Calin Biris (Digital Director & Senior Partner, Loopaa) spune ca marcomm-ul romanesc se inspira si se adapteaza. Asta se traduce, insa, in faptul ca multe campanii sunt preluate si, mai apoi, sunt adaptate pe profilul consumatorului roman. E nevoie, insa, si de celelalte. Acolo e focusul Premiile FIBRA: sa recunoasca, sa premieze si, astfel, sa incurajeze creativitatea locala. Cu entuziasmul veniti voi, va intampinam din prag si va poftim la inscrieri.
Agentiile si clientii din 2016
Agentiile au fost mereu vazute ca sursa de creativitate. Asa sunt vazute si in continuare. Clientii care apeleaza la agentia noastra apreciaza povestea personajelor Loopaa si modul in care ne promovam.
Ei isi doresc, de asemenea, o comunicare inspirata care sa puncteze in mod ingenios valorile companiei lor sau calitatile si beneficiile produselor si serviciilor pe care le ofera. Vor sa se diferentieze in piata atat prin copy, cat si prin design. Ca agentie, ne cunoastem foarte bine rolul de a aduce perspective originale in comunicarea clientilor. Nu exista varianta de a renunta la creativitate.
Particularitati ale marcomm-ului romanesc
Am observat ca marcomm-ul romanesc este unul care se inspira si adapteaza. Multe campanii sunt traduse si preluate, iar mai apoi sunt adaptate pe profilul consumatorului roman. Nimic rau in asta, cat timp rezultatele obtinute sunt cele urmarite.
Pe de alta parte, sunt si campanii originale care ies in evidenta si castiga premii internationale. Acelea pornesc de la insight-uri din viata romanilor. Din pacate, acestea sunt putine.
Greseli
1. "Vreau si eu asa ceva, dar diferit" spune clientul.
Abordarile de tipul acesta omoara creativitatea. Este foarte greu sa poti replica ceva facut de altii si sa faci ceva diferit in acelasi timp. Cea mai buna abordare este atunci cand se porneste de la obiective, nu de la impulsul de tipul "me too". Este o vorba: "Stop copying your competitors: they don't know what they're doing either."
2. Lipsa unui brief sau un brief incomplet.
In acest caz, greseala este atat de partea agentiei, cat si de partea clientului. Cand se lucreaza cu informatii incomplete sau fara asteptari clarificate, se depasesc termenele sau au loc schimburi nesfarsite de feedback-uri.
3. Concept bun, implementare slaba.
A treia greseala este atunci cand se gaseste un insight bun, se dezvolta un concept care poate duce la o campanie reusita, insa din graba pentru lansare, implementarea creativa lasa de dorit, iar campania nu-si atinge potentialul.
Curajul in advertising
Curajul cel mai mare il vad in a se investi/a se cere bugete mai mari decat cele estimate initial cand se simt oportunitatile de a realiza ceva remarcabil.
De acest curaj au nevoie atat agentiile, pentru a iesi din cutie si a propune solutii creative, cat si brandurile, pentru a face campanii remarcabile, care sa le aduca rezultate peste masura.
Un alt curaj este acela de a incerca noi medii de comunicare pentru a deveni trendsetter. In cazul acesta, brandurile trebuie sa fie mai receptive.
Dincolo de campanii care „si-au facut bine treaba”
Pot spune ca toate campaniile agentiei sunt creative, deoarece aduc noutate in comunicarea clientilor, iar fiecare campanie este diferita de cea anterioara. Daca ar fi sa fac o estimare, probabil intre 20% si 50% dintre campaniile lunare realizate de agentie sunt extraordinare.
De ce are nevoie industria pentru a progresa
In acest domeniu, daca o agentie stagneaza, are mari sanse sa dispara rapid de pe piata. Pentru a progresa, industria trebuie sa tina pasul cu schimbarile din viata consumatorilor si cu modurile acestora de informare si comunicare. De asemenea, competitiile intre agentii si conferintele sunt surse foarte bune de educare si inspiratie.