Pare o chestie incifrata si de acolo a si pornit ideea Oaches. De la o ecuatie cu radical pe emotie impartit la utilitate. Mai pe intelesul celorlalti, de la o excursie in Amsterdam si un trifoi cu patru foi.
Acolo s-a gandit Ciprian Sava la un astfel de magazin online. Ciprian are 26 de ani, e din Campina, a terminat FCRP, la SNSPA, a fost om de vanzari, ex-copy la pastel, si este, in prezent, copywriter la oaches.ro si autorul "SMS - Suflet.Minte.Spirit”, care urmeaza sa intre in librarii in mai.
El s-a gandit la un magazin online cu lucruri de care nu stii daca ai nevoie: trifoi cu patru foi, sosete cu pelerina de supereroina, orgasme la conserva, suport de farfurie cu Cina cea de Taina sau hamacuri pentru picioare. Intr-o baza de selectie de 1.300 de produse, au ajuns la 50, aduse din 12 tari, si promisiunea de a improspata gama, in fiecare saptamana, cu 5-10 noi.
Magazinul se adreseaza oamenilor, robotilor si extraterestrilor. Si pentru ca cei din urma stiu deja care e faza si merg direct la cumparaturi pentru specia umana, reprezentantii oaches au un manifest in care se vorbeste de nevoi inventate si esentiale.
Asa ca l-am intrebat pe Ciprian, tatal oachesiunilor, la ce etaj stau in piramida lui Maslow si cum se detecteaza nevoile inventate. Ne-a explicat, cu rabdare si zoom, unde se gaseste culmea consumerismului (in borcanul cu icre de juma' de kil) si jocurile absurde de-a imaginea pe care le naste evolutia umanitatii.
Ideea
Ehe, aia da amintire frumoasa! Eram in Amsterdam, in piata de flori si cautam cadouri, bineinteles. Ca orice turist in ultima zi in Amsterdam, aveam toate simturile active si nu mi-a trebui prea mult sa-l zaresc.
Un ghiveci micut, invelit intr-un carton branduit, din care nu iesea nimic. Toata copilaria cautasem si eu un trifoi cu 4 foi, sa-mi mearga bine, iar din ghiveciul asta cresteau NUMAI trifoi cu 4 foi.
Poate ca voi stiati de el, dar pentru mine a fost prima oara. Am luat repede o foaie si un pix si am scris ecuatia asta..... Glumesc, atunci am realizat eu ca merita sacrificata utilitatea pentru o emotie.
Implementarea
Pai m-am intors, am fost un pic trist, ca deh, stiti cum e cand te intorci, si am lasat ideea sa se coaca. A crescut ce a crescut acolo, inauntru, pana intr-o zi cand a facut asa o crusta, incat am zis gata, ne apucam de oaches.ro!
Asta se intampla pe la jumatatea lui ianuarie 2016. Pana la sfarsitul lui martie a fost gata totul. Asta multumita 2 x art, 3 x graphic designer, 2 x programator (prieteni care m-au ajutat benevol) si a oachesei echipe dedicate.
Dificultati
Teoretic, nimic nu a fost greu. Practic, toate. Dar nu activitatile in sine, cat alte 2 lucruri.
1. Poate nu pare, dar dezvoltarea unui magazin online, in aproape 2 luni, cu o echipa micuta, implica o bagare in toate. Adica sa stii tot ce se intampla, tot timpul. Si asta e un pic obositor.
2. Textele. Si nu ma asteptam niciodata la asta, pentru ca sunt copywriter de meserie. Paradoxal, mi-am fost cel mai dificil client si tot nu cred ca m-am multumit indeajuns.
Echipa
Aici nu vreau sa insistam prea mult sau sa ma apuc sa-i amintesc pe toti, de teama sa nu uit pe cineva. Echipa de baza = 2, extinsa = 7.
Selectia produselor
Ce ma bucur ca ma intrebati asta! Toata lumea imi spune ca sunt putine, dar nu pe principiul asta am vrut sa mergem.
Nu vrem sa fim magazinul ala cu toate porcariile. Vrem sa fim cel cu cele mai misto! Nu ne-am dorit cantitate, cat am fost ambitiosi cu elementul X, chestia aia care te unge la suflet si pe care am dorit sa o aiba toate produsele.
Selectia primara cuprindea peste 1.300 de cadouri, de la care am redus la 50. Ne tinem de promisiune si aducem 5-10 noi in fiecare saptamana.
Dar eu ma mai tin de o promisiune, respectiv sa nu facem niciun compromis. Uite, astea 50 de produse, de exemplu, vin din 12 tari (Olanda, Rusia, Turcia, SUA, Marea Britanie, etc.).
Comenzi
De cand am depasit 100.000 de comenzi, nu prea am mai tinut evidenta. Nu, pe bune, au fost cateva, iar o parte din cele din Bucuresti le-am livrat noi, personal.
Asa s-au intamplat doua chestii foarte tari: am facut cunostinta cu al nostru target audience si am luat o mare doza de entuziasm de la cei care ni l-au marturisit. La fel de misto este faptul ca primim feedback pozitiv de la cei care au cumparat de la noi. In conditiile in care stim ca romanul spune ceva doar daca nu i-a placut. Daca nu mai zice nimic, inseamna ca totul a fost ok.
Identitate si design
Prietenii nostri dragi. Iar aici chiar as vrea sa ii amintesc, pentru ca sa dea naiba daca nu merita. Asa ca, nu ca am avea vreun Oscar in mana, dar la fel de calduros ca si cum ar fi, le multumim lui: Lucian, Ramon, Cornel, Alex, Florin, Miky si Daniela. Aici ne referim la tot proiectul, bineinteles.
Nu le dezvaluim complet identitatea pentru ca nu cumva sa fie luati cu asalt de presa internationala.
Numele
Povestea e scurta aici. Sensul principal al lui „oaches” este „negricios/tuciuriu”, iar cel secundar este „nazdravan”. Un „nazdravan”, ne-am gandit noi, mai puternic si mai placut la ureche.
Legatura dintre ele este urmatoarea: inca din vechime, pentru ca oaia neagra era mai nazdravana decat celelalte, se amintea mai des de ea, prin adjectivul „oachesa”. Confuzia, de unde si sensul principal al cuvantului, este ca se amintea mai des de ea din pricina culorii si nu a caracterului. Dar nu culoarea este importanta pentru noi, ci nazdravania.
„.ro” a fost din pura inspiratie.
Promovare
Cum am invatat si noi, duamnelor si domnilor, hehe. Incercam sa acoperim cat mai multe canale, majoritatea online, iar mixul nostru de marketing are un singur crez: sa fim, catusi de putin, prezenti peste tot. Pe unde umbla targetul nostru, biensur.
Suntem nebuni dupa social media, ne plac bloggerii, consideram ca un pic de guerrilla nu strica niciodata si, bineinteles, ne place sa facem cadouri, dar asta ramane inca surpriza.
Planuri de extindere
Asa cum ne-am anuntat vizitatorii si clientii, ne vom tine de cuvant si vom aduce 5-10 cadouri noi pe saptamana. Tot ce putem spune deocamdata este ca absolut toate vor fi oachese. Nu va avea loc niciodata in magazinul nostru ceva care nu este nazdravan si care nu contine cel putin 85% element X.
Ce-am putea da din casa este faptul ca unele sunt atat de misto, incat speram sa ne putem abtine sa nu le facem cadou pana sa le vindem
Nevoi inventate
Daca sarim peste piramida si trecem direct la lucruri concrete, sunt chestii de care chiar avem nevoie si sunt lucruri pe care, daca ne asezam un pic in prispa, la un 50 ml de introspectie, nici nu stim de ce le vrem.
Intr-adevar, omul este in continua evolutie, deci se mai schimba lucruri si se mai da cate un refresh la lista cu nevoi. Insa imaginea a inceput sa preocupe atat de mult in ultimul timp, incat s-a transformat intr-o bata cu care ne dam singuri in cap.
E ca un joc - „Ceimaginetrebuiesaam”, peste care se instaleaza in permanenta add on-uri. Unele add on-uri sunt hackuri care ataca tocmai lacunele sau zidurile false si ne trezim luptand cu darzenie pentru niste chestii izvorate exclusiv din competitivitate si putere. Si nu e bine, ca am putea sa ne bucuram un pic mai mult. Asta vrea Oaches sa ne faca.
Unde locuieste oaches in piramida lui Maslow
Daca fixam ecranul pe partea superioara a piramidei si dam zoom, da’ mult zooooom, fix pe varful ei, o sa observati ca nu se termina acolo unde credeam. Mai are un triunghi mic, dar puternic, care se numeste BUCURIE. Acolo sunt nevoile pe care le satisface Oaches. Triunghiul contine cate putin din toate elementele piramidei, dar incepe cu b.
Culmea consumerismului in Romania
Avand in vedere conjuncturile politico-economice si tensiunile demografice acumulate la nivelul... Nu, de fapt culmea consumerismului este cutia aia de icre la juma’ de kil’. O stiti.