[Juratii FIBRA] Karpat Polat: Primul copy pe care l-am scris a fost pentru owner-ul agentiei la care lucram. Voia sa-si vanda masina

[Juratii FIBRA] Karpat Polat: Primul copy pe care l-am scris a fost pentru owner-ul agentiei la care lucram. Voia sa-si vanda masina

Sfarsitul mini-povestii din titlu spune, desigur, ca datorita ad-ului scris de Karpat, masina sefului s-a vandut cu un pret mai mare decat cel cerut initial. Stiind ce a facut Karpat Polat pentru industria de publicitate din Turcia, cel mai probabil, ochii dumneavoastra vor refuza sa se dea peste cap la deznodamantul asta.

Directia catre advertising asumata de Karpat Polat incepe in adolescenta timpurie, cu un Mac primit de la tatal lui. N-a fost folosit pentru jocuri video, ci pentru invatat cum-se-fac logo-uri si postere.

Dam pe repede-inainte cateva scurte decenii si vedem cum Karpat pune Turcia pe harta creativitatii internationale, in timp ce crestea agentii tinere pana ating gloria de festival. Dupa DDB&Co., agentie pe care a preluat-o din primul an de existenta (din 2006 pana in 2013), cele mai recente eforturi ale sale s-au concretizat in propria agentie independenta, KARPAT, despre care ne spune mai multe in continuare.

Nu mai e mult pana cand Karpat aterizeaza la Bucuresti. Intre 3 si 6 mai, o sa se afunde in campaniile romanesti in calitate de jurat al Premiilor FIBRA. Deci entuziasmati-va si puneti-va campaniile in frunte.


For the English version of this interview, please donate a click. Some of Karpat's best known work is also assembled over here.

 

Tu si publicitatea: a fost circumstanta sau ambitie?

Cand aveam 14 ani, tatal meu mi-a facut un cadou un Mac. Am inceput sa-l folosesc pentru design; eu faceam logo-uri si postere in timp ce toti colegii si prietenii mei se preocupau cu jocurile video. Creativitatea era in mine si cadoul vizionar al tatalui meu a scos-o la suprafata.

 

Campanii care te-au marcat intr-un fel sau altul

Ad-urile Benetton m-au impresionat foarte tare cand eram copil. Iar, ca adult, spoturile Nike.


Benetton (1984)


Culorile lumii - Benetton (1984)


Benetton 1989

 

Primul tau proiect publicitar

Primul copy pe care l-am scris a fost pentru owner-ul agentiei la care ma angajasem. El voia sa-si vanda masina si eu am primit task-ul de a scrie anuntul de ziar pentru asta. Pana la urma, masina s-a vandut la un pret mai mare decat cel cerut si asa ca eu am inceput sa primesc mai multe sarcini de scris.

 

KARPAT: decizia, procesul

Decizia de a infiinta KARPAT a fost rezultatul unei progresii naturale. Am fost implicat in doua start up-uri inainte de KARPAT; ambele au pornit de la zero si sunt clasate, in prezent, printre cele mai bune 10 agentii din Turcia. KARPAT este continuarea din prezent a misiunii mele de a fi creativ in regim independent.

Mi-am vandut actiunile din agentia unde lucrasem anterior (n.r. DDB&Co.) intr-o zi de 17 iulie, iar pe 18 m-a sunat un client. I-am spus ca am plecat din agentie, dar a insistat sa lucreze cu mine oricum.

Cu alte cuvinte, agentia KARPAT s-a format mai devreme decat era planuit, fara spatiu de lucru, fara birouri si fara echipa. Ne-am instalat ad-hoc in apartamentul meu, iar pe oameni a trebuit sa ii tarasc la lucru de pe marginea piscinei.

Obiectivul nostru la KARPAT este sa fim un hub creativ global independent. Cred cu tarie ca independenta este cruciala pentru creativitate. 

 

KARPAT: cel mai mare proiect

Campania "Koka Kola" pentru aniversarea de 50 de ani a brandului in Turcia trebuie sa fie cel mai inovator proiect de pana acum. Ne-am construit campania in jurul unei serii de proverbe turcesti imposibil de tradus in alte limbi, care reflectau optimismul culturii turce. Apoi am sarbatorit aceasta trasatura scriind "Coca Cola" fonetic, in turca pe ambalajele produselor.

Proiectul a fost cea mai de succes campanie demarata de Coca-Cola in Turcia. A iesit in topul ad-urilor lor de pana atunci, creand o legatura emotionala puternica intre consumator si brand. Spotul TV a devenit trending topic in online la 5 minute dupa ce a fost difuzat.

 

Premiile cu insemnatate

Intre toate premiile de pana acum, sunt doua pe care le indragesc in special. Primul Leu la Cannes adjudecat de Turcia cu outdoor-ul "Police Car" pentru banca Turkiye Is Bankasi. A deschis un orizont de posibilitati pentru toti oamenii si agentiile de creatie din Turcia.

Al doilea este iarasi un Leu la Cannes, cand agentia noastra de atunci (n.r. DDB&Co., in 2009) s-a clasat printre cele mai bune agentii ale anului, o premiera pentru o agentie din Turcia. 

 

Festivalurile de publicitate

Festivalurile ne permit sa facem distinctia intre un tapet si o capodopera. In opinia mea, vor fi intotdeauna relevante.

Creativitatea este o pasiune. Si festivalurile sunt cele mai bune metode de a o arata. Esti tu cu tine si ai o sansa sa arati cat de grozav poti sa fii.

 

Despre publicitatea romaneasca

Cred ca publicitatea din Romania e minunat de reusita. Campania cu ciocolata ROM a fost un demers genial de advertising. Si observ ca tot mai multe case study-uri de succes vin din Romania.

 

Experiente anterioare de jurat. Venirea la Premiile FIBRA

Noi, juratii, avem datoria sa fim perceptivi la posibilitatile ideii din toate proiectele creative. Daca nu esti creativ, nu poti vedea unde te va duce ad-ul si care sunt ideile care decurg din el. La FIBRA, voi lucra cu mai multe oameni creativi pe care ii admir si asa ca sunt sigur ca procesul acesta va fi reusit.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


DDB Romania

DDB Romania este agentia de creatie membra The Group. The Group este lider al industriei de comunicare din Romania si include agentii specializate in servicii de creatie, media, digital, branding, relatii publice,... vezi detalii »

Companii

Oameni

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related