Octavian Richea este inginer proiectant si are 29 de ani. A absolvit Universitatea Transilvania, facultatea de Design Industrial, urmata de o perioada de 2 ani, cand a lucrat in Germania, la compania Draexlmaier, ca designer. In 2011, s-a mutat la un birou de arhitectura in Danemarca si in paralel cu jobul, a studiat designul danez timp de doi ani.
Octavian merge de la 9 ani pe bicicleta, iar in ultimii sase ani, aceasta a devenit mijlocul lui de transport de zi cu zi. In Copenhaga, ii era indispensabila. Si asa i-a venit ideea unui sistem de lumini pentru doua roti care vrea sa schimbe felul in care sunt semnalizate bicicletele in trafic.
Lumma, inventia lui, a fost influentata chiar de aceasta perioada, in care mergea zilnic cu bicicleta si si-a dat seama ca masinile au doua faruri dintr-un motiv foarte bun.
In martie, anul trecut, s-a intors la Brasov si a inceput sa lucreze la primul prototip. La inceputul acestui an, Lumma a fost trimisa la teste in Marea Britanie, Danemarca, Germania, Franta si Statele Unite, de unde s-a intors victorioasa. Acum, Octavian vrea sa dea startul unui proiect de crowdfunding, pentru a putea produce sistemul in masa, la un pret rezonabil.
Ideea
Mergeam zilnic cu bicicleta la serviciu, indiferent de vreme sau anotimp. Toata lumea facea la fel. In zonele unde nu existau benzi speciale pentru biciclete, masinile treceau foarte aproape de ghidon cu oglinda.
Atunci a venit ideea: masinile au doua faruri la extremitati cu un scop foarte bun. Delimiteaza clar latimea ei. Sau, ca sa inversam gandirea: cum ar arata masinile daca ar avea doar un singur far in centru? Daca asta suna amuzant, inchipuie-ti ca asa arata toate luminile de bicicleta in prezent.
Implementarea
Proiectul a demarat in martie 2015. Am revenit in Brasov si am inceput sa lucram la primul prototip. A fost o lunga perioada de cercetare, intrucat se dorea folosirea de componente compacte. Spatiul inauntrul unui sistem Lumma este foarte restrans, arata aproape ca un telefon.
S-a dorit un design elegant, cu linii curate si materiale de calitate. Cam ce urmaresc si cei de la Apple :)
In iunie insa aveam primul prototip, cu placa de baza facuta manual si carcasa printata 3D. Acela a fost folosit ca mostra pentru brevet. Am vrut sa fim siguri ca nu vom pierde ideea, asadar am apelat la serviciile unui un birou de patentare. A fost o surpriza placuta sa aflam ca proiectul acoperea sase puncte diferite de brevetare/inovatie. A trebuit insa sa platim pentru toate acestea :)
Hopuri in dezvoltare
Gasirea de componente electronice rezistente la impact si spatiul extrem de redus. Aproape nu exista loc gol in interiorul Lumma. Sunt multe de integrat: doua leduri de capacitate mare, laserul liniar, lentila si sistemul de focalizare, procesoarele (exista unul principal si doua secundare).
Pe langa toate acestea, se adauga acumulatorii Li-Ion si portul de incarcare microUSB. A fost nevoie de inca doua prototipuri ca sa ajungem la solutia finala, cea folosita in prezent.
Echipa
Doi oameni, eu (Octavian) si Ciprian, plus extrem de mult ajutor din partea lui Razvan Pascu. El ne-a ajutat cu tot ce tine de imaginea Lumma, de la logo la strategie de promovare.
Testele
S-a inceput prin testatarea rezistenta Lummei la frig, in Ianuarie 2016. Era important sa vedem cum se comporta acumulatorii la temperaturii de scazute, avand in vedere ca o piata tinta este cea din Scandinavia. Totul a decurs perfect, iar de multe ori s-a testat si rezistenta la impact (fara sa vrem) avand in vedere ca pe jos era de multe ori gheata.
Tot in Ianuarie au fost trimise mai multe seturi Lumma la oameni cheie din Marea Britanie, Danemarca, Germania, Franta si Statele Unite. Trebuiau testate in viata de zi cu zi, in conditii de uz normal. Luminile albe lumineaza drumul si marcheaza de la distanta limitele bicicletei, iar laserele delimiteaza spatiul ocupat, pentru participantii la trafic aflati aproape de ciclist.
S-a intamplat de cateva ori ca masinile (in special taxiuri) sa incentineasca si sa se uite atent la lasere. Atat timp cat stau la departare, e bine.
Crowdfunding
Mai avem nevoie 18.000 de dolari pentru a avea produsul 100% finit. Trebuiesc produse inca doua matrite pentru piesele injectate si configurata linia de productie pentru partea de electronica. Cu brevetul inclus, s-au investit peste 25.000 de euro (pana in prezent) pentru a avea aceste 30 de seturi prototip.
Singurul mod de a aduce Lumma la un pret rezonabil este sa il producem in masa, iar o campanie de crowdfunding poate face exact acest lucru.
Promovare
Ne vom axa pe promovarea online. Cel mai bun mod de a intelege sistemul Lumma este sa il vezi. Exista cateva magazine colaboratoare in Brasov si Bucuresti unde se pot vedea si testa luminile Lumma.
Target
Ne adresam in special urmatoarelor categorii:
- cei care vor sa tina un aspect "curat" al bicicletei. Posesorii de biciclete clasice, fixie, sau all-mountain tin la aspectul bicicletei (nu se doreste un far mare pe ghidon sau un stop sub sa). Lumma integreaza faruri, stopuri si laserele laterale intr-o piesa deja existenta pe bicicleta, fara a afecta aspectul bicicletei.
- tuturor celor care nu vor sa aibe grija luminilor, ca vor fi uitate acasa sau furate de pe bicicleta. Odata montate pe ghidon, luminile Lumma raman pe ghidon: este nevoie de o cheie speciala pentru a le scoate. Insa trec foarte usor neobservate, fiind usor confundate cu capace de ghidon normale. Aceasta a fost una din ideile de baza a acestui produs: ceva invizibil care sa te faca vizibil.
- persoanelor care se dau cu bicicleta in oras sau pe drumuri publice. In trafic, un set de lumini poate proteja mai bine decat orice echipament de protectie.
Pe bicicleta
Merg pe bicicleta de peste 20 de ani. De 6 ani o folosesc ca mijloc de transport, iar in Copenhaga era absolut indispensabila. Exista mai mult respect in trafic pentru biciclisti (acolo) iar benzile sunt mai late, insa conditiile nu sunt foarte diferite fata de Brasov.