Dragos Stanca (Managing Partner, ThinkDigital) obisnuieste sa mearga cu prietenii la bere. Si, daca am fi cu el la o masa pre-ICEEfest 2016 (care, apropo, are loc pe 9 si 10 iunie la Baneasa Shopping City), am auzi si noi urmatoarea glumita exagerata: "Speakeri la oferta! Cu cati sa va servesc?".
Samburele de adevar: coreland pretul unui bilet la ICEEfest cu cei 100 de speakeri internationali confirmati (pentru care companiile ar plati indestulator la capitolul speech-uri si training-uri interne), rezulta ca pentru fiecare invitat, participantul ar plati cam 1 euro.
Mai in serios, sunt greu de ales capetele de afis sau elementele de "neratat", spune Dragos, pentru ca vorbim de o experienta in sine. Experienta care tine tot mai mult catre piata regionala, nu doar de cea locala, care are costuri in jurul cifrei de 500.000 de euro si care se afla inca in faza de recuperare a investitiei initiale, in 2016 anuntandu-se o editie mai ampla decat cele trecute.
Printre noutati: evenimente-satelit inaintea inceperii propriu-zise a festivalului, doua scene principale pe langa altele secundare, o varianta outdoor a tuturor celor intamplate la festival, impartirea in evenimente de zi si evenimente de noapte.
La capitolul content, in program apare o accentuare pe zona de investments & startups sau evenimente dedicate impactului tehnologic in lumea medicala sub extensia ICEEhealth.
Mai multe stie si ne spune Dragos:
Piata de evenimente din .ro din ultimii ani
Reperele noastre, ca festival, nu tin de piata locala, ci de cea europeana si regionala. Din ce observ, insa, evolutia este similara oarecum cu ce se intampla in piata de digital, in general: fragmentare in zona evenimentelor de mai mica amploare si o tendinta de consolidare in zona celor care cresc.
Sunt tot mai multi organizatori si cred ca standardele au inceput sa creasca, destul de evident. O data cu pretentiile publicului, care a vazut si vede cam care e nivelul prin pietele evoluate. Premiile FIBRA, pentru care va felicit, au fost un bun exemplu in acest sens.
Structurile evenimentelor se impart in doua tendinte vizibile: cele mari cred ca vor fi tot mai mari (si, poate, mai rare) si cele mai mici tot mai dese (si nu mereu la calitatea pe care eu, unul, mi-as dori-o).
Nu cred ca plateste cineva 150 de euro pe un bilet ca sa vada prezentari de vanzari. Motiv pentru care noi, cel putin, nu exista asa ceva. Am decis acum 3 ani sa separam "editorialul" de "publicitate" si cred ca a fost o decizie inteleapta.
Formatul ICEEfest. Noutatile lui 2016
ICEEfest nu este doar un eveniment, este un festival, in cadrul caruia se intampla mai multe evenimente (unele, semi-independente). Formatul a evoluat de la an la an, conform celor care vin si ne ofera feedback.
Ca noutati, vom avea doua scene principale, pentru prima data de la lansarea de acum 5 ani. Plus alte doua scene specializate la care se adauga alte doua cu circuit inchis, dedicate conexiunilor de business.
De asemenea, vom avea evenimente-satelit, care vor incepe cu o saptamana inaintea evenimentului propriu-zis. In plus, vom avea si o varianta outdoor a festivalului - lucru care este, din nou, o premiera.
Din punct de vedere al continutului, noutati notabile sunt evenimentele dedicate realitatii virtuale, respectiv impactului tehnologic in lumea medicala, care este si marketat cu un brand separat, ICEEhealth. In plus, zona de investments si startups va fi mai ampla in 2016.
Restul domeniilor pe care le acopera festivalul, respectiv inovatie, marketing, continut, jurnalism, adtech, ecommerce, raman elemente foarte importante in flow-ul de content.
Venim si cu noi formate in zona de entertainment, muzica, film si comedie - urmeaza sa definitivam programul in cateva zile.
Festivalul este impartit anul acesta in evenimente de zi si cele de seara. Cele de zi acopera inovatie, e-health, vr&ar, creativitate-marketing, content - jurnalism, e-commerce, adtechnology si startups-investments. Cele de seara sunt dedicate muzicii, filmului, comediei si galelor de premiere.
Capete de afis
Toata agenda, plus experienta de networking si atmosfera generala care imbina know-how-ul cu distractia. Am spus mereu ca facem acest festival ca unul la care noi, cei care il organizam, am vrea sa participam. Din pacate, asta e un pic imposibil. Dar, din ce zice lumea, am auzit ca e misto la ICEEfest, asa ca o sa continuam :)
Personal, desi numele mari vand bilete (ma refer aici la Google, Facebook, LinkedIn, Instagram, etc), sunt fanul prezentarilor unor invitati care fac lucruri spectaculoase in domeniile lor. Zona "disruption", creativitate, virtual reality si ad technology sunt printre favoritele mele.
Avem si cativa invitati speciali care vor sustine prezentari dedicate, inspirationale. Cum e Salvatore Iaconesi, care s-a vindecat de cancer folosind big data, Will Henshall, care a trecut de la muzica la digital si eficienta in munca, Niall Harbison, un bucatar-antreprenor-digital fascinant si multi altii.
Urmeaza sa anuntam si o companie majora care va vorbi la noi, pentru prima data in Europa de Est. Cum de altfel, de-a lungul vremii, au facut-o si alte companii majore, una din ele fiind chiar Facebook.
Daca nu va cer prea mult, si se poate un link (hai, doua), cred ca cititorii IQads pot sa inteleaga cel mai bine despre ce vorbim consultand sectiunea de News de pe ICEEfest.com si cea de Agenda. Ambele sunt actualizate permanent in aceasta perioada.
Buget & Surse de venit
Festivalul costa deja spre o jumatate de milion de euro, din care cash aproape 400.000. Nu e deloc putin pentru piata locala, insa mai ales cu ajutorul celor care inteleg sa ne sustina prin cumpararea de bilete, dar si datorita sponsorilor, reusim sa ducem proiectul mai departe.
Ca idee, concuram cu evenimente similare, de tip WebIT - ca sa dau un exemplu apropiat fizic - si care e sustinut de toate institutiile statului bulgar. Bravo lor, as zice. Nu vreau sa imi inchipui ce s-ar intampla in Romania daca am avea ca sponsori Presedintia, Guvernul si Primaria Bucuresti, asa cum se intampla in cazul colegilor de la Sofia...
Avem un echilibru aproape perfect intre bilete si sponsorship ca surse principale de venit.
Orange este cu noi inca de pe vremea in care proiectul se chema RoNewMedia. Remember? In ultimii ani s-au adaugat BCR, Xaxis. Volkswagen, Mather Economics si altii.
Proiectul, in forma sa actuala, a pierdut bani in primii doi ani, a atins break even in anul 3 si speram sa ne mentinem pe profit si anul acesta, dupa ce acelasi lucru s-a intamplat anul trecut.
Realizat corect, festivalul poate aduce o margine de 20-25% in conditiile actuale de piata. Poate mai mult. Insa eu sunt genul care daca are profit 25% investeste inca 15% in crestere, spre disperarea colegilor din financiar.
In momentul acesta, pentru 2016, suntem inca in faza de recuperare a investitiei (pentru ca facem o versiune si mai ampla fata de anul trecut) deci... ne tinem pumnii sa iasa bine.
Echipa de organizare
Primul angajat full time pentru festival a venit anul acesta. In rest ma bazez pe circa 10-12 colegi din ThinkDigital Romania, care fac extra hours timp de 6 luni pe an pentru festival - si le multumesc pentru asta - plus o serie de colaboratori fideli plus voluntari. In perioada de varf, ne apropiem de 30-40 de persoane.
Audienta. Target. Public local vs. regional
Vizam o arie destul de larga si pe care intentionam sa o largim - de exemplu, anul acesta, in domeniul medical. Anul viitor, cel mai probabil, auto si financiar-bancar. In primul rand, vizam tot ce se numeste C-level people, adica oamenii care au joburi de conducere si coordonare in companiile lor.
Nu mai exista aproape nici un domeniu de business care sa nu fie impactat major de Internet. Prin urmare, acesta e targetul principal. Implicit, vorbim mai ales de oameni de marketing, management si strategie.
O alta zona majora e reprezentata de antreprenori si manageri, oameni de comunicare si, deloc in ultimul rand, oameni de media. Ca fost jurnalist nu imi permit sa ignor contentul, publishingul, si media in general.
Ponderea publicului din regiune a ajuns la circa 30%, speram spre 35% anul acesta.
Ungaria, Grecia, Bulgaria, Ucraina, Moldova, Cehia, Polonia, zona UE. UK si US din ce in ce mai vizibil, la fel si Turcia si, mai nou, primii participanti din Rusia.
Argumentele pentru care sa participi la ICEEfest
Aici e foarte simplu: daca nu intelegi ce se intampla si cat de tare schimba Internetul viata si business-ul, risti sa devii irelevant. E o ocazie extrem de ieftina ca, o data pe an, sa faci upgrade de sistem si sa fii la curent cu cele mai noi lucruri dictate fie de gigantii globali, fie de companiile de marketing, tehnologie etc.
E ca un training intens si foarte util si un know-how fara de care, in opinia mea, foarte multe joburi vor deveni irelevante, in urmatorii ani.
Sa facem un calcul simplu: avem confirmati peste 100 de speakeri grei. Fiecare dintre ei ar putea sustine un training extrem de util la orice companie (care ar plati, probabil, sume notabile pentru asta). ICEEfest ii aduce pe toti, simultan, la Bucuresti.
Daca e sa fac o gluma usor exagerata, ca intre prieteni la bere, la pretul actual de pe site (care e undeva la 105 euro cu discount de volum) vorbim cam de 1 euro pentru fiecare speaker international. La oferta! Deci, cu cati speakeri va servesc?