[Publicitatea romaneasca si LGBT-ul] Sorin Tranca: Prima reclama cu gay din Romania va aparea pana la Cannes-ul de anul viitor

[Publicitatea romaneasca si LGBT-ul] Sorin Tranca: Prima reclama cu gay din Romania va aparea pana la Cannes-ul de anul viitor

Subiectul acesta statea pe temele noastre de discutie de vreo doi ani, dar nici macar noi nu eram pregatiti pentru refuzurile de raspuns anticipate. Am revenit cu el acum pentru ca, dincolo de multe alte lucruri, petitia Coalitiei pentru Familie a reusit asta: sa aduca in discutie, in Romania, un subiect pe care nimeni nu prea era pregatit sa vorbeasca. Cele trei milioane de semnaturi au fortat conversatia intr-un punct vizibil, din care nu se mai poate da inapoi.

Ea a ajuns apoi in publicitate cand Felix Tataru (Global Senior Vice President, IAA, pana in luna iunie, cand devine Presedinte Mondial al organizatiei) a dat share unei stiri in care isi declara sustinerea pentru demers pe profilul personal, iar apoi a urmat potopul.

Despre potop, IQads a scris aici. Apoi, peste 130 de publicitari si oameni de comunicare romani i-au cerut explicatii suplimentare lui Felix Tataru.

Asa ca am pornit si noi pe controversatul drum din titlu, intreband pe putinii oameni din publicitate care isi asuma sa vorbeasca pe acest subiect: E pregatita Romania pentru o reclama cu gay? Ce se va intampla mai intai: se vor legaliza casatoriile intre persoanele de acelasi sex sau existenta lor va fi recunoscuta si de reclamele romanesti?

Sorin Tranca (‎Managing Partner at FRIENDS\TBWA) incepe cu inceputul:

 

Exista deja reclame "cu gay"

Tehnic si statistic am vazut deja reclame cu gay :) In sensul ca sunt prea multe reclame facute in Romania, pana acum, in care sa nu fi aparut macar un actor gay.

Nu ii stiu, dar statisticile ACCEPT spun ca in jur de 10% din populatie are aceasta orientare sexuala. Si datele si informatiile pe care le mai avem din reteaua TBWA, fiindca FRIENDS \ TBWA e parte dintr-o retea care comunica destul de mult pe marginea categoriilor de consumatori, confirma aceste date.

Apoi, fara niciun dubiu, la cum evolueaza societatea, intai vom vedea o reclama cu personaje gay si de-abia apoi ne vom putea imagina ca legalizam casatoriile gay. Fiindca tot ai tu tema asta de lucru, o sa ma amuz in urmatoarea perioada si, daca o sa am ocazia, o sa scriu cateva, acolo unde ar avea sens. Sa vedem ce se intampla. Deci ma poti trece pe lista potentialilor autori :)

 

Problema

Din punctul meu de vedere, ca om la jumatate intre creatie si strategie, problema (inclusiv etica) e ce tip de personaj ilustram asa. Daca reclamele cu gay vor pleca de la premisa ca un gay e bun pe post de personaj amuzant, sunt sigur ca Romania e pregatita, fiindca Romania e mereu pregatita de caterinca.

Deci, daca in viitor, Dorel isi va face un prieten bun, el ar putea fi, destul de safe, sa fie gay. Fiindca Dorel e prostul natiei, deci ce prieteni sa aiba, decat "d-astia, poponari".

Nu trebuie uitat ca gay nu inseamna, totusi, doar pidosnicul. Ci si fetele care se "incalzesc" una pe cealalta, ceea ce e alt tip de situatie dramatica. Sunt convins ca asta are mai mare trecere la bigoti, chiar stiu cateva ipochimene care "i-ar rupe cu bataia" pe barbatii-gay, dar se uita cu placere la situatii-filme lesbo.

 

Cuplul

"Cuplul gay", deci, nu e deloc o chestie simpla sau liniara. Cred ca un cuplu de fete ar putea mult mai degraba sa apara la TV, chiar si-n reclame, ar fi nu doar mai usor "acceptate", ci chiar si mai... interesante.

Si insist sa spun ca nu fac afirmatia asta din vreo pornire libidinoasa, ci bazandu-ma strict pe observatie si experienta mea de 18 ani in comunicarea strategica. Nu doar pentru barbati, ci si pentru femei, 18-45 de ani, intr-un demografic ad-hoc, de fast-moving consumer goods, spre exemplu.

 

Incercari

Despre piedici numai de bine, asa cum numai de bine despre a fi propus asa ceva in trecut :)

Da, am avut o incercare. Nu vreau sa intru in detalii, ideea poate reveni oricand si nu vreau s-o fac cadou cuiva. Dar era vorba de categoria "personal care". Asta asa, ca sa nu fiu acuzat ca nu zic, totusi, ceva.

 

Cat de importanta e aparitia realitatii LGBT in reclame

La intrebarea daca e importanta aparitia unei asemenea reclame in Romania nu se poate raspunde asa, ci in viitoarea conferinta pe care o veti organiza voi pe tema asta. Situatia e complexa si sunt foarte multe de discutat.

Esentialmente, omul de publicitate profesionist cauta optimizarea comunicarii unei marci, cam cu orice pret. Motiv pentru care cred ca daca cineva va avea nevoie de personaje socante, sau de o situatie obraznica in care sa-si plaseze marfa, nu va ezita.

Ramane de vazut, cum spuneam mai sus, daca acel "cu orice pret" ia in calcul si sensibilitatile sociale, nu doar un target si o relatie comerciala, adica strict axa "nevoie marca - public tinta".

Stiu destul de putini oameni in publicitate care isi pun problema impactului cultural pe care il are munca lor, a formarii de opinie sau a riscurilor de polarizare.

Din punct de vedere publicitar nu ar insemna mare lucru, mai ales daca reclama respectiva nu are o valoare intrinseca. Am mai vazut oameni si agentii care se laudau cu premiere de tipul "sunt primul din Romania care am filmat cu camera de-nu-stiu-care" etc etc.

Daca nu e o reclama de valoare, faptul ca ai pus in ea doi gay care se tin de mana, in loc de doi oameni de 247 de ani impreuna, sau doi catei care si-o trag, nu e mare lucru.

 

Cand va aparea prima reclama LGBT din Romania?

Ma obligi sa fac un lucru pe care il urasc, pronosticuri si predictii. Am mai spus-o si cu alta ocazie: noi suntem niste umili publicitari... singurii oameni pe care ii consider indreptatiti (sau apti) si faca predictii pe lumea asta sunt oamenii din tehnologie, fizicienii si politicienii.

Dar te simpatizez, asa ca o sa raspund ce cred: prima reclama cu gay din Romania va aparea pana la Cannes-ul de anul viitor (adica fix de-acu' intr-un an). Poate nu va fi reclama TV, poate va fi doar un spot radio, sau o activare, dar va fi.

Trag speranta (ca orice om civilizat) ca "prima reclama gay" sa nu faca bascalie de comunitatea LGBT. Si nici sa-i demonizeze. Am cativa prieteni gay (si fete, si baieti) si mi se par, majoritatea, oameni de isprava. Ceea ce nu pot spune despre romani in general.

Deci, cumva, daca ne uitam mai atent la aceasta categorie de oameni, ei sunt mai-degraba educati, mai-degraba civilizati, mai-degraba productivi, inteligenti si cu simtul umorului decat e, in medie, Romania in ansamblul ei. Ceea ce ar trebui sa ne intereseze mult mai mult, infinit mai mult, decat ce fac dumnealor in dormitor.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Friends\TBWA

Why work with an agency like FRIENDS\TBWA Bucharest? DisruptionⓇAlmost everyone in the business world knows about disruption, talks about disruption or wants to try it, sooner or later. Well, it’s maybe time... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related