Bogdan Costin: Inveti multe din publicitate ca scriitor. Sa scrii intr-un stil accesibil. Sa fii true. Sa fii si nitel spectaculos, entertaining. Sa scrii povesti cu insight-uri

Bogdan Costin: Inveti multe din publicitate ca scriitor. Sa scrii intr-un stil accesibil. Sa fii true. Sa fii si nitel spectaculos, entertaining. Sa scrii povesti cu insight-uri

Bogdan Costin lucreaza in publicitate din 1999, din timpul facultatii, si a facut turul agentiilor romanesti: Vitrina Advertising, D'Arcy/Odyssey, Tempo, Graffiti BBDO, 23 Communication Ideas si Leo Burnett. In prezent e Senior Copywriter la Geometry Global Bucharest, iar in weekend este scriitor.

Cel mai recent roman al sau, aparut de curand la Polirom, "Sfarsitul a fost aproape" l-a scris in doi ani. Desi, s-a gandit la el inainte de prima lui carte, "Cum sa faci primul milion", publicata in 2013, despre care l-am intrebat si la vremea respectiva.

L-a scris in doi ani, pentru ca scrie sporadic, cand apuca un ragaz singur. L-a scris greu, pentru ca, spune el, a doua carte e intotdeauna mai greu de scris, sub asteptarile celorlalti.

In ceea ce il priveste, publicitatea si scrisul se inteleg bine, se completeaza. Se despart, insa, cand vine vorba de fericire.

 

In cat timp ai scris "Sfarsitul a fost aproape"?

In vreo doi ani, dar asta nu inseamna nimic titanic. Doar ca mie imi ia doi ani ceea ce as putea termina in trei luni, din cauza ca scriu sporadic, fragmentat.

A doua carte cred ca e intotdeauna mai greu de scris, pentru ca exista deja niste asteptari de la tine, ale altora dar si alte tale. In schimb, e mai usor sa o termini pentru ca stii ca, daca ai mai facut-o o data, o sa reusesti si de data asta.

Sincer, am crezut ca acesta va fi primul meu roman. Si ma gandeam ca o sa-l lansez, printr-o isteata miscare de marketing, chiar inainte de 21.12.2012.

Am inceput sa scriu la el prin 2011, dar s-a complicat treaba, a devenit tot mai complex; l-am abandonat in favoarea “Milionului” care avea o structura mult mai simpla si un stil de scris mult mai putin pretentios.

 

Cum ai ales titlul?

In timp ce scriam, cred. E o referinta directa la “The end is near” si m-am fixat pe el, nu am mai cautat alte variante. Cel putin nu e nici un risc sa ajunga printre cartile motivationale, cum a fost cazul cu primul.

 

Tabieturi

Eu sunt scriitor de weekend. Doar atunci imi gasesc cateva ore si energie pentru asa ceva. Nu am cine stie ce tabieturi de scris. Trebuie doar sa fiu singur. Din punctul asta de vedere, scrisul e ca masturbarea, nu poti sa le faci cand sunt sotia si copiii prin preajma. Sau na, mai greu.

 

Cum ajungi sa publici un roman in Romania

Pentru mine, singurul obstacol a fost sa-l scriu (vorbim de primul). Sa-l termin. Pana la el, tot incepusem cu entuziasm sa scriu pe baza unor idei, dar pe parcurs acesta se pierdea, nu reuseam sa raman concentrat pe o perioada atat de lunga incat sa duc la capat un roman. Sau poate nu credeam suficient in acele idei, premize de poveste. Asta mi se pare principalul obstacol cand scrii un roman.

Dupa ce l-am trimis la vreo trei edituri, primul raspuns pozitiv a venit de la editura Cartea Romaneasca (parte din Polirom) si gata, asta fost. Iar pentru ca s-a vandut decent primul, al doilea a fost acceptat imediat.

Asta a fost experienta mea, asa ca nu pot da sfaturi inspirationale prea multe, legate de refuzuri, perseverenta, keep walking si asa mai departe. In principiu, secretul e sa crezi ca ai scris ceva bun si chiar sa fi scris ceva bun.   

 

Cat te inspira munca in publicitate la scris

Mult. De la subiecte, personaje, pana la stil.

Eu am zis sa ascult sfatul acela cu scrie despre ce cunosti, asa ca imi plasez actiunea in lumea publicitatii, desi cumva incerc sa scriu despre teme mai generale, gen conditia umana, sensul vietii, moartea, relativitatea binelui si raului, esecul, deziluziile si alte smecherii din astea, care pot preocupa si pe cei care nu au treaba cu publicitatea si care ma pot face sa par si eu un scriitor din asta mai serios, desi nu prea sunt.

Inveti multe din publicitate ca scriitor. Sa scrii intr-un stil accesibil. Sa fii true. Sa fii si nitel spectaculos, entertaining. Sa scrii povesti cu insight-uri. Toate cartile mari au ceea ce numim noi "insight" in publicitate. Nu degeaba publicitatea e obsedata in ultima vreme de storytelling. Oamenii au nevoie mereu de povesti bine spuse. 

 

Cum se inteleg scrisul si publicitatea

Ar trebui sa se inteleaga bine. Sa se completeze. Ma gandesc ca, daca vrei sa fii copywriter, creativ in general, inainte de a intra in publicitate e firesc sa ai un impuls creativ, o dorinta de a te exprima prin scris/pictura/altceva.

Doar ca publicitatea, cum bine le zicea Don Draper, e despre fericire. Brandurile vor sa transmita fericire, vor sa arate oameni fericiti. Iar viata nu e doar despre fericire. Asa ca atunci cand nu scriu pentru un brand, scriu ca sa transmit si latura asta a vietii pe care nu o intalnesti in publicitate decat in campaniile sociale.

 

"Cum sa faci primul milion": te mai urmareste?

Sper sa ma urmareasca cat mai mult, prin reactiile pe care le starneste si pe care le primesc, pentru ca asta inseamna ca inca e citita. Receptarea ei m-a surprins pozitiv, drept pentru care am mai scris una.

 

Un scriitor-publicitar preferat

Stiu ca poate te asteptai sa zic Salman Rushdie sau Don DeLillo, care sunt cei mai cunoscuti scriitori - copywriteri, dar nu m-au prins cartile lor. In schimb, m-am bucurat sa aflu ca F. Scott Fitzgerald si Joseph Heller (Catch 22) au fost si copywriteri la un moment dat.

Mi-a mai placut foarte mult un roman despre lumea publicitatii, debutul lui Joshua Ferris, tot fost publicitar, “Si atunci ne-au terminat”, recomand. Ce-mi place insa la noi e ca apar tot mai multi scriitori din publicitate, deja mi se pare ca e un val. Si in proza, si in poezie, si in memorialistica si calatorii, si in scenaristica si regia de film. Mi se pare frumos ce se intampla.

 

Scriitori contemporani romani

Ca tot cititorul roman, nu prea urmaresc scriitori contemporani romani. Pentru ca, de cate ori am incercat cu unul, datorita unui premiu luat sau notorietatii sale pur si simplu, am fost dezamagit.

Asa ca m-am apucat sa scriu ceea ce mi-ar placea sa si citesc in literatura romana de azi. Eu unul m-am saturat de mizerabilism, de realism magic a la sudamericani, de intertextualitate postmoderna sau de experimente stilistice in care nu se intampla nimic. 

 

Cel mai misto roman aparut in Romania, in ultimii 10 ani

As putea zice, fara falsa modestie, ca ultimul meu roman. Pentru ca vorbim de categoria “Best of misto”. Nu m-ai intrebat de cel mai profund, cel mai complex, cel mai universal (ca nici nu exista acest termen de comparatie), cel mai de premiul Nobel roman. M-ai intrebat despre cel mai misto.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


VML

VMLY&R a preluat FRACTAL Communications, agentia locala parte din WPP, si se alatura  VMLY&R Commerce pentru a oferi brandurilor o experienta conectata.  Preluarea agentiei locale de catre... vezi detalii »

Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related