Ionela Stoica are 29 de ani, e din Bucuresti, a terminat S.N.S.P.A. - Comunicare si Relatii Publice, dar s-a reprofilat pe grafica si fotografie culinara. Ea lucreaza de un an si jumatate intr-o agentie din Bucuresti, unde se ocupa de tot ce inseamna grafica pentru clientii agentiei.
A dezvoltat, in paralel, Pupile Gustative, un loc in care mancarea este deconstruita, iar micii participa in scenarii cu Micul Print. Pentru ca, spune ea, si mancarea din farfurie trebuie sa raspunda unor intrebari.
Fotografia
Am inceput sa fotografiez acum 2 ani si jumatate (am lucrat la un restaurant - partea de promovare - unde printre sarcinile zilnice se numara si fotografiatul preparatelor - asa am descoperit fotografie culinara).
Mi-a placut mult de tot, atat de mult incat mi-am dat demisia si am inceput sa investesc tot mai mult timp, energie si resurse in directia asta, unde simt ca am libertatea de miscare pe care mi-o doresc.
De ce food fotography
Dupa ce mi-am dat demisia, am inceput sa investesc din ce in ce mai mult timp si energie in cursuri, tutoriale si practica. Cel mai firesc lucru ca sa avansez cat mai mult a fost sa fotografiez cat mai mult. Ca sa pot face asta, aveam nevoie preparate - de unde a venit si ideea blogului: Milk and Toast and Honey.
Daca, la inceput, tot ce-mi doream era sa fac "poze frumoase cu mancare", odata cu trecerea timpului mi-am dat seama ca au nevoie de mai multa substanta, au nevoie sa raspunda unor intrebari, sa aiba o logica a povestii si sa transmita o emotie.
Specificul acestui tip de fotografie
Cred ca in genul asta de fotografie unul dintre cele mai importante lucruri de care trebuie tinut cont este povestea spusa. "Stii vorba aia cu mana intinsa care nu spune o poveste...".
Diferenta sta in faptul ca momentul pe care alegi sa-l fotografiezi trebuie gandit si regizat astfel incat sa raspunda unor intrebari despre mancarea din farfurie.
Pentru ca tot ce se afla pe o masa alaturi de preparat trebuie sa vina in ajutorul povestii - motiv pentru care este foarte important ca recuzita folosita - tacamuri, servetele, table top-uri, farfurii, lumina (cea mai importanta de fapt) si altele adiacente sa fie din acelasi registru.
Deconstructia
Ideea asta de a poza mancare din alta perspectiva, a deconstructiei, nu este noua, si nici nu as putea spune ca este a mea. Eu doar am aplicat conceptul asta la ideile pe care le aveam eu. Iar ideea a venit mai mult dintr-o joaca, imi cautam moduri noi de abordare a mancarii - si asa ca mi-am zis ca ar fi interesant sa incerc macar, si a iesit.
Caracterul unic al fotografiilor tale
Multe au la baza niste glumite sau jocuri de cuvinte. De exemplu, cele mai populare fotografii de pe Pupile Gustative sunt "Arde-i", "Micul Print de Romania" si "Delicious Attack".
Clientii
In general cererile vin din partea proprietarilor de afaceri cu mancare - in special cei care fac dulciuri sau restaurantele.
Este important sa stii exact unde te pozitionezi, ce standarde ai si cat de ferm iti poti permite sa ramai pe pozitii. Comunicarea deschisa, obiectivele clare si, asteptarile realiste fac lucrurile mai usoare. Compromisuri se fac, ca in orice fel de relatie; trebuie doar sa stii cand sa tragi linie si sa spui asta "Nu."
Am, insa, o regula sfanta, niciodata compromisuri in ceea ce priveste calitatea - prefer sa petrec mai mult timp intr-o sedinta foto si am rezultate bune decat sa ies bine la timp. Eterna lupta intre calitate si cantitate.
Fotografia culinara in Romania
Cred ca s-a muls suficient trendul shabby chic si retro. Mi se pare ca in ultimul timp tot mai multi proprietari de restaurante sunt dispusi sa investeasca in imagine - fotografii de calitate, ingrediente si moduri diverse de abordare a retetelor.
Mancarea ta preferata
Turta facuta de bunica-mea cu unt/untura, sare si boia.
Imaginea ta preferata cu mancare
Pentru ca nu ma pot decide, m-am rezumat la fotografi: Carl Keiner, Dan Cretu, Nathan Myhrvold (fondator, The Cooking Lab) si Penny De Los Santos.