[Serile de Creativitate FIBRA] Cum e cand povestea brandului intalneste povestea artistului? 5 artisti din industria muzicala romaneasca ne-au raspuns

[Serile de Creativitate FIBRA] Cum e cand povestea brandului intalneste povestea artistului? 5 artisti din industria muzicala romaneasca ne-au raspuns

O avem cu noi mai tot timpul, ne inspira cand suntem in pana de inspiratie. Ar fi fost si ciudat sa nu vorbim despre muzica la FIBRA, festival dedicat creativitatii locale. Dan de la Byron, Calin Ionescu (R.A.C.L.A.), Cornel Ilie (VUNK), Toto Eremia (Deliric) si Ioan Titu (Silent Strike) au deschis Seara de Creativitate URSUS de la  FIBRA intr-o discutie moderata de stand-up comedian-ul Sergiu Floroaia. Intram in paine?

 

Proiecte comerciale: Artisti + Branduri

Din ce am vazut, lui Deliric ii plac bauturile si tehnologia. Si invers. In 2012, Burn sustinea lansarea clipului „Fugi”, al lui Gojira, PLANET H si Deliric. A urmat Grolsch Sound Experiment, in care CTC (din care face parte si Deliric) si Muse Quartet au adus pe aceeasi scena rap-ul romanesc si muzica clasica. 

La sfarsit de 2015, versurile lui Deliric intrerupeau o prezentare plictisitoare despre cariera la un liceu din Bucuresti. Se intampla in cadrul campaniei Samsung „Trends of Tomorrow”, prin care liceenii aflau, pe limba lor, secretele unei cariere de succes.

In 2016, Deliric „a spart” contul de Facebook al celor de la Pepsi, ca sa arate cum arata zilele de luni ale unui artist cu spirit liber. 

Silent Strike ne-a amintit de colaborarea cu Ministerul Culturii si Cultelor pentru sound-ul care a promovat proiectul „Sibiu - Capitala Culturala Europeana 2007”.

Cornel Ilie (Vunk) este ambasador Avon inca din 2013, dar nu a povestit despre proiectele sale personale, ci despre colaborarea dintre trupa si branduri.

Se pare ca trupa Vunk e fana a industriei auto. In vara lui 2015, pentru un plus de autenticitate, OMV ne facea cunostinta cu Cretu (care e chiar soferul trupei Vunk), in campania promotionala „Calatoreste ca un star”.

In cadrul campaniei puteai strange puncte pentru o reducere la genti de voiaj, dar ii si puteai vedea pe cei de la Vunk in concerte surpriza sustinute la statiile OMV. La finalul lui 2015, cei de la Vunk incepeau sa o caute pe EA, pe Facebook.

Dupa ce au implicat mai multi bloggeri in aceasta cautare, au si gasit-o: in Piata George Enescu din Bucuresti, unde a avut loc lansarea noului Ford Focus, cu un concert Vunk si video mapping pe cladirea Muzeului National de Arta al Romaniei.

Campania #focusonher a adus in final si un clip Vunk, care a adunat cele mai interesante momente ale cautarii.

Despre Byron si branduri ne-au povestit Dan (solist) si Codrul Dumitrescu (manager).

Primul turneu al trupei Byron (se intampla in 2008) a fost sustinut de Nokia, care isi lansa in Romania telefoanele Nseries. A fost creat un site special, in care fanii puteau urca inregistrari facute cu telefonul, ce prindeau experientelele lor traite alaturi de trupa.

In 2015, cu sprijinul Sony, Byron isi inregistrau noul album la cel mai Hi-Res nivel, in Windmill Lane Studios din Dublin.

Cand R.A.C.L.A. incepea colaborarile cu brandurile, nu exista Orange, exista Dialog. Iar brandurile de bere nu se luptau doar in vanzari, ci si in festivaluri in pietele mari ale oraselor.

Calin Ionescu (fondator R.A.C.L.A., dar si Group Creative Director la Centrade-Cheil) a fost si el implicat intr-un experiment Grolsch, cu mixul de artisti la care a participat si Deliric.

 

Fanii, brandul si artistul

Cum sa iti pastrezi identitatea ca artist sau ca trupa, sa promovezi un brand, iar in acelasi timp fanii sa nu iti reproseze ca „te-ai vandut”? Si cum poti, ca om de marketing, sa alegi artistul potrivit pentru produsul tau?

Calin de la R.A.C.L.A. ne spune ca artistul ar trebui gasit in momentul braninstormingului, in biroul de creatie. De obicei, artistul sau endorserul apare dupa ce exista deja un conceptul campaniei, iar aceasta nu e cea mai fericita optiune, pentru ca poate duce la o asociere fortata intre brand si band, care sa nu fie convingatoare in ochii publicului.

Ceva din ADN-ul brandului, valorile care ii sunt caracteristice acestuia, trebuie sa se identifice cu valorile artistului, ca o colaborare sa fie de succes si, de ce nu, de durata.

„Facatura” se vede mai ales in product placement, atunci cand in anumite clipuri apar produse care nu fac parte din povestea din video sau povestea pe care artistul o spune, in mod normal, despre el.

Pentru Vunk, lucrurile par a fi simple: „Trebuie sa fii sincer cu tine. Iti foloseste la ceva asocierea aia? Ce o zica lumea despre ea? Daca propunerea brandului trece de propriul nostru test, atunci decidem sa raspundem la mail”, a spus Cornel.

 

Cine la cine vine: cum apar colaborarile intre branduri si artisti

De cele mai multe ori, brandurile (mai degraba agentiile decat „clientul”) sunt cele care vin catre artisti. Cand artistii vin catre branduri, bugetele de marketing sunt deja facute si sunt foarte putine sanse ca proiectele considerate extra sa mai aiba loc.

Exceptia serii a fost trupa Byron, care, inca de la primul turneu, a ales abordarea „mergem noi la brand”. Se pare ca le-a mers, avand in vedere povestea turneului si a albumului sustinute de branduri.

Nu au ales insa la intamplare, ci au cautat asocieri „de calitate”, care sa raspunda valorilor trupei, dar si valorilor brandului. Astfel, au evitat o colaborare band-brand care sa para falsa in ochii fanilor, a precizat Cornel.

 

Creativitatea in industria muzicala made in RO

In ce priveste relatia cu brandurile, artistii au fost de acord ca se pot face inca foarte multe lucruri creative in viitor, aceasta relatie fiind abia la inceput (mai ales in zona de rap, a adaugat Deliric). Bineinteles, niciuna dintre parti, brand sau artist, nu trebuie sa uite ca are o poveste de spus.

Cele mai mari obstacole in fata creativitatii sunt frica de esec si lipsa rabdarii, crede Calin (R.A.C.L.A.).

Brand managerii vor alege solutii care le-au adus deja un ROI bun, artistii vor dori sa foloseaca schema succesului folosita de altii, asa ca industria muzicala pare sa mearga pe aceleasi terenuri batatorile de ani buni de zile si produsele muzicale romanesti rup prea putin barierele creativitatii.

 

Self-Promo

Artistii invitati la prima Seara FIBRA s-au aratat modesti cand a venit vorba de propria promovare. Nu ne-au povestit foarte mult despre ce fac ei ca sa se promoveze ei pe ei, dar ne-am notat asa:

Cornel de la Vunk ne-a amintit de cum trupa a inventat anul trecut Ziua Internationala a Dorului (13 mai), ocazie cu care si-a lansat si un clip, dar nu inainte de a-i face pe romani Facebook-ul cu hashtag-urile #ZiuaDorului si #DorulMeu.

Silent Strike a lansat alaturi de Three si Mind Treat Studios o aplicatie gratuita (pentru iOS si Android), LYTM – Let Yourself to Music, un experiment ce transfera muzica in plan spatial. De incercat in spatii deschise, mai ales parcuri.

Cat despre alti artisti, Calin de la R.A.C.L.A. spune ca miscari foarte bune au fost facute de Moonlight Breakfast, Golan si Satra Benz, care s-au aruncat in acele blue oceans ale industriei muzicale romanesti. Se simteau niste goluri in peisajul muzicii de la noi, pe care aceste trupe au reusit sa le umple cu sound-ul lor.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Cheil Centrade

Centrade | Cheil este una dintre cele mai mari companii de comunicare din Romania si HUB regional Sud Estul Europei (10 piete). Ca agentie integrata, Centrade | Cheil are capabilitati de coordonare la nivel de... vezi detalii »

Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related