Mots Studio sau doi romani care fac productie in Germania

Mots Studio sau doi romani care fac productie in Germania

Mots Studio a inceput in Timisoara sub comanda lui Octavian Mot, freelancer cu experienta in digital marketing. Asta, prin 2009. Ulterior, Mots a luat calea Germaniei dupa ce a atras-o in sfera proiectelor de creatie si productie si pe Daniela Nedovescu. Mots era gandit, in prma faza, ca o agentie full-service; mai apoi, s-a indreptat catre productia de film si publicitate.

De ce Germania? Pentru ca Octavian si Daniela preferau sa lucreze cu clienti internationali. Si acolo ar fi gasit deja o baza, prieteni si familie.

Diferente fata de Romania sunt. Exista o multitudine de resurse in materie de profesionisti sau furnizori tehnici si, totodata, se lucreaza mult cu creativi dispersati geografic, agentiile au mai multa incredere in colaboratorii lor, drepturile de autor nu exista numai pe hartie, iar proiectele (fie independente, fie finantate) odata ce sunt stabilite, se si fac. 

Asta nu inseamna ca Mots s-au despartit complet de "tara-mama" - unde, spun ei, deschiderea catre inovatie mai mare. Mai multe despre proiectele lor, care includ un scurtmetraj SF filmat aici, ne spun mai jos.

 

Background

Daniela: Am inceput sa lucrez in advertising din anul 2 de facultate. Am vazut un anunt pentru un post de copywriter la o agentie din Timisoara (Badina Badina) si mi-a placut cum suna textul de descriere. Imi si imaginam ce misto ar fi sa lucrez acolo.

Am avut norocul sa dau peste un om care a crezut in mine (neavand mare experienta la scris, in afara de compunerile din generala si 2 sesiuni de examene la PR) si, in 3 ani, am crescut alaturi de ei.

Am purtat mai multe palarii, cum se intampla de obicei in agentiile mici, iar pe langa copywriting m-am ocupat si de clienti si task-uri de administrare.

Octavian: Am fost norocos sa am prieteni in music biz si entertainment inca din liceu. Atunci am avut si primele joburi, mai intai ca VJ, si cred ca asa am intrat in contact in primul rand cu artele vizuale si am inceput sa inteleg care e treaba cu publicitatea si PR-ul.

Nu ma refer la teorie, pentru ca mai tarziu am avut parte de asta in facultate, ci ma refer efectiv la experienta hands on: cum sa generezi word of mouth, cum sa te conectezi cu influenceri si cat de important e un produs bun in toata ecuatia asta.

 

In antreprenoriat

Daniela: Noi ne-am cunoscut la ziua unei prietene si formam un cuplu de 11 ani. In urma cu 4 ani si jumatate am prins curaj sa facem echipa si pe plan profesional.

Octavian: O serie de intamplari fericite a dus la infiintarea Mots. La inceput am lucrat ca freelancer atat pentru clienti locali cat si internationali, oferind servicii de digital marketing si am construit un portofoliu. O parte dintre clientii locali au inregistrat cresteri importante si astfel in 2009 am hotarat sa formez o echipa si sa trecem pe full-service.

Exista pareri impartite atunci cand vine vorba de amestecarea relatiilor profesionale cu cele personale, dar am reusit (cu greu) sa o conving pe Daniela sa se alature echipei.

Daniela: La un moment dat, ne-am dat seama ca cel mai tare ne atrage filmul asa ca am hotarat sa ne concentram doar pe ceea ce ne place, adica productie de film. Pentru ca am pornit cu advertising-ul, am considerat oportun sa propunem acest serviciu clientilor existenti, iar apoi sa ne crestem network-ul.

 

Mutarea in Germania

Octavian: Toata treaba cu a face ceea ce iti place devine putin mai dificila atunci cand vrei sa faci si un business din asta. Pe scurt, am considerat ca o mutare in centrul Europei ne-ar facilita accesul la genul de clienti cu care am dori sa lucram. Am ales Germania pentru ca avem prieteni si familie aici, asa ca tranzitia a fost mai usoara.

Daniela: Imi plac provocarile [poate mai putin aceea de a invata germana :) ] si m-a atras idea de a calatori mai usor, de a experimenta o piata noua si de a avea acces la resurse pe care din pacate nu le gasesti in Romania.

 

Clienti si servicii

Octavian: In prezent lucram atat cu clienti finali, cat si cu agentii. Desigur, de multe ori e mai fun sa colaborezi direct cu clientul final, pentru ca poate ai o libertate creativa mai mare dar in parteneriatele cu agentii, bugetele sunt mai mari si de multe ori primim un input calificat ceea ce in majoritatea cazurilor duce la un rezultat mai bun si relevant.

Daca la inceput eram un cuplu director + producer (unde director = writer, operator, editor etc. iar producer = co-writer, asisstant, casting director, PR, etc.), acum am realizat ca rezultatul unei productii complexe de film este direct proportionala cu numarul de creativi care participa la proiect. O productie trebuie sa fie un proces colaborativ.

Daniela: Ne place sa producem filme pentru branduri fashion si lifestyle, in special pentru online unde stapanim mai bine mediul. Ne ocupam de proiecte pe structura planificare - productie - post productie si participam activ la pitch-uri in colaborarea cu agentiile.

 

Despre "At the Edge"

Octavian: “At the Edge” este un scurtmetraj science fiction romanesc, o poveste care abordeaza perspectiva mortii pe mai multe niveluri.

Doua exploratoare spatiale sunt captive pe o planeta pe care nu a mai ajuns vreun om vreodata. Fara sa existe vreo sansa de supravietuire, cele doua poarta o ultima conversatie prin care dezvaluie cine sunt.

Scurtmetrajul este momentan in post-productie si ne bucuram ca mutarea in Germania ne-a adus noi colaboratori in acest proiect. Lansarea va avea loc cel mai probabil in toamna.

Cel mai greu a fost sa construim cele 2 costume spatiale, dar am reusit sa o facem in 4 luni cu o mana de oameni. 

Daniela: Totul a inceput 2013, in Timisoara. Am vrut sa facem un scurtmetraj cu Olga si Silvia Torok, am pornit de la o idee si intr-un final am ajuns sa avem un script foarte diferit de planul initial.

Este un proiect finantat de pasiunile celor care au muncit la el, iar decizia de a filma in Romania s-a bazat pe conexiunile pe care le avem aici.

Am vrut sa folosim niste locatii care sa para a fi o alta planeta si ne-am indreptat atentia spre tot ce continea piatra. Asa am ajuns sa filmam intr-o balastiera din Timisoara, in cariera de piatra din Bocsa si in Pestera Romanesti. 

 

Alte proiecte

Daniela: Proiectul de care m-am atasat cel mai tare este “At the Edge” pentru ca am lucrat cu oameni pasionati care au vrut sa faca un scurtmetraj science fiction doar pentru ca au simtit asta.

Apoi probabil urmeaza “Co-work Superheroes”, o instalatie video facuta cu ocazia unui eveniment cultural din Mannheim in care am folosit peste 20 de televizoare vechi, pe fiecare dintre televizoare ruland un interviu cu cate un coleg de birou, intreaga instalatie devenind un organism in sine.

E genul de proiect interdisciplinar care ne-a permis sa ne jucam cu mediul.

Octavian: Apropo de mediu, e important pentru noi sa descoperim canale noi si sa experimentam abordari noi pe canalele deja existente.

De exemplu, un proiect la care ne gandim de ceva vreme e sa construim un narativ cu episoade sub 10 secunde pentru un brand care sa fie distribuit pe Instagram sau Snapchat.

 

Productie in Romania vs. in afara

Daniela: Categoric piata din Germania iti ofera mult mai multe resurse, atat in materie de profesionisti, cat si de furnizori de mijloace tehnice.

In Romania, oamenii sunt obisnuiti sa improvizeze si sa carpeasca tocmai din lipsa resurselor de care am aminit, lucru care ajunge de cele mai multe ori sa scada din calitatea produsului final. Sau se merge pe principiul de “one man show”.

De asemenea, aici artistii sunt mai protejati prin respectarea drepturilor de autor (de exemplu, muzica folosita in film sau buyout-ul in cazul actorilor/modelelor), pe cand in Romania asta se cam ignora.

Indiferent de proiect, independent sau finantat, lumea care isi da cuvantul se tine de el. Din pacate, nu pot sa spun ca am avut aceeasi experienta si in tara.

Romania e, in schimb, o destinatie excelenta cand vorbim de locatii si costuri de filmare, iar uneori oamenii sunt mai deschisi si mai dornici sa puna lucrurile in miscare, mai ales cand e vorba de ceva nou si inovator.

Octavian: Eu consider ca tocmai abilitatea de a improviza ne-a ajutat pe noi sa fim bine primiti aici. Dar probabil ca acest lucru s-ar intampla indiferent de directia in care migrezi pentru ca, mai ales in industria creativa, daca lucrezi ani buni pornind de la acelesi paradigme, te bucuri cand cineva vine cu un suflu nou.

Pe de alta parte, probabil ca daca nu as fi avut acces nelimitat (a se citi “piratat”) la informatii, filme, muzica, softuri sau arta in general, nu as fi putut sa completez educatia formala care in general e insuficienta daca vrei sa depasesti anumite bariere.

Iar daca e sa ne raportam la ce se intampla in vestul Europei, tocmai lipsa acestei completari la educatia formala ii inchide pe multi creativi in cutii.

 

Clientii din Romania vs. clientii din afara

Octavian: Dincolo de diferentele ce tin de cultura (oamenii sunt mai formali, negocierile de bugete nu sunt la fel de intense sau, uneori, nu se intampla deloc), exista tot soiul de diferente ce tin si de maturitatea mediului de business.

Daniela: In Germania, indiferent ca vorbim despre un client final sau agentie, conceptul si calitatea primeaza. Agentiile au parca mai multa incredere in colaboratori si nu dicteaza atat de mult. Iar clientii finali cauta seriozitate.

Dar, la fel ca si in Romania si probabil la fel ca oriunde altundeva, conteaza enorm de mult network-ul pe care il ai. Si e firesc, pentru ca oamenii au nevoie de siguranta atunci cand investesc in ceva.

Octavian: Principala diferenta pe care am simtit-o odata cu mutarea in Germania a fost ca bugetele disponibile in publicitate nu sunt detinute doar de agentiile mari, probabil din cauza numarului mare de consumatori, cel putin pentru categoria de branduri care ne intereseaza pe noi. Cred ca acest lucru permite existenta unei paturi de mijloc intre freelanceri si agentii corporate.

In afara de asta, daca in Romania majoritatea brandurilor importante apeleaza la oameni din Bucuresti, in vestul Europei se intampla des sa colaborezi cu creativi care sunt dispersati geografic. Nu stiu daca asta tine de mentalitate sau pur si simplu pentru ca e usor sa calatoresti, iar distantele nu sunt importante.

Pe de alta parte, chiar si atunci cand nu lucrezi cu o agentie sau cu un client mare, simti uneori ca parcurgi o birocratie aparent corporate care duce la mai putina libertate creativa.

Uneori simt ca e nevoie de un pic mai mult curaj atunci cand vrei sa faci ceva ce nu a mai fost facut si pentru care nu exista inca date relevante. Dar, cu bugete mai mari, apar responsabilitati mai mari.

 

Planuri de viitor

Daniela: Pe langa proiectele comerciale, lucram la o serie de scurtmetraje despre diferite subiecte contemporane (tehnologie, social media, relatii, etc.). Este o serie destinata unui consum online rapid pe care o vom produce aici. Primul scurtmetraj a fost deja filmat si urmeaza sa il lansam in urmatoarele zile pe canalul nostru de Vimeo.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related