CeRe Participare pune puterea in mana cetatenilor din 2009 incoace

CeRe Participare pune puterea in mana cetatenilor din 2009 incoace
Iustina Neagu, Oana Preda si Silvia Boeriu

Ca-i santierul etern din fata blocului, o constructie asa inghesuita intre doua blocuri ca abia te strecori sau cine stie ce alta problema „de cartier”, cu totii ne lovim de ele zi de zi. Pe cei mai multi ne frustreaza si atat. Asteptam ca altii sa ia atitudine. Pe acesti "altii" ii promoveaza CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publica prin campania "Il cautam pe CELALALT". 

Contextul este dat de Povestea celor 5, un scenariu cu personajele CINEVA, ORICINE, NIMENI, TOTI si ALTUL, o adaptare locala a unei anecdote cu origini necunoscute. In contextul CeRe, ALTII sunt acei cetateni activi care initiaza  grupuri civice pentru a colabora cu autoritatile, nu doar a le sesiza. Campania "Il cautam pe celalalt" vine pentru a-i promova si, totodata, a cauta sprijin pentru ei, cei care fac lucruri pentru TOTI.

Dar si pe acesti ALTII, tot CeRe ii gaseste si ii sprijina din 2009 incoace. Au batut la sute de usi ca sa gaseasca oameni cu potential de lideri ori activisti pentru a forma primele initiative civice de acest gen din Bucuresti - trei dintre ele activeaza si astazi.

Mai multe despre ce inseamna CeRe si activitatea lor de pana acum aflam de la Oana Preda (Director Executiv, CeRe), Iustina Neagu (Organizator Comunitar & fundraiser, CeRe) si Silvia Boeriu (Coordonator Comunicare, CeRe):

 

CeRe Participare - o introducere

Constructia CeRe a inceput in 2006. Lucram atunci la o organizatie americana, National Democratic Institute (NDI), care la vremea aceea urma sa-si diminueze programele in Romania, considerand ca eforturile de democratizare raman in atentia Europei. Trei dintre noi am considerat ca treaba a noastra nu s-a terminat.

Am atras alaturi de noi alte cateva persoane si asa a aparut CeRe. NDI ne-a sustinut mult la inceput. Nu a fost simplu, dar cum continuam o munca deja inceputa, am atras destul de repede sustinere si incredere.

Misiunea CeRe este de a actiona in asa fel incat deciziile publice sa respecte dorintele si nevoile actorilor sociali. Un om dintr-un birou nu poate sa cuprinda toate problemele si sa le inteleaga toate fatetele. Cand la masa deciziei se afla si publicul, sansele sa fie luate in calcul mai multe perspective asupra unei probleme cresc. La fel si sansele ca problema sa fie rezolvata bine.

Lucram foarte mult cu grupuri de cetateni pe care le sprijinim in eforturile lor de a-si face vocea auzita de catre institutiile statului. Lucram si cu organizatii sau coalitii, in aceeasi directie. Pentru ca oamenii au nevoie de inspiratie si incredere, promovam foarte mult povesti de succes din zona participarii la decizia publica si punem la dispozitia oricui este interesat diverse resurse in domeniu.

Incercam sa fim si la celalalt capat al relatiei si incercam sa ajutam (sau presam) autoritatile sa fie atente la ce spun oamenii, transparente si deschise la participarea cetatenilor la luarea deciziilor.

 

Grupuri civice in cartierele bucurestene

In 2009 am inceput programul de organizare comunitara. Peisajul era mult diferit atunci. Cel putin in Bucuresti, nu existau grupuri de cetateni coagulate. Atunci am inceput “din usa-n usa” in Lacul Tei, Favorit, Prelungirea Ghencea (Callatis) si Titulescu.

Colegii nostri, organizatori comunitari, au batut la sute de usi incercand sa gaseasca oameni cu potential de lider/activist si sa inteleaga care sunt problemele care i-ar determina pe oameni sa actioneze. Nu a fost usor, dar trei dintre aceste grupuri inca activeaza cu spor. Aici sunt mai multe detalii despre povestea lor.

 

Implicarea CeRe in initiativele cetatenesti

In general, oamenii se aduna si se mobilizeaza fie atunci cand au o problema grava in cartier, fie cand, pur si simplu, vor sa transforme cartierul in comunitate.

Noi sprijinim aceste grupuri in functie de nevoile lor, nu pe o reteta fixa. Pentru unii sunt suficiente cateva informatii despre cum sa scrii o petitie sau carei institutii sa te adresezi cu o anumita problema. Pentru altii, e importanta mobilizarea comunitatii si atunci ii ajutam sa comunice cu vecinii si sa implice si alti oameni in grup.

In alte cazuri, ii ajutam sa-si gandeasca o strategie buna de comunicare cu autoritatile. Directiile de actiune si le stabileste grupul singur, uneori cu ghidaj si idei din partea noastra.

 

Proiecte initiate de cetateni si sprijinite de CeRe

Un exemplu vine de la unul dintre grupurile prospat incluse pe agenda CeRe: Grupul InControceni. Este un grup de cetateni din cartierul Cotroceni care este preocupat de mai binele cartierului lor si de transformarea sa in comunitate.

De curand au lansat campania “Metrorex – unde dai si unde crapa“. Vor sa stea cu ochii pe lucrarile la magistrala de metrou din zona lor, sa supravegheze calendarul acestora si sa se asigure ca dezastrul lasat in urma este reparat.

Un alt exemplu este Grupul Luptam pentru Aleea Lunguletu - un grup de cetateni din zona Aleea Lunguletu care a pus la treaba institutiile publice responsabile pentru constructiile neoportune si de cele mai multe ori ilegale din Sectorul 2, Bucuresti.

S-au mobilizat atat de bine incat in cateva luni au reusit sa determine Primaria Sectorului 2 sa isi recunoasca greseala si sa suspende autorizatia de construire pentru constructia ilegala a unei cladiri de 8 etaje din imediata lor vecinatate. 

In continuare, ei lupta pentru a schimba modul de lucru deficitar al Primariei Sectorului 2 care aproba constructii ilegale, dar si al Inspectoratului de Stat in Constructii care nu controleaza si nu impiedica astfel de constructii, precum si Prefectura Bucuresti care nu isi exercita atributiile in domeniu.

 

Obstacole

Cand am inceput sa lucram cu cetatenii, in 2009, a fost destul de anevoios sa intelegem ce face ca oamenii sa se mobilizeze. Am depasit (aproximativ) barierele intelegand ca oamenii se implica in jurul unor probleme concrete si clare: parcul, trotuarul, alocatia, nu in jurul unor concepte: democratie, transparenta, dreptate. Pe masura ce oamenii vad ca democratia sau transparenta ajuta la rezolvarea unor probleme clare, atunci putem sa vorbim si despre acestea.

Un alt obstacol a fost rezistenta la schimbare a administratiei. Nu cred ca l-am depasit nici acum, dar am vazut ca, pe masura ce oamenii devin mai puternici si mai implicati, si institutiile incep sa se de-baricadeze putin cate putin.

Un exemplu bun este sectorul 6 din Bucuresti. Dupa cativa ani in care mai multe grupuri de cetateni au activat si au comunicat cu primaria - de la constructiv la contondent - acum exista o usa deschisa. Nu poti intra mereu pe ea, dar situatia e mult mai buna decat era acum cativa ani.

O alta bariera, una ONGista, este legata de resursele pe care le avem si, mai ales de caracterul lor restrictiv. Ca cele mai multe organizatii, cele mai multe resurse le avem de la finantatori institutionali (acum, de exemplu, de la programele de finantare ale Norvegiei si Elvetiei) care ne finanteaza diverse proiecte.

Finantarile sunt generoase, dar nu ne permit flexibilitatea de care avem nevoie, mai ales in lucrul cu cetatenii. Iar asta ne pune multe piedici. Solutia la care lucram este sa atragem resurse de la donatori individuali si de la companii. Mai e nevoie, insa, de multa munca pana ca acestea sa devina semnificative.

 

Obiectivele campaniei "Il cautam pe CELALALT"

Am pornit campania din dorinta de a creste numarul donatorilor individuali pentru CeRe, dar si pentru a ne extinde audienta.

Cum spuneam, intr-o proportie mare ne sustinem activitatile din granturi si finantari internationale, majoritatea fondurilor fiind asociate direct unor proiecte si campanii foarte specifice. Pe termen lung, avem nevoie si de sustinere financiara care sa nu fie legata de un proiect anume.

In majoritatea situatiilor, in cererile de finantare includem valori minime pentru acoperirea activitatilor pe care dorim sa le derulam in proiectul respectiv. Sunt multe costurile care apoi, in practica, apar suplimentar fata de ce ne-am propus pe hartie.

Spre exemplu, toata partea de promovare, fie ca e vorba de identitatea vizuala a unei campanii, fie dematerialele de informare sau intalnirile cu comunitatea ale unui grup pe care il sprijinim, necesita aproape cu fiecare ocazie o suplimentare financiara din resurse independente.

Si atunci luam bani din “pusculita” CeRe, rezervele financiare pe care le-am colectat de la donatori individuali, sau asa cum mai spunem noi, din acei bani flexibili, care pot fi folositi la nevoie, fara a intarzia cheltuiala din cauza justificarilor catre finantator.

De-a lungul timpului, am avut in jur de 200 donatori. De 2 ani incercam sa fim mai aproape de donatorii nostri prin Cercul donatorilor CeRe, un grup de oameni care cunosc foarte bine organizatia si care ne sustin nu doar prin donatii, ci si cu pregatirea evenimentelor de fundraising dedicate Cercului si mai ales, prin eforturile lor de a aduce oameni noi in Cerc. Momentan, Cercul donatorilor CeRe are 61 de membri.

Prin campania “Il cautam pe celalat!” ne-am propus sa ajungem la 100 de donatori, 30 dintre cei care ne cunosc deja, 70 donatori noi.

 

Conceptul 

Am plecat de la o poveste pe care o stim de 6 ani, testata la primele intalniri cu membrii catorva dintre grupurile de initiativa cu care mai lucram si acum. Povestea avea rol incurajator pentru acesti oameni care au decis ca se vor implica in probleme care incep acolo unde se termina usa casei lor. Este vorba despre “Povestea celor cinci”:

In aceasta campanie povestim exact despre tipologia unui ALTUL, care sta pe capul autoritatilor publice pentru repararea unor lucruri din jur, cu care ne confruntam cu totii.

ALTII sunt toti cetatenii care fac treaba si in numele nostru, pe care echipa CeRe ii sustine gratuit in campanii de advocacy. CEILALTI sunt oamenii care sustin si doneaza la CeRe pentru ca au incredere in rolul cetatenilor de a schimba modul in care se iau deciziile publice in Romania.

 

Echipa

Am gandit si planificat aceasta campanie in-house, dar am primit mult ajutor din partea lui Catalin Gheorghe de la Asociatia pentru Relatii Comunitare Bucuresti. Am cerut si multe sfaturi de la membrii Cercului de donatori CeRe, care au ajutat, cu multa generozitate, in ghidarea procesul nostru creativ.

Foarte deschis a fost George Rosu care ne-a facut o ilustratie ponind de la povestea celor 5, acum ea fiind un punct central in vizualul campaniei.

Layout-ul si designul pentru platforma online vine de la FiiDesign.

 

Promovare

Ne concentram comunicarea in special pe Facebook-ul CeRe, dar si prin Google Ads, comunicare personalizata cu jurnalisti si bloggeri, comunicare direct cu donatorii si sustinatorii CeRe. In plus, organizatiile si grupurile de cetateni cu care lucram ne ajuta de asemenea sa ducem mesajul campaniei mai departe.

 

Companii sau agentii de publicitate care v-au sprijinit

Am avut doua colaborari punctuale cu agentii de publicitate: cu The Beards Studio - pentru o campanie de constientizare cu privire la importanta exercitarii drepturilor cetatenesti - si cu Headvertising - pentru dezvoltarea unui web site, care sa promoveze cheltuirea responsabila a resurselor financiare din fonduri europene.

Ne ajuta, insa, constant cu diverse sfaturi oameni care lucreaza in agentii de publicitate, care sunt fani si donatori individuali pentru CeRe.

 

Proiecte si planuri

Pornind de la grupurile de cetateni cu care deja lucram, avem pe agenda construirea unei retele de grupuri civice in Bucuresti. Acum, fiecare grup activeaza in cartierul sau concentrandu-se pe problemele cartierului. In perioada urmatoare vom investi in a-i aduce pe acesti oameni impreuna, vom facilita sustinere reciproca si actiuni comune.

Mai avem pe agenda un forum de candidati pentru alegerile locale care sa dea oamenilor prilejul sa-si promoveze cauzele, sa-i chestioneze pe candidati si apoi sa aleaga in consecinta.

Tot in directia organizarii comunitare si asistentei pentru advocacy vrem sa ne extindem mai mult in tara si sa promovam metodele noastre de lucru in asa fel incat acestea sa fie preluate si de altii.

Ca sa contribuim si mai mult la formarea unei mase critice, foarte curand lansam platforma Activist 24/7, o platforma care aduce impreuna potentiali activisti cu campanii sau actiuni pe care ar dori sa le sustina.

Un alt proiect care a devenit traditie este Gala Premiilor Participarii Publice – un eveniment anual care celebreaza eforturile de advocacy ale cetatenilor si organizatiilor. In 2016, suntem la cea de-a VII-a editie a Galei. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related