Marian Costache (Fondator, Motion Vision Communication) a vorbit in cadrul celui de-al treilea panel al Conferintelor FIBRA despre cum se poate vinde o poveste fara a folosi cuvinte. „Ca oameni de marketing, ne place sa credem ca vindem povesti pentru consumator. El ar urma sa cumpare produsul cumparand, de fapt, povestea. Apoi, se spune ca o poza buna face mai mult de 1.000 de cuvinte, iar in publicitate se vede acest lucru cu prisosinta. O fotografie buna vinde orice: de la un sampon, pana la un televizor“, si-a inceput Marian Costache prezentarea.
El a continuat sustinand ideea povestilor spuse fara cuvinte printr-o scurta istorie a limbajului. Astfel, cuvintele vorbite au aparut in urma cu 40.000 de ani, cuvintele scrise in urma cu 10.000 de ani, dar creierul primar este de 45.000 de ori mai vechi decat cuvintele scrise.
Pentru a declansa o poveste folosind senzatiile consumatorului, secretul este sa atingi amintirile cele mai vechi ale oamenilor, de la arome olfactive pana la o senzatie tactila.
„Fiecare dintre noi are un filtru in privinta publicitatii, dar este depasit intotdeauna de excitatiile din zona olfactiva, de pilda“, spune Marian Costache, care a ales sa demonstreze ideile sale printr-un experiment facut cu ajutorul unui voluntar. Acesta a mirosit o aroma, apoi a fost rugat sa spuna amintirile care i-au fost provocate, indicand varsta, locul, detaliile vizuale, alte detalii senzoriale si detalii afective.
Rezultatul? Aroma l-a facut sa se gandeasca la perioada copilariei, la apropierea de tata, la gustul de inghetata intr-un anotimp cald, intr-o atmosfera placuta, unde culorile predominante sunt albul si galbenul.
Experimentul, a spus Marian, arata ca telul publicitatii trebuie sa tina de livrarea unor mesaje care sa atinga emotional, astfel incat consumatorul sa aleaga sa se intoarca spre brandul respectiv. Nu e nevoie sa spui sau sa arati tot, ci doar cateva simboluri-cheie care sa declanseze trairi si emotii puternice privitorului, a adaugat el
Concluzii
- Multisenzorialul este inca aspirational, se vinde in agentii de media prin departamentele de OOH, care numara doar unul sau doi oameni;
- Rareori exista cu adevarat o strategie inchegata privind construirea de experiente;
- La fel, obiective concrete din partea clientilor lipsesc, ducand astfel la o absenat a masuratorilor eficace in ce priveste impactul comunicarii de acest tip;
- Culorile, sunetele, mirosurile – toate sunt, pana la urma, vibratii.
Despre Premiile FIBRA
Premiile FIBRA reprezinta un demers necesar acestei piete pentru a seta nivelul profesionalismului si pentru a sustine dezvoltarea industriei de comunicare. Prin intermediul Premiilor FIBRA recunoastem, incurajam si premiem valoarea creativitatii locale si readucem entuziasmul si curajul la masa dezbaterilor creative.