O scurta biografie a marketingului arhaic ar arata asa: intre doua vanatori de dinozauri, publicitarii cioplesc in piatra printuri si produc spoturi in care ii imbie pe ceilalti vecini de epoca de piatra sa incerce diferite produse. Foooarte interesant, mai ales cand reclamele iti intrerup serialul preferat sau o minge pe poarta transmisa de la Campionatul Mondial. In publicitate, cu un public din ce in ce mai greu de castigat, conceptul de "ba al meu e mai frumos" fara argumente palpabile a inceput sa piarda teren, tocmai datorita caracterului sau pur teoretic.
Un nou zimtisor la roata marketingului este evitarea ideii de "crede si nu cerceta". Cel putin pe aceasta baza a fost creat noul trend tryvertising: familiarizarea clientulului cu produsul sau serviciul, inainte de a-l cumpara, prin insasi testarea acestuia. Sigur, primul lucru la care ne gandim cand vine vorba de piata autohtona sunt testerele de parfumuri sau creme din magazine, insa acest tip de tryvertising diluat are un inconvenient major: nu exista nicio garantie ca publicul care incearca aceste mostre o face in locul potrivit, la momentul potrivit. Nu exista nici macar siguranta ca testerele ajung la categoria de public dorita.
Astfel ca in Statele Unite, din dragostea cinstita dintre curentul nouveau niche si pop-up retail s-a nascut tryvertising-ul, ce incorporeaza actiuni vizibile - cum ar fi distribuirea de samplere - sau activitati mai subtile, ca experimentarea unor produse in cadrul unei actiuni organizate. Iar aici nu ne referim la testarea unei sticle de apa minerala in timpul unei sedinte de fitness, ci la actiuni ample. Spre exemplu, Mercedes-Benz a incheiat un contract cu compania hoteliera Ritz-Carlton pentru brandul sau, Maybach care permite oaspetilor de seama gazduiti in aceste hoteluri sa conduca masini de 385.000 de dolari. Dupa aceeasi idee, Porsche ofera clientilor hotelurilor Fairmont din SUA placeri de 500 de cai putere.
Ducand conceptul mai departe, totul tine de imaginatie si adaptare: in vinoteca VinoVenue din San Francisco, de exemplu, se poate cumpara un card electronic care iti va da acces la un "tonomat" de vinuri (ideea exista, deja, si la noi). Cu ajutorul acestui card poti alege, contra sumei de doi euro, un pahar dintr-o oferta de cateva sute de vinuri. Folosit nu doar pentru a plati, cardul memoreaza pentru tine si soiurile de vin incercate pana atunci, ajutandu-te la viitoarele degustari. Incearca insa sa nu sprijini "stiinta" atat de mult incat sa ajungi sa suni la alta usa atunci cand te vei intoarce acasa. Daca totusi ti se intampla asta, uite cum ti-ai putea imbuna sotia: ce-ai zice daca intr-o zi ti-ai lua familia pentru o vizita la zoo si odata ajunsi acolo ati fi invitati sa incercati, gratuit, niste camere video ultraperformante? Sony si-a lansat recent un nou model de camere digitale cu DVD, alegand sa il promoveze pentru 11 zile intr-o gradina zoologica londoneza. Aici, clientii puteau folosi camerele timp de o ora, gratuit, plimbandu-se pe unde vor si inregistrandu-si toate momentele speciale petrecute cu familia. Evident ca la plecare camerele trebuiau returnate, insa participantii puteau pastra dvd-urile (acestea avand pre-inregistrate date despre produs si modul de achizitionare).
Ca tot vorbim de familie, o mostra de viata casnica in mijlocul orasului poate fi incercata la Maytag, tot in America, unde potentialul cumparator petrece o dupa-amiaza in bucatariile si spalatoriile special amenajate in magazine, gatindu-si felul preferat de mancare, spalandu-si hainele sau pur si simplu ascultand o masina de spalat in functiune pentru a se convinge de silentiozitatea acesteia. Iar daca tot esti acolo si vrei sa ai o dovada pe care sa o arati prietenilor cum ca iubita ta chiar gateste, surprinde-o cu o poza si apoi trimite-o la Canon, specificand la ce model de imprimanta vrei sa iti fie scoasa fotografia. Vei primi apoi acasa imaginea imprimata pe hartie fotografica si, daca iti place, poate iti si cumperi acel model de imprimanta.
Deci, se poate. La ei. Noi ce-i facem? Lui, marketingului romanesc. Largim cu o gaura cureaua creativitatii sau mai mergem putin pe modelul triunghiurilor taiate in mijlocul pepenelui?
Comentarii