Nomazii digitali si locul in care se intalnesc. Anca Muraru: Dupa ce am inceput lucrul in Berlin, am realizat ca n-am reusit decat sa inlocuiesc cei patru pereti ai biroului din Bucuresti

Nomazii digitali si locul in care se intalnesc. Anca Muraru: Dupa ce am inceput lucrul in Berlin, am realizat ca n-am reusit decat sa inlocuiesc cei patru pereti ai biroului din Bucuresti

Cateodata, ai in viata un anumit fel de revelatie, cel in care realizezi ca unele reguli dupa care ai trait automat nu trebuie respectate. Moment in care o intreaga lume noua iti apare in fata. Prin asta a trecut si Anca Muraru - la un moment dat, un om de agentie plictisit de cei patru pereti ai spatiului de lucru, indiferent ca erau la Bucuresti sau la Berlin.

Cautand solutii pentru sentimentul impotmolirii de birou, a dat de conceptul "nomad digital", un fel de freelancer care lucreaza remote si calatoreste. Tot ea a pus si bazele The smmile, agentie de digital marketing a carei echipa e formata doar din nomazi digitali. Asta pe langa un blog si o comunitate de Facebook dedicata oamenilor cu acest stil de viata.

Stilul asta de lucru si de viata e nou deocamdata, dar Anca e de parere ca din ce in ce mai multi angajatori il vor adopta atunci cand isi vor da seama care sunt avantajele, iar paradigma de lucru se va schimba in viitor. In ce fel, explica mai jos:

Si? Cum e la birou?

 

Background

In 2008 am intrat in presa cu mult entuziasm, cand am inceput sa lucrez pentru revista Campaign. Ma prinsese deja mirajul vietii de agentie si ma captiva ideea de a afla cat mai multe de la oameni atat din tara, dar mai ales de la straini cu multi ani de experienta intr-o industrie care la noi inflorea.

Ulterior, am inceput sa invat cum este sa treci de la print la varianta de online, scriind pentru Strategic.ro si, ulterior, pentru IAA, dar nu am uitat print-ul (prima mea iubire) si am mai colaborat cu revista Playboy.

 

Primele intalniri cu publicitatea

A venit un moment in care am decis sa fac pasul de la a scrie despre campanii la a contribui la crearea acestora. Asadar, m-am indreptat spre viata de agentie (la Rusu+Bortun si Eventures) care a fost mai mult sau mai putin cum ma asteptam: multe ore de munca, deadline-uri stranse, conturi pe care mi-a facut placere sa lucrez si clienti pentru care am lucrat pentru ca “trebuia”.

Dincolo de ceea ce ma asteptam sa ma atraga (a intelege mai bine aceasta industrie si a avea satisfactia de a crea si ajuta brandurile frumoase sa creasca), am avut niste colegi minunati care faceau ca orele petrecute peste program sa nu para atat de dificile.

Insa am avut tot timpul impresia ca lipseste ceva: libertatea de a lucra de oriunde si de a calatori mai mult de doua-trei saptamani pe an. Am hotarat sa imi caut job-uri in afara tarii din dorinta de a calatori mai mult, dar si de a putea sa lucrez pe ceea ce imi place. Visam la premii si la a cunoaste oameni versati in domeniu.

Prima oprire a fost Berlin, un oras pe care il ador si care parea a-mi oferi oporunitatile de care aveam nevoie. La scurt timp dupa ce am inceput sa lucrez in centrul orasului, intr-un colectiv de 20 de oameni si vreo 7-8 nationalitati, am realizat ca nu am reusit decat sa schimb cei patru pereti ai biroului din Bucuresti cu cei din Berlin.

 

Pasul catre nomadism digital ca stil de viata

A fost momentul in care mi-am dat seama ca nu este cea mai buna varianta si ca visul meu nu avea cum sa fie implinit urmand acest drum. Asadar, trebuia sa gasesc o alta modalitate. Am revenit in tara si am hotarat sa imi incerc norocul ca freelancer si sa descopar pe parcurs care e directia potrivita pentru mine.

Dupa ceva research, am descoperit ca existau oameni care deja gasisera o solutie la problema mea – nomadismul digital.

Un alt fel de birou - Berlin

Exista mai multe definitii si chiar dezbateri pe aceasta tema, dar, pe scurt, nomadul digital este acel freelancer, soloprenor, antreprenor sau chiar angajat care lucreaza de la distanta, folosind internetul pentru a-si castiga traiul in timp ce calatoreste asemenea unui nomad clasic.

La fel ca cei mentionati mai sus, freelancerii sunt perceputi diferit, in functie de persoana intrebata. In general, ei sunt profesionisti intr-un domeniu, neangajati, care colaboreaza pe un singur proiect sau pe termen lung cu diferite companii si agentii. Pentru unele dintre task-uri (poate chiar pentru toate), ei au obligatia sa fie prezenti in biroul clientului. De obicei, desi nu este o regula, acestia sunt mai statornici si au o casa ori un birou din care isi desfasoara activitatea.

Ca freelancer, de multe ori este dificil sa iti anunti clientul ca nu vei fi in tara sau in oras in perioada urmatoare de frica sa nu considere plecarea ta un concediu, implicit detasare de proiectul si telurile acestuia. Aici intervine mentalitatea impusa de companiile clasice in care nomazii digitali nu se mai regasesc.

 

Dezavantaje ale nomadismului digital

Nu este un stil de viata potrivit pentru oricine sau chiar pentru orice freelancer ori antreprenor. Cand ai confortul propriului birou, al unei simple imprimante mereu disponibile, dar mai ales al conexiunii la internet care nu te dezamageste, este greu sa accepti ca nu stii unde vei dormi peste trei saptamani sau cand vei putea sa uploadezi un video de trei minute pentru blogul personal sau pentru un client.

Te poti lovi de probleme pe care acasa nici macar nu le-ai lua in considerare. De exemplu, in decursul a doua saptamani am ramas pentru cateva zile fara internet, apa curenta, electricitate si gaze. Acest lucru ar fi inacceptabil in Bucuresti, insa in America de Sud m-am invatat cu stilul lent si modul lor de a rezolva lucrurile.

Cele mai mari probleme de care m-am lovit pana in acest moment au fost nesiguranta unor locuri unde nu imi permiteam sa ies cu laptopul din casa pentru a merge la o cafenea sa lucrez si lipsa conexiunii la internet care ma putea face sa ratez deadline-uri importante. Insa pe masura ce te lovesti de aceste probleme, inveti sa le rezolvi.

De exemplu, in acest moment nu parasesc tara fara a ma asigura ca in cazul in care nu am acces la internet pentru cateva zile, cineva din echipa mea va avea grija ca nimic sa nu ii lipseasca clientului. Daca “de ce-ul” tau pentru a fi nomad digital este suficient de puternic, vei gasi solutii la cele mai multe dintre probleme.

Pauza de privit

 

Cum e sa faci asta ca roman 

Desi cartea de capatai a celor mai multor nomazi digitali – The 4-Hour Workweek – a fost scrisa in 2007, conceptul pare inca destul de nou. Iar Romania nu face exceptie. Cu toate acestea, nu stiu cat de mult va mai sta situatia astfel. Observ schimbari masive in ultimii doi ani, iar trend-ul este cu siguranta in crestere.

Diferenta intre ce se intampla la noi si afara mi se pare discutabila. De cele mai multe ori comparam Romania cu vestul Europei, de unde e clar ca avem de invatat. Insa uitam ca exista multe alte tari care nu au ajuns nici la nivelul Europei de Est.

Eu cred ca este loc de crestere al nivelului de intelegere in multe tari. Inclusiv Anglia m-a dezamagit putin din acest punct de vedere, cand o companie din Londra ar fi vrut sa lucram impreuna doar daca as fi fost dispusa de a lucra din biroul lor, chiar daca rezultatul ar fi fost acelasi. Mai mult, nu ar fi trebuit sa plateasca apa, electricitatea si laptopul pe care le-as fi folosit.

Este o problema pe care cred ca multi angajatori o vor constata pe viitor si se vor indrepta spre o echipa remote ce va ajuta si la reducerea costurilor unui birou fizic.

Riviera Franceza

 

Comunitatea de nomazi digitali de pe Facebook

Ideea unui grup de nomazi digitali in Romania, la fel ca si cea de a atrage straini in tara, a venit dupa ce am luat parte la prima conferinta internationala pentru nomazi digitali unde am observat cu stupoare ca din peste 500 de participanti eram singura persoana din Romania. Nu este ca si cum as fi singura romanca din comunitate – din contra, cunosc oameni care au ales stilul acesta de viata cu mult timp inaintea mea.

Paul Manea de la Nomadic.ro este unul dintre primii oameni de la care am aflat mai multe despre nomadism digital si workation. Insa cum nimeni nu luase initiativa pana in acel moment, am hotarat sa creez acest grup si pe parcurs o comunitate unde cei care sunt la inceput de drum pot interactiona cu cei care au deja multa experienta.

Grupul se adreseaza deopotriva nomazilor romani si celor straini care vor sa petreaca timp in Romania. Pana in acest moment am organizat doar cateva intalniri, dar pe masura ce comunitatea va creste planul este sa organizam evenimente si zile de co-working.

La workshop

 

Agentia The smmile

The smmile (the social media mile) este o agentie de digital marketing, cu focus pe social media, cu echipa internationala de freelanceri si nomazi digitali. Agentia este inca noua, ea fiind fondata la inceputul acestui an.

Ideea mi-a venit in toamna lui 2015 pe Nomad Cruise – un eveniment pentru nomazi digitali care s-a desfasurat pe un vas de croaziera ce ne-a dus din Spania in Brazilia. Timp de opt zile am interactionat cu aproximativ 100 de nomazi digital de la care am invatat multe, inclusiv cum parte dintre ei nu stiu sau nu le place sa isi caute noi proiecte, iar altii ascund de clienti faptul ca ei calatoresc.

Cum se apropia si momentul in care implineam 30 de ani, mi-am propus sa ofer ceva celor din jurul meu si cu pasi marunti sa creez ceva “mai mare decat mine”.


Vedere de pe Nomad Cruise

 

Echipa

Echipa este inca mica, in principal formata din oameni pe care i-am cunoscut personal, stiu cum lucreaza si ce valoare pot aduce clientilor nostri. Insa planul este ca printr-un sistem de recrutare riguros sa putem creste echipa cu oameni independenti, care nu au nevoie de sefi ce ii verifica in mod constant.

 

Servicii

Serviciul principal pe care ne axam in acest moment este de social media, dar avem si proiecte de branding si strategii de digital in desfasurare. Cu toate acestea, serviciul pe care il consider cel mai important in acest moment este strategia de social media care, dupa parerea mea, lipseste cu desavarsire in multe cazuri.

Nu am acceptat niciun client care nu a fost dispus sa aiba o strategie in prealabil, pentru ca nu cred in treaba facuta dupa ureche, ci in obiective atinse inteligent pe baza unei strategii bine gandite. In urma experientei si a unui research mai amplu, am constatat ca nu prea exista o structura bine definita pentru a crea o strategie si fiecare o face cum crede.

Punand cap la cap informatii, am dezvoltat o structura simpla pe care o aplicam cu toti clientii nostri – CGOSTMA™ (Current situation, Goals, Objectives, Strategy, Tactics, Measure, Adapt).

Am putea intra si in polemici de genul “social media este doar o forma invaziva de publicitate care nu schimba lumea in bine”. Intr-adevar, putem privi problema si asa. Insa ceea ce incercam sa facem este sa acceptam doar proiecte care ne plac, in care credem si sa ajutam doar brandurile care au aceleasi valori ca si noi.

Nu credem in ore lucrate pe zi, ci ne bazam pe deadline-uri si rezultate, astfel incat echipa trebuie sa isi atinga telurile.

 

Clienti

In acest moment avem clienti din Romania, Germania si Italia, dar nu excludem ca in curand sa patrundem si pe alte teritorii.

In ceea ce priveste convingerea lor de a lucra cu nomazi digitali, pana in acest moment noul concept nu a facut decat sa ne ajute. Unul dintre motivele pentru care clientii au hotarat sa lucreze cu noi e ca isi doreau ceva diferit, cu o mentalitate de “lifestyle business” si cunostinte de “lean startup”.

Pana acum, in cele cateva luni de existenta, nu am lucrat cu branduri foarte cunoscute, insa fiecare membru al echipei are experienta in aceasta directie: de la FMCG, startup-uri, aplicatii de mobile, agentii de turism si brand-uri de travel la auto, banking si branduri de lux.

Nici pe viitor nu planuim sa abordam multinationale cu seturi stricte de reguli, ci branduri care sunt deschise la nou, vad beneficiile unei echipe internationale ce lucreaza de la distanta si impartasesc aceleasi valori.

 

Dinamica sistemului de lucru

Freelancerii si nomazii digitali - le pot oferi proiecte celor care au deja experienta in social media (si nu numai) in timp ce isi traiesc stilul de viata pe care l-au ales de bunavoie.

Clientii  - platesc un cost de freelancer, dar au beneficiile unei agenti. De asemenea, nu tinem cont de sediul fizic al clientului pentru ca avem colaboratori din Romania, Germania, Italia si Polonia (iar numarul tarilor de provenienta va creste). Din toti specialistii pe care ii avem, sansele ca cineva deja sa cunoasca industria sunt destul de mari. In functie de bugetul clientului si complexitatea proiectului, putem aloca o persoana sau o echipa ce respecta cerintele acestuia.

Eu - nu mai sunt in pozitia in care sa refuz proiecte in care cred si totodata imi ating telul egoist de a spera ca pot ajuta niste oameni sa faca ce isi doresc si sa fie mai fericiti. 

 

Ce urmeaza?

The smmile isi va creste cu siguranta numarul de membri, implicit diferite nationalitati vor aduce un plus echipei si de asemenea portofoliul de clienti se va mari cu siguranta. Un mare defect al meu este lipsa rabdarii. Cu toate acestea, faptul ca nu am grija unor cheltuieli lunare pentru spatiul de birou ori angajati full-time ce trebuie platiti ma face sa ma mai relaxez si sa nu ma grabesc in a impinge dezvoltarea organica a agentiei.

La un moment dat, am hotarat sa creez un blog in care sa impartasesc idei si cunostinte in domeniu. Nu sunt experta, ci doar incerc sa ofer resuse la care am acces, sa iau interviuri unor veterani in domeniu si sa le impartasesc cu cititorii mei. OFFice to Travel va oferi in continuare informatii relevante pentru cei care isi doresc sa adopte stilul de viata de digital nomad, dar si celor care vor sa afle despre comunitatile si evenimentele dedicate acestei nise.

In acest moment este in desfasurare o serie de interviuri cu fondatorii evenimentelor de tip workation din diferite colturi ale lumii. Este un mod bun de a afla informatii din culise si ce beneficii au cei care iau parte la evenimente. 

De asemenea, in plan sunt conferinte si webinar-uri cu invitati pe aceasta tema. Pentru fiecare dintre proiectele mentionate mai sus exista planuri de extindere si automatizare, insa mai dureaza pana ajungem in faza de implementare

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Rusu+Bortun

Rusu+Bortun este o agentie de strategie si manifestare creativa de brand. Conform Art Directors Club, Rusu+Bortun este printre cele mai creative agentii din Romania in 2022. Din 2008, Rusu+Bortun integreaza servicii... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related