Paul Dersidan: Nu cred că poţi să creezi advertising funcţional şi memorabil fără un graphic design bun. Asta a şi fost ideea din spatele Blau

Paul Dersidan: Nu cred că poţi să creezi advertising funcţional şi memorabil fără un graphic design bun. Asta a şi fost ideea din spatele Blau

După ce a lucrat în televiziune și a învățat toate reclamele TV-ului pe dinafara, lui Paul Dersidan i-a venit ideea să încerce să intre în publicitate. A și reușit. După o perioada de lucru în Saatchi & Saatchi și Ogilvy & Mather, Paul a luat o pauză. La Chicago, unde a mers sa aprofundeze domeniile design & tech. La revenirea în țară, avea să se întoarcă si în Ogilvy, dar nu pentru mult timp.

Alaturi de colegul de pe atunci, Adrian Diac, Paul lucra și pe proiecte freelance. Când au început sa vină mai multe decât timp liber se găsea pentru ele, Paul și Adrian s-au desprins de nava-mamă ca să-și creeze propria celulă de sine stătătoare: Blau, un studio de publicitate axat pe valorificarea creativității la nivel de design, nu doar în plan conceptual.

Paul spune că nu-și dorește ca Blau să devină un studio de anvergură. De ce, explică în continuare. 

 

Traseu prin publicitate

Am început cu design de carte, primul job l-am avut la Editura Economică. Am trecut apoi în TV ca grafician de emisie. 8 ore pe zi de emisie și ajunsesem să știu pe de rost spoturile publicitare, așa mi-a venit ideea să încerc în advertising. 2 ani la Saatchi, apoi Ogilvy.

În 2006, am fost acceptat la International Academy of Design and Technology în Chicago și am plecat în State. După absolvire, m-am întors în țară, și am format o echipă cu Adrian Diac (n.r. actual Creative Partner si Sr. Copywriter la Blau) la Ogilvy.

Ne doream amândoi mai multă independență, voiam să simplificăm procesul de creație și să facem un advertising eficient, cu accent egal pe concept și design. La un moment dat, am început să fim contactați și să primim briefuri în afara jobului. Când nu le mai puteam face doar noi doi în timpul liber, ne-am dat seama că-i cel mai bun moment să ne facem studioul nostru.

 

Ideea de a înființa un studio

Vorbeam de ceva timp cu Adrian Diac să ne deschidem un studio de advertising care să valorifice puterea designului în comunicare; nu numai conceptul să fie foarte bun, dar să și arate bine, să atragă atenția și să facă mesajul ușor de înțeles și memorabil.

Când au început să ne vină proiecte în ritm constant, prin prieteni și recomandări, am hotărât că-i momentul bun să plecăm din agenție.

Am adus în echipă alți 3 prieteni, specializați pe producție foto și video, strategie și new business. Eram 5 co-fondatori și împreună am definit Blau ca un shop specializat pe concept/copywriting, graphic design, ilustrație, postproducție foto și producție video. Întâi am ales numele, care a fost rezultatul unui proces mai degrabă dadaist, răsfoiam niște reviste nemțești și ne-a plăcut rezonanța. Am desenat logo-ul și am trecut la căutarea sediului. În 6 luni eram plecați din agenție.

 

Despre Blau

Nu cred că poți să creezi advertising funcțional și memorabil fără un graphic design bun. Asta a și fost ideea din spatele Blau: să facem un advertising care iese în față în saturația de conținut, comunică eficient, atrage, schimbă percepții și convinge.

Am început să facem din ce în ce mai mult digital, unde graphic design-ul este cu atât mai important cu cât competiția pentru atenție e mai mare.

Nu ne-am dezvoltat însă serviciile, am vrut să ne păstrăm libertatea pe care ți-o dă un studio mic. Și ne-a fost mai ușor să ne creem o rețea de parteneri established pe piață, cu care lucram atunci când primim brief-uri integrate (digital, agenții de media, BTL și PR). Asta ne-a permis să ne concentrăm pe creație și design.

 

Echipa

Am pornit 5 co-fondatori, ne-am destrămat la câțiva ani, când am început să resimțim efectele crizei. Fiecăruia i-au apărut noi oportunități și au decis să iasă din Blau. Azi suntem în formula inițială, eu și Adi.

 

Primii clienți, primele proiecte

Verida Credit a fost primul client Blau, câștigat prin pitch, a fost primul client mare, cu retainer fee. Tot atunci, am câștigat primul client telecom, festivalul de muzică electronică din Republica Moldova organizat de Moldcell.

Am lucrat cu Ministerul Transporturilor, o campanie națională pe car pooling, Skoda, Politehnica București, dezvoltatori de imobiliare și clienți mici locali. Business-ul ne venea în flux constant, fără ca noi să ne promovăm în vreun fel.

Word-of-mouth-ul, recomandările clienților noștri au fost și sunt și azi principala sursă de business pentru noi și cea mai bună promovare.

Evităm să ne supraîncărcăm și încă ne permitem asta, ne place să acordăm timpul necesar fiecărui proiect și să ne păstrăm libertatea de a refuza clienți atunci când nu avem chimie. Întodeauna a fost mai important ce și cum lucrăm.

 

Portofoliu de clienți

Cred că jumătate sunt clienți internaționali (Agrana, Holcim, MoldCell), și jumătate locali (Asociatia Salvati Delta, Molecule F, Opticris, Verida, agenții de advertising locale).

 

Antreprenoriat în advertising

Cred că-i important ca un antreprenor în advertising să înțeleagă industria și climatul economic. Să poată scrie un business plan. Să poată anticipa riscuri. Să-și poată alege bine echipa, să se asigure că toată lumea vrea același lucru. Să încerce să-și înțeleagă și să-și ajute clientul, nu doar să rezolve un brief. Să fie corect. Să aiba un contabil bun, pe care să-l și asculte.

 

Ce ai învățat despre publicitate de când te-ai apucat de antreprenoriat?

Cât e de important să legi o relație directă cu clientul, așa îl înțelegi mai bine și ajungi să-i cunoști mai bine și business-ul. Așa îl poți educa mai ușor, să-l faci să înțeleagă și să aprobe concepte și vizualuri mai îndrăznețe. O relație apropiată cu clientul ne-a ajutat și în negocieri, unde mergem pe principiul “Hard on the problem, soft on the person”.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related