[Native ad] Radu Rapeanu: E cel mai fin mod sa-ti faci reclama. E fix opusul spoturilor alora nipone in care cineva urla la tine sa cumperi de mii de ori

[Native ad] Radu Rapeanu: E cel mai fin mod sa-ti faci reclama. E fix opusul spoturilor alora nipone in care cineva urla la tine sa cumperi de mii de ori

Native Advertisingul nu este nici foarte nou, dar nici atat de batran incat sa spuna toata lumea, cu mana pe inima, ca stie ce este aia. In ultima vreme se tot vorbeste despre el, cu atat mai mult cu cat adblockerele nu mai sunt un moft usor de ignorat, si au inceput sa apara cateva exemple de publicitate nativa si in Romania.

Asa ca am pornit pe urmele lor. Ce presupune acest tip nou de publicitate? In ce consta sensibilitatea lui si cum parezi riscurile?

Radu Rapeanu (Senior Copywriter, CAP) ne-a vorbit despre un proiect care implica articole Times New Roman despre Toni Delaco.

El spune ca native advertisingul se impiedica in Romania la materialele de calitate.

 

Native advertising, pe intelesul tuturor

Va zic pe fata ca nu stiam ce inseamna native advertising, a trebuit sa fac research ca sa-mi dau seama. Asa e si in medicina, mai apare cate o chestie noua si trebuie sa te documentezi. Dai search si te umpli de explicatii. Partea proasta e ca sunt destul de vagi, lumea nu e in consens cu ce se incadreaza la Native Advertising si ce nu.

Cateva lucruri sunt totusi acceptate de catre majoritate: e o reclama platita (cu accent pe platita) integrata organic in continutul si stilul unei anumite platforme, in asa fel incat experienta unui om obisnuit cu platforma sa nu se deterioreze din cauza acestei reclame. In cuvinte mai putin pompoase, nu e o reclama care-ti strica flow-ul - ca aia obisnuita - ci una care se camufleaza perfect in flow-ul tau.

A aparut pentru ca lumea nu mai vrea sa se “uite” la reclame, vrea sa citeasca articole, sa vada clipuri pe YouTube sau filme fara intreruperi fortate si care n-au legatura cu subiectul.

Daca reclama intra natural in poveste si pare ca e parte din ea, atunci o s-o consume cititorul sau privitorul si fara sa te urasca la final. Cum ar fi daca ati da pe Times New Roman peste o reclama la Sinteza Zilei?

 

In Romania

E o schema folosita destul de des in Romania, si nu de ieri de azi. Doar ca lumea ii spunea advertorial, nu native advertising.

Am vazut mai ales in publicistica. De la platforme mari pana la bloguri. Problema e ca daca nu se acorda perfect cu platforma - imediat simte omul ca e pacalit si nu percuteaza. Ba dimpotriva, rejecteaza mesajul. Asta inseamna ca la unele platforme e mai usor, ca au content mai varza.

Deci cu cat e mai select wall-ul omului sub ochiul caruia vrei sa ajungi, cu cat e targetul mai selectiv, cu atat trebuie sa ai material mai de calitate. Si mi se pare ca aici se impiedica toti doritorii de native advertising, la lipsa agentiilor de content.

Ajunge brieful la agentie si il scrie un copy, repede, ca mai are de bagat si la cine stie ce mare pitch, asa ca iese ceva fortat si evident de la un brand.

 

Proiecte

Cel mai aproape de native advertising am fost pe un proiect Delaco, cu niste articole scrise de Times New despre Toni Delaco. Se pricep, au mai facut.

Am mai acordat cu tematica site-urilor diverse bannere ale aceleiasi campanii. Dar nu e chiar native, ca n-am putut sa o iau prea pe dupa cires cu content-ul, deci n-am pacalit pe nimeni.

 

Bugete

N-am idee, e dupa cum are deal-ul agentia de media cu platforma.

 

Riscuri

Daca nu-l faci cum trebuie, e riscul sa nu functioneze. Adica nu ma faci sa citesc materialul respectiv pentru ca m-am prins ca vrea sa-mi vanda, am mirosit reclama. Nu cred ca e vreun risc sa-ti strici imaginea cu un material slab, dar nici nu aduci un plus pentru brand si pentru proiect. E, pur si simplu, degeaba.

Daca merge, e superb. E cel mai fin mod sa-ti faci reclama. E fix opusul spoturilor alora nipone in care cineva urla la tine sa cumperi de mii de ori. In momentul in care legi misto un brand de un subiect bine scris, brandul ala ia toata spuma, adica tot interesul si admiratia ta.

 

Clientii

Sunt unii clienti care vor totul, clar. Sa se inteleaga perfect ce e de transmis. Nu s-au prins ca treaba asta cu native e un fel de “bate saua sa priceapa iapa”, nu poti sa zici direct “cumpara produsul x” sau “participa la campania y”.

Poate unii nici n-au nevoie de altceva, de fapt. Poate doar vor sa scrie in case study sau in raport ca au facut. Si sa puna caption din publicatie, cu textul prea mic sa-l citesti dar cu titlul suficient de mare sa se inteleaga despre cine e vorba.

 

Publicul

N-am vazut reactii directe sau cifre, dar campaniile in care am incercat sa facem asa ceva au mers bine per total, toata lumea a fost multumita. Subliniez ca doar am incercat.

 

Media

Aici chiar nu stiu ce sa va spun. (nota pt redactie - lasati si raspunsurile cu “nu stiu”, nu-i nici o rusine sa zici ca nu stii)

 

Exemple extraordinar-fantastice :)

De pe la noi nu stiu, dar mi-a placut asta foarte mult, l-am si citit in ziua in care a aparut. M-am si uitat la 2 episoade (nu mi-a placut serialul)

 

Ce urmeaza dupa native advertising

Numai publicitate relevanta. Intrevad un punct in viitor in care cine nu zice ceva relevant, iese de pe piata. Ori faci si zici doar chestii pe bune, ori esti fake si nu te cumpara lumea. Vi se pare total utopic? Speranta moare ultima.

PS: Daca era platit, s-ar fi putut spune ca asta e un native ad pentru TNR. Dar nu e.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related