Liviu Turcanu, Creative Director Mercury360, spune ca rezultatele unei agentii sunt cea mai importanta directie de promovare. Dar ele nu vorbesc de la sine si nu isi fac singure publicitate. Asa ca, la capitolul acesta, agentia lui mai are de lucrat.
De cata publicitate au nevoie agentiile de publicitate
Promovarea agentiei nu cred ca a devenit un obiectiv de comunicare in sine in ultima perioada de timp. Nevoia de "publicitate" se afla in ierarhie undeva la baza piramidei nevoilor noastre.
De cele mai multe ori publicitatea publicitarilor este propagata la nivel formal prin intermediul unui departament de Corporate sau PR sau se afla in custodia celui care pare "ca se pricepe mai bine la scris articole" ("baiatul de la social media" sau creativul care stie sa scrie cu har si o stire despre agentie, dar si un text pentru o campanie).
Acum, daca tot vorbim de promovare cred ca cel mai bine ar fi sa vedem acest lucru din perspectiva obiectivelor si a beneficiilor care apar de aici. Ce obtinem?
Aduce publicitatea agentiei mai multi clienti sau proiecte mai mari, mai interesante?
Noi credem ca da, atata timp cat ai ce promova. Iar motivele promovarii sunt in primul rand rezultatele campaniilor tale. Va intrebati daca rezultatele vorbesc de la sine si isi fac singure "publicitate". Cu siguranta, nu.
Rezultatele sunt (aproape) singurul motiv pentru care merita sa te promovezi. Fie ca vorbim de succesul unor campanii de comunicare, de micile actiuni publicitare care deschid noi cai de comunicare, de bucuria de a impartasi cu restul lumii castigarea unui pitch important sau de afisare a gloriei de a ajunge pe scena unui festival marcant, toate aceste lucruri sunt rezultate palpabile, demne pentru a fi impartasite public.
Aceste rezultate devenite "stire" peste noapte, pot genera acel efect mult dorit din partea clientilor – "Vreau si eu!" sau, macar, "Hai sa ii cunosc si eu pe oamenii astia!".
Odata ce ai suscitat un pic de interes printre marketeri, sansa de a-i cunoaste creste considerabil; de aici totul devine posibil, iar un proiect de-al lor poate deveni si el "stire" la randul lui.
Mai avem de lucrat la acest capitol, recunosc; si noi de multe ori avem rezultate bune pe care nu le impartasim cu altii (macar printr-o sincera postare pe FB), castigam clienti noi sau facem proiecte frumoase. Si, de multe ori, parca ne e teama sa strigam in public bucuria...
Credem ca iti poti permite luxul de a nu scrie zilnic sau saptamanal un comunicat de presa ori o stire via social media. Insa, cu siguranta, nu iti poti permite sa ratezi oportunitatea de a executa un proiect interesant pentru clientii tai.
Pe de alta parte, nu poti sa uiti cu totul de tine si sa te astepti ca cineva sa te scoata din pestera si sa te expuna lumii intregi. Vorba proverbului " Toti cizmarii umbla desculti"...; asa se intampla si cu advertising-ul, pentru ca de multe ori uita sa isi faca advertising.
Cea mai importanta directie de promovare a agentiei
In acest moment sunt mai multe parghii prin care ne promovam serviciile. Exista comunicarea de tip corporate emisa prin canalele clasice (presa online), apoi pagina de Facebook si, la final, dar destul de importanta, promovarea in cadrul evenimentelor de comunicare / conferintelor de PR.
Mai exista si promovarea one-to-one adresata clientilor sau grupurilor de clienti (workshop-uri, seminarii comune etc). Acesta este pilonul de baza al comunicarii, care genereaza cele mai bune recomandari si business leads.
In plus, participam la diverse festivaluri de publicitate, impulsionand si clientii sa intre indirect in acest tip de competitii.
Agentiile si preocuparea asupra identitatii. Factori
Inca nu am observat un efectiv care sa tradeze o schimbare majora a mentalitatii agentiilor atunci cand vorbim de identitate.
Unele agentii sunt extrem de interesate in a raspandi semnele propriei identitati cat mai des si in cat mai multe tipuri de canale media, altele manifesta un interes moderat in aceasta privinta. Identitatea ne reprezinta in fata lumii, dar nu credem ca a devenit un soi de mantra, dupa care ne ghidam existenta.
A aparut totusi o schimbare majora in abordarea propagarii identitatii catre lumea-ntreaga, abordare care s-a autoinstaurat in agentii si, sub obladuirea tacita a managementului, a prins forta: nu mai practicam un PR de tip corporate, facut ca la carte de un departament, de resurse specializate care detin patalamaua PR-ului, ci lasam oamenii din agentie sa expuna realizarile lor (si, implicit, ale agentiei) in social media.
Astfel, ei devin un fel de promotori informali ai work-ului agentiei. O fac natural, fara obligatii, fara norma, fara clisee si, mai ales, fara sa pice in pacatul over branding-ului.
Identitatea Mercury360
Identitatea Mercury360 a trecut prin diverse etape in cei peste 20 de ani de existenta a agentiei in piata, fiind intr-un continuu proces de transformare si adaptare.
Poate ca cel mai simplu mod prin care putem afla raspunsul corect legat de definirea identitatii noastre ar fi sa-i intrebam pe cei care lucreaza aici sau au lucrat la noi. Acestia vor spune ca exista un spirit Mercury, care ii leaga emotional de agentie si care cuprinde o serie calitati precum: spiritul de echipa, bunul simt sau dorinta de fi mai bun.
Exista un filon emotional comun al celor care au trecut prin Mercury360 de-a lungul timpului; tocmai de aceea cred ca acele intalniri care au loc intre ex-mercurieni si angajatii din prezent sunt precum intalnirile dintre vechi prieteni.
Identitatea unei agentii de creatie, dincolo de oamenii care lucreaza in ea
Noi credem ca oamenii definesc Agentia. Ei sunt sufletul care anima persoana pe nume "Mercury360". Prin ei persista si sunt propagate mai departe, catre cei noi, valorile Agentiei.
In Mercury au crescut generatii de oameni de comunicare. Sunt angajati din toate departamentele care au peste 10 ani vechime in agentie; ei sunt dovada vie a durabilitatii unui set de valori care pune omul in centrul universului nostru.
E adevarat, unii oamenii vin si pleaca, dar e important cu ce pleaca mai departe. Pentru noi e o mare bucurie sa observam ca generatii intregi de oameni de comunicare, crescute in Mercury360, ajung in varful industriei de comunicare si marketing.
Si, odata ce ajung in alte locuri, vorbesc cu admiratie si respect despre echipa noastra si despre ce au invatat aici.
Cum vreti sa fiti perceputi
Suntem convinsi ca identitatea noastra este cel mai bine sintetizata prin sloganul "Think results". Da, este adevarat, suntem obsedati de calitatea rezultatelor campaniilor noastre.
De aici decurge un pragmatism feroce care, pus in slujba creativitatii, a condus de cele mai multe ori la campanii reusite, cat si la relatii exceptionale cu partenerii nostri.
Cu toate ca sistemul noastru de lucru este bazat pe principii solide de competivitate, incurajand initiativa, atmosfera din agentie este una degajata, calma si inspirationala.
Iti face placere sa lucrezi in echipa Mercury360 si, mai mult, sa cresti in echipa noastra. Aceasta este imaginea care transpare in afara agentiei in cele mai multe situatii.
Cel mai important lucru prin care se diferentiaza agentia de celelalte
Fiecare agentie are caracterul sau unic conferit de suma atributelor sale principale (viziune, echipa, servicii, campanii).
Sunt cateva aspecte esentiale care ne definesc in piata: calitatea si eficienta campaniilor pe care le derulam pentru clientii nostri (de aici si deviza "Totul pentru client"), spiritul de echipa, dorinta de a fi mai buni cu fiecare proiect nou realizat si, nu in ultimul rand, tenacitatea de a implementa lucruri pe care restul pietei nu se incumeta sa le faca.
Pe de alta parte, la nivel intern, relatiile dintre membri echipei Mercury360 au la baza una dintre cele mai simple si oneste valori: increderea.
De aici pleaca totul la nivel de management: oferi oamenilor incredere neconditionata, insufli pasiune si dorinta de perfectionare continua si, in timp, fara sa grabesti lucrurile, rezultatele nu vor intarzia sa apara.
Bunul simt este in codul nostru genetic si respira prin toti porii agentiei, aducand o unda de vibratie pozitiva. Nu de putine ori orgoliile creative se intalnesc cu pragmatismul frust al accountului (care are portia sa de dreptate) sau cu perfectionismul clientului (care are intotdeauna dreptate, nu-i asa? ); insa, tonul discutiei este sub semnul bunului simt, de fiecare data.
Evolutie
De la repozitionarea agentiei in 2006 pana in prezent am trecut prin diverse faze de distiliare si propagare a viziunii lansate atunci (Think Results). Eficienta este termenul cheie; cu el in gand incepem si ducem la final orice ne-am propus. Telul nostru este sa producem campanii de publicitate relevante pentru public care, inainte de orice, produc rezultate imediate.
De aceea, noi credem ca cele mai bune instrumente care promoveaza sunt proiectele de succes ale clientilor nostri. Un rezultat bun nu trece niciodata neobservat.
Social media
Ne puteti like fix aici.
Am lansat pagina de Facebook in 2008 strangand peste 8000 de fani pana acum. De la o medie a postarilor la inceputuri de 2-3 / saptamana, am scazut un pic ritmul in ultima vreme; dar se anunta o inviorare a paginii noastre in scurt timp; stay tuned.
Primim feedback constant de la fanii nostri, mai bun, mai putin bun ; important e ca incercam sa ne imbunatatim mereu nivelul de interactiune si sa crestem randamentul postarilor noastre.
Un exemplu de afara care va inspira
Hmmm, fara numar... Sa zicem ca in top ar fi: Droga5, BBH, Wieden+Kennedy, CP+B, Duval Guillaume.