[Cui ii e frica de politica?] Bogdan Costin: Tara asta a ajuns condusa de niste detergenti obisnuiti, din punctul de vedere al comunicarii

[Cui ii e frica de politica?] Bogdan Costin: Tara asta a ajuns condusa de niste detergenti obisnuiti, din punctul de vedere al comunicarii

Bogdan Costin (Senior Copywriter, Geometry Global Bucharest) spune de la inceput ca “agentia Geometry Global nu are nicio implicare si niciun interes in dezvoltarea campaniilor de comunicare politica”.

Produsul, spune el, este ceea ce face ca alaturarea dintre politicieni si campaniile politice sa fie mereu sensibila. Cea mai importanta schimbare in evolutia comunicarii politice, crede Bogdan, are loc chiar acum: era digitala. Care este mult prea democratica pentru gusturile politicienilor. Pentru ca “un brand personal, care poate deveni oricand politic, se naste mult mai usor in era Facebook”. 

 

In Romania, implicarea publicitarilor in campaniile politice este un subiect sensibil. De ce?

Din cauza “produsului”. Cand stii cata coruptie e in lumea asta, de unde provin bugetele de promovare, nu prea-ti vine sa te asociezi cu orice politician si apoi sa te lauzi cu campania ta pentru el.

 

Evolutia campaniilor politice in Romania

Nu exista o evolutie. De cand se fac pe la noi, majoritatea campaniilor politice sunt la fel - plate, lipsite de orice sclipire si memorabilitate, poza cu omul zambind fals la camera si un mesaj populist - dar si-au facut treaba: tara asta a ajuns condusa de niste detergenti obisnuiti, din punctul de vedere al comunicarii. Singurele mai notabile au fost cele facute pentru Basescu, dar ele nu au creat un trend.  

Cea mai importanta etapa tocmai o traim, anume: intrarea comunicarii politice in era digitalului si social media.  

 

Ce se intampla acum in comunicarea politica: bune si rele

Cum ziceam, lucru bun: se intra in era social media. Rau: de cele mai multe ori, asta se face gresit.

Politicienii sunt complet defazati in social media. Sunt lipsiti de naturalete, pentru ca inca nu inteleg cum functioneaza acest mediu - care, in esenta lui, e mult prea democratic pentru gusturile lor. In continuare se bazeaza tot pe publicul din media traditionala, care e core target-ul lor, indiferent de tabara politica. Multe exemple recente au aratat, insa, ca numarul si forta acestora nu mai sunt suficiente.

Asta e alt lucru rau, ca nu inteleg ca lumea se schimba, ca noua generatie e altfel si ca toata lumea politica trebuie sa se adapteze la aceasta schimbare.

 

Brandurile politicienilor romani: ce lipseste?

Ce lipseste? Dupa 25 de ani, credibilitatea. Faptul ca nu raspund unor nevoi reale. Insight-ul. Onestitatea. Consistenta. Cultura dialogului civilizat. Decenta. Umorul. Ironia si autoironia. De cele mai multe ori, inteligenta. Carisma.

Unele pot fi imbunatatite, pe altele le ai sau nu le ai. Politicienii care au schimbat macar cativa din indicii de brand de mai sus, au avut doar de castigat. Voturi.   

 

Atitudinea romanilor fata de politicieni

Romanii chiar se schimba, chiar devin mai educati politic, in numar tot mai mare. Incep sa inteleaga ca au o voce, ca banii lor, aia dati pe taxe, sunt fix cei furati de corupti, ca de pe Facebook se pot umple strazile si da jos guverne si politicieni.

Oamenii vor sa vada ca banii platiti pe taxe se intorc in viata lor, in educatie, in infrastructura, in sistemul medical. Iar politicienii au esuat in a livra asta. Daca e ceva de imbunatatit, de aici trebuie inceput. De la “produs”. Doar comunicarea nu poate salva un produs prost.

 

Exercitiu de viitor

Eu sper ca cele mai importante schimbari vor fi mai intai in oferta politica - si abia apoi in comunicarea politica. E deja evident ca societatea cere oameni decenti, modele de bun simt, simte nevoia unei schimbari in sensul asta. Vezi cazul Marian Godina.

Daca politistul asta ar candida maine in politica, la locale sau la presedintie, ar da peste cap multe din calculele politicienilor actuali. Un brand personal, care poate deveni oricand politic, se naste mult mai usor in era Facebook.  

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


VML

VMLY&R a preluat FRACTAL Communications, agentia locala parte din WPP, si se alatura  VMLY&R Commerce pentru a oferi brandurilor o experienta conectata.  Preluarea agentiei locale de catre... vezi detalii »

Companii

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related