, continuu si congruent, ca totul sa iasa dintr-o dubla (la 360 nu merge cu "facem frumos la montaj").
Daca n-ati consumat nicio poveste buna azi, mai jos va servesc Ioana Enache (Senior Copywriter, Kubis Interactive) si Alex Cotet (Sector 7.) Cateva cuvinte avem si din partea clientului, aici.
Brieful si activarea
Ioana Enache: Brieful nostru a fost pentru toata campania nationala, care urma sa dureze doua luni, 15 aprilie - 15 iunie, si trebuia sustinuta puternic pe toate mediile.
Stiam ca narativul folosit in ATL va fi wild west, iar miza in digital era deja maricica: drumul consumatorilor trecea inevitabil prin online.
Pe scurt, URSUS trebuia sa apara din loc in loc pe drumul asta cu niste executii cool, care nu au fost abordate pana acum de creatorii de continut si/sau de brandurile locale.
Asa ca am pus toata declinarea in online sub semnul goanei dupa tricouri, unde si-a facut loc destul de firesc si saloonul, acest hotspot al distractiei, barul din vestul salbatic in care se intampla si se povestesc cele mai trasnite aventuri.
Apoi, de cand am zis “trasnite” si pana ne-au venit in minte comediantii de la Sector 7, n-a mai trecut mult.
Alex, despre cum a inceput colaborarea cu URSUS
Alex Cotet: Era o dupa amiaza racoroasa de primavara. Abia inflorisera ciresii iar vazduhul… cu un mail, cum sa inceapa?
Noua ne place mult berea, probabil celor de la Kubis le place de noi, asa ca au venit cu ideea unei serii de videoclipuri 360 care sa decline in online tematica spotului TV – Vestul Salbatic.
Brieful a fost simplu: o poveste de bere, spusa intre prieteni, care sa explice cum de ne-am ales cu unul din tricourile disponibile in editie limitata de la URSUS.
Target. Obiective
Ioana Enache: Vorbim cu oameni tineri, relaxati, care rad mult, mai ales pe YouTube si la bere — in jargon, "proiecte speciale", haha.
Sector 7/Nimic Nou si fiecare dintre baieti in parte au comunitati de fani la care voiam sa ajungem cu un mesaj de brand tradus fara compromisuri, in stilul cu care sunt ei obisnuiti.
Practic, am avut un obiectiv specific de brand equity si altul general de awareness pentru promotia nationala.
Ideea de saloon
Ioana Enache: Sezonul asta ne-am distrat cu URSUS ca-n filmele cu cowboy, asta a plecat din ATL si asta am declinat si in digital pentru promotia nationala.
Ideea saloonului a venit de la noi — practic am mutat contextul in care radem unii de altii de povestile spuse la o bere in imaginarul asta wild west al campaniei.
Am lansat trei episoade la un interval de cateva zile unul de altul. Fiecare episod s-a concentrat pe unul dintre baieti si povestea lui (in ordinea aparitiei, Alex, Andrei si Raul), iar conventia de saloon a fost stabilita si reluata de Teo la inceputul fiecarui video.
Scripturile au iesit cap-coada din mana baietilor, ne-am dorit sa-si joace propriile glume si sa iasa totul cat mai natural.
Povestile din meniu
Alex Cotet: Agentia ne-a explicat foarte clar conceptul: povesti de bere + Vestul Salbatic + tricouri + 360 = succes. Apoi, ne-au dat mana libera pentru scenariu si regie.
Din colaborari anterioare cu diverse branduri, stiam ca povestile adevarate de bere n-au cum sa treaca de legal, fiindca implica ori sex, ori alta chestie care e distractiva dar ofenseaza pinguinii din Antarctica, asa ca am zis sa mergem in directia opusa si sa scornim povesti de bere total absurde.
Ca sa pastram conventia de western, am decis sa fim cautatori de capace URSUS, in loc de cautatori de aur si sa ne duelam in povesti de tabara in loc de pistoale. Ba chiar am dat fiecarui episod cate un titlu care sa parodieze nume celebre de filme western. Filme pe care, evident, nu le stiam pentru ca noi am crescut cu Alien si Terminator.
In 360
Ioana Enache: E tare cand ideea de continut dicteaza natural si genul productiei, cum s-a intamplat aici. In fiecare episod, cineva povesteste o nebunie si ceilalti asculta, reactioneaza, intervin, fac fete-fete de care tu poti sa razi in orice parte a clipului te-ai uita.
Am vrut sa construim o experienta care sa-i dea utilizatorului sentimentul ca sta la masa cu o gasca de comedianti care deapana amintiri din aventuri improbabile.
La filmari: "n-a iesit" + "a iesit brici"
Ioana Enache: N-am avut o problema anume, intreaga productie a fost o provocare din punct de vedere al sincronizarii — intre baieti, figuratie (care n-a fost putina) si intreaga echipa de productie.
Cand filmezi 360 absolut totul se vede in cadru, asa ca a trebuit sa tragem destule duble cat sa ne asiguram ca avem de unde alege pentru post productie.
Brici a iesit scenografia. Si blooperele, hehe.
Alex Cotet: A fost foarte solicitant faptul ca rig-ul de 360 se incingea foarte mult si trebuia sa luam multe pauze neplanuite.
Cand strangi patru tipi la o masa, le dai bere si ii rogi sa vorbeasca intre ei pana se raceste camera de filmat, se nasc “celelalte” povesti de bere. In 10 ore de filmare, am povestit atatea aberatii incat la final oamenii de la figuratie nu mai puteau de ras.
Agentia si brandul au fost neobisnuit de deschisi fata de propunerile noastre. De fapt, atat de deschisi incat la un moment dat am inceput sa ne ingrijoram ca proiectul nu e pe bune.
Dificultati
Alex Cotet: De departe, cel mai dificil lucru la un proiect de genul acesta e faptul ca nu exista taieturi. Fiecare spot e one-take. Asta inseamna o mini piesa de teatru, jucata dintr-o bucata si regizata ca atare, pentru ca fiecare personaj trebuie sa faca o actiune cat timp asteapta sa ii vina randul la replica.
Nu exista taieturi, nu exista “furat la camera”, nu exista “dubla aia buna”, nu exista “rezolvam din montaj”.
Daca executiile video 360 iau avant, vor fi date peste cap multe dogme ale productiei video publicitare.
Avantaje si dezavantaje in lucrul cu agentiile vs. cu clientii directi
Alex Cotet: De data asta, nu au fost dezavantaje, fiindca atat agentia cat si clientul au avut incredere in noi si ne-au lasat sa ne facem treaba. Despre avantaje si dezavantaje n-are rost sa mai discutam, oricum rezumatul e ca “e vina la CS”.
Echipa completa care a participat la proiect
Din partea URSUS: Mihai Barsan – Vicepresedinte Marketing; Mihaela Babeanu - Senior Brand Manager Ursus; Loredana Catana – Brand Manager Ursus; Sorin Tudor - Brand Executive Ursus;
Serifii Kubis Interactive: Eugen Suman – Creative Director; Ioana Enache – Senior Copywriter; Alina Radut – Art Director; Cristina Schitco – Account Director; Raluca Irimia – Account Manager; Ioana Zvac – Social Media Manager; Luana Roth – Head of Social Media; Dragos Smeu – Performance Manager; Alexandra Paraschiv - Performance Media Executive; Florin Ivan – A/V Producer;
Banditii Sector 7: Alex Cotet; Raul Gheba; Claudiu Teohari; Andrei Ciobanu;
Cowboys de la Graffiti BBDO: Titus Dumitrescu – Creative Director; Bogdan Vintila – Group Creative Director; Andrei Nica – Group Creative Director; Ana Romila – Art Director; Alex Bandarau - Copywriter; Dan Sendroiu – Strategy Director; Delia Arghir – Group Account Director; Oana Preda – Account Manager.