Intr-o epoca a dictaturii imaginii, vizibilitatea si contactul direct cu publicul-tinta nu mai reprezinta un simplu moft, ci o modalitate de a obtine maximum de profit cu minimum de mijloace tehnice. Dar, in conditiile in care concurenta nu doarme niciodata, e intotdeauna nevoie de un atu, care sa te scoata din anonimat si sa atraga atentia asupra produsului tau in modul cel mai percutant cu putinta.
Publicitatea da tonul unor astfel de tendinte, nu doar din dorinta de a-si servi scopurile cat mai eficient, ci si pentru ca originalitatea si creativitatea platesc tribut propriilor asteptari. Si daca advertisingul pe masini (carvertising) nu mai este o noutate, iar creatorii de moda gasesc cele mai extravagante modalitati de a se face "vazuti" pe catwalk-ul mediatic, de ce sa nu existe si o tendinta care sa lege si mai strans literatura de reclama?
"Brajacket" nu reprezinta, asa cum v-ati putea astepta, o piesa vestimentara din ultima colectie prezentata la Festivalul Modei din Milano, ci o inventie publicitara care i-a sedus in primul rand pe japonezi. Denumirea este o combinatie intre "brand" si "jacket" (supracoperta) si se adreseaza unui public pentru care cartea, din snobism sau pasiune, ramane o varianta confortabila si nonconformista la consumismul patetic oferit de televizor. Meticulosi si tehnicisti cum ii stim, japonezii nu au stat degeaba, s-au pus pe treaba si au inventat o forma de a face reclama care cu siguranta va da lovitura: brajacket. Adica, o coperta protectoare pentru carti de orice tip si dimensiune, in interiorul careia sunt plasate printurile publicitare ale diversilor advertiseri.
De ce am crede ca va avea succes? Din simplu motiv ca, atata vreme cat civilizatia umana va exista, cartea, in orice forma a ei, va supravietui. Vorba latinului: verba volant, scripta manet. De aceea, ca advertiser, ai toate motivele sa crezi ca informatii despre produsul tau se vor regasi printre paginile unor capodopere chiar si peste sute de ani. Si, la fel de adevarat, pentru ca placerea de a lectura, indiferent unde are loc, este prin definitie o caracteristica socio-umana care se potriveste de minune cu obiectivele advertisingului.
Potrivit site-urilor japoneze, brajacket-urile reprezinta cea mai hot tendinta a sezonului. Si asta datorita faptului ca raspund intr-un mod mai mult decat practic si comod uneia dintre cele mai delicate probleme ale cititorilor impatimiti de pretudindeni: cum sa-ti protejezi cartea pe care o citesti in metrou sau pe plaja? Setup Inc, o agentie de publicitate din Japonia, a venit cu un raspuns mai mult decit original. Clientii (a se citi "cumparatorii de carti"), primesc gratuit o coperta de cea mai buna calitate, care asigura atat protectia produsului, cat si un spatiu publicitar ultramodern pentru doritorii de reclama inteligenta.
Forma cea mai sigura de a-i convinge pe consumatori de mesajul tau este ca acesta sa nu iasa niciodata din raza lor vizuala. Pozitionandu-ti reclama chiar sub ochii cititorilor, calatorind oriunde impreuna cu ei, perpetuand vizionarea mesajului intr-un mod practic nelimitat, brajacket-urile au mari sanse sa devina un hit al pietei. De altfel, japonezii au avut in vedere si considerente de ordin estetic: coperta este confectionata din materiale de cea mai inalta calitate, cartonata, lucioasa sau mata, in functie de preferinte, si cu un bonus pe masura: un semn de carte inclus. Gratuite si accesibile, copertile branduite se gasesc la toate standurile specifice din librarii sau biblioteci si urmaresc cu fidelitate dinamica pietei, reusind sa produca de cateva ori pe luna un design nou si foarte "fashionable", care se epuizeaza in doar cateva zile.
De altfel, conceptul de "bookvertising" pare cu atat mai cool cu cat atinge exact cele doua componente pe care cu totii le pretuim: eruditia si simtul estetic. Ideea in sine, aceea de a combina o moda cu o activitate in esenta privata, care defineste si contureaza un spatiu personal, este cu atat mai mult de apreciat cu cat cititorul nu se simte invadat de fluxul de informatie publicitara. Mascata sau nu, reclama nu deranjeaza, ci ofera un sentiment confortabil de contact permanent cu realitatea, o idee pe care, chiar si inconstient, in momentele noastre de relaxare si destindere, ne-o dorim.
De aici pana la actiunea propriu-zisa nu a ramas decat un pas. Pentru japonezi, cititul in parc este acum o activitate mult mai placuta, care combina experienta lecturii cu cea a efervescentei din lumea advertisingului, unde, de ce sa nu recunoastem, ne face placere sa tragem cu ochiul.
Branduri ca Perrier, Haagen-Dasz, Adidas, Canada Dry, Universal Studios, Levi's, etc. au exploatat deja aceasta nisa si i-au identificat potentialul imediat.
O idee simpla, care ofera consumatorilor ceva util, creand in acelasi timp un spatiu nou si incitant pentru advertiseri, brajacket va fi, cu siguranta, adoptata de toate marile centre urbane, in care lectura in drumul spre birou, in tren, parcuri sau cafenele a devenit deja o practica obisnuita si atat de placuta. La urma urmei, cu totii am prefera sa ajungem la birou cu aventurile eroilor din "Codul lui Da Vinci" sau idilele lui Scarlett O'Hara in minte decat sa ne petrecem timpul, blocati intr-un trafic infernal, unde doar claxoanele furioase ale partenerilor de bulevard te fac sa-ti mai exersezi imaginatia!