Chiar cand ma pregateam sa spun ca anul acesta nu am fost impresionata de nici o reclama romaneasca, cel putin in ceea ce priveste ideea creativa, nu de alta, dar, Slava Domnului, executii reusite am mai vazut (a se citi Dorna si Selected de la Elite), si-a facut intrarea cu veselie multa, spotul Cuscrii pentru Altex. Un spot care imi place, imi place si ma amuza. O ador pe soacra mica si convingerea cu care spune: "Fata noastra nu umbla lelea", ador ideea de "masina de spalat decapotabila" (macar masina de spalat sa fie decapotabila, daca automobilul e mai greu de « obtinut » cu credit doar cu buletinul), si sa nu uitam de "plajmi". Rad de aerul conditionat facut cadou mirilor si mai ales, imi place sensul dat cuvantului "stabil".
Publicitatea si limba romana
Cred ca profesorii de limba romana ar fi foarte fericiti daca, la o lucrare de control, un elev ar scrie ca stabil este un substantiv comun, de genul neutru, si stiti voi ce mai vine intr-o analiza pe text. Sau poate chiar sa-l treaca pe lista omonimelor din limba romana. Aceste glumite de copy au toate sansele sa calce pe urmele popularitatii bine cunoscutelor "Laser, frate"? si "Halatu', halatu' cat e halatu'?" cu raspunsul de rigoare "Scump, doamna, scump". In aceste conditii, se pare ca Altex, prin intermediul lui Leo Burnett, va mai adauga cel putin o expresie in vocabularul prietenilor care stiu de ce. Inclin sa cred ca retailer-ul autohton a dat din nou lovitura cu "plajmile" si "stabilul", sau poate cu "masina de spalat decapotabila". Si daca tot vorbeam de expresii din reclame intrate in vocabularul uzual, ati observat ca cele mai populare expresii preluate din spoturi sunt din reclamele Altex sau Teletech? Aceleasi reclame care au mai luat si cateva premii. Coincidenta? Sau rezultatul creativitatii? Hmmm, raspunsul il voi da cu alta ocazie. Pana atunci insa, revin la cuscrii de la Altex.
Exista si altceva in afara de copy?
Lasand la o parte munca de copy (cred ca ati inteles deja ca o consider reusita), imi place mimica actorilor, mai ales tandretea dintre tata si fiica atunci cand intervine in scena laptopul, ca ea, saraca, mititica, nu cara greutati. In plus, spotul mi se pare relevant pentru noul slogan Altex. Prin insiruirea de obiecte pe care le poti face cadou si avand in vedere contextul social prezentat in reclama (nunta clar nu este una de bogatasi, si mirii cu siguranta ca nu vor pleca acasa intr-un Mertzan de ultima generatie), Altex reuseste sa transmita, intr-un mod amuzant si cred memorabil, ca la ei este cel mai mic pret. In plus, spotul merge clar in aceeasi directie ca anterioarele din punctul de vedere al platformei de comunicare.
Si totusi
Daca ar fi sa bag ceva de vina acestui spot, ma vad nevoita sa recunosc faptul ca nu m-a impresionat deloc productia, sau mai bine zis filmarea
Dar, daca ideea era de a parea o filmare de la nunta, facuta de un asa zis profesionist, atunci le-a iesit pe deplin. Pe langa decorul de « nunta de camin cultural », laptopul scos din sacosa de rafie, cel mai mult ma distreaza inimioarele din baloane de pe peretele din spatele mirilor. Atat de romantic
. Cu alte cuvinte, avem de a face cu o reclama pur romaneasca (in ce tara vestica se mai face concurs, in vazul lumii, care da mai mult), pentru Portoroz
Si poate ar mai fi necesara o mentiune. In primele secvente ale reclamei, m-am luat cu mainile de cap. Nu mai vroiam o alta reclama cu matrimoniale Iar acum, am ajuns sa fac browsing pe tv in cautarea acestui spot si sa-mi doresc cat mai multe aparitii. Si asta spune totul.