Pentru a nu ne arde cineva site-ul, din greseala, mentionam ca Florin Maxim, Owner Smite, ne-a vorbit despre smerenie si publicitate inainte sa apara clipul trupei Taxi pe net. Doar ca acum i-a ajuns randul in paginile revistei.
Dincolo de lipsa smereniei, abuzata zilele astea in cele mai contorsionate feluri, Florin ne-a mai spus despre serviciile secrete, de ce l-ar cauta pe Naumovici la primarie si despre cum si brandurile mai merg la toaleta.
Premiile FIBRA le cauta de curaj si creativitate. Cine le-a vazut pe undeva, semnalati aici.
Mindset-ul din industria creativa. Cauze
Creativitate exista. Din pacate, cred ca nu stim sa o vindem clientilor. Si nu e atat de aplicata pe cat si-ar dori clientii. Statusul ar fi "in deriva". Nu exista project leader.
De la destramarea lui Leo Burnett (el era project leader-ul) acum ceva ani nu mai stim nici ce e aia Big Idea, nici nu mai stim sa vindem creatii. Acolo se nasteau cu adevarat campanii creative ce aveau la baza o strategie si un insight. Agentiile acum vand activari, implementari. Acea golden team a lui Leo din pacate a ingropat mugurul creativitatii romanesti.
Nu stiu care sunt cauzele. Sunt un om prea mic sa dau verdicte de astea macro, dar cred ca sefii agentiilor nu au suficienti bani sa investeasca in echipe de creatie si strategie, iar oamenii care mai stiu meseriile astea s-au apucat de goblenuri si pictura.
Practic, a disparut "cunoasterea". De unde il iau eu acum pe Naumovici sa-mi invete echipa sa vanda propriile creatii astfel incat sa nu mai muncim ca turbatii pe milioane de modificari? De la Primarie? :)
Specific
Suntem laici, bizantini, infometati si lipsiti de smerenie. Cateodata, sa stai in banca ta e mult mai bine decat sa te pui pe toate gardurile. O intelepciune pe care ar trebui sa o cautam mai asiduu.
Greseli in dinamica client-agentie
E simplu...brief/debrief.
Clientul nu stie niciodata ce vrea si ascunde asta sub "Nu vreau sa va limitez/influentez" sau "Bugetul este TBD. Daca imi dati ceva tare gasim bani". In practica, nu se gasesc niciodata bani decat cei ce oricum erau alocati pentru actiune.
Agentia nu stie sa faca debrief. Avem impresia ca debrief inseamna sa pun intrebari despre ce nu apare in brief sau sa cauti informatii cat mai concrete.
E gresit total. Toata informatia e deja in brief. Saracul client a scris acolo prea mult inca, s-a chinuit sa umple rubricile date de noi, marii strategi, ca sa nu para prost. Debrieful este aflarea informatiei nete. Acea fraza care il doare cel mai tare pe om... ar trebui sa luam niste lectii de la astia de prin serviciile secrete :)
Curajul in advertising
Curajul in adveetising, ca si in business, este sa inveti sa spui NU. Iar agentiile trebuie sa invete asta mai mult decat clientii... aia au bani, nu au nevoie sa aiba principii.
Campanii extraordinare SMITE
Foarte putine. Noi suntem o agentie mica, de casa cum ii spunem noi. Adica avem grija de brand si cand merge la bal si il stergem la fund si cand face caca. Insa in ultima perioada, 2-3 ani, au fost cateva campanii de care sunt mandru. Iar o campanie extraordinara vom lansa in 2 saptamani :)
De ce are nevoie industria pentru a progresa
De oameni muncitori. De etica in business. De "nu"-uri. De smerenie.