[Cui ii e frica de politica?] Carmen Tiderle: Nu poti - sau poti, dar e nesimtire - sa ai de-a face cu un om necinstit, demagog, nerusinat de-a dreptul, si sa-l pozitionezi ca mandru ca e roman

[Cui ii e frica de politica?] Carmen Tiderle: Nu poti - sau poti, dar e nesimtire - sa ai de-a face cu un om necinstit, demagog, nerusinat de-a dreptul, si sa-l pozitionezi ca mandru ca e roman

Carmen Tiderle (Directia Creativa) spune ca principala dificultate in comunicarea politica este lipsa produselor de calitate. Altfel, metoda e aceeasi ca in celelalte campanii. Doar ca nu trebuie sa uiti ca lucrezi pentru un om si nu pentru un produs.

 

Cand ai lucrat in campanii politice

La inceputurile campaniilor politice facute de publicitari, in anul 2000, pentru Basescu la primarie. A fost prima campanie politica din Romania de anvergura, din cate imi amintesc, si prima gandita ca pentru un brand comercial. Nu neaparat fiindca asa se fac campaniile politice, ci fiindca noi la asta ne pricepeam. Cert este ca au avut succes si campania, si candidatul.

 

Cum ai luat aceasta decizie

N-as fi participat niciodata la o campanie pentru un candidat pe care l-as fi dispretuit sau pentru vreun candidat din partea PSD. Base era OK. Asta a fost primul criteriu pe care l-am luat in calcul cand am acceptat. Al doilea a fost ca urma sa lucrez alaturi de oameni de care-mi placea, plini de energie si care credeau in cauza, oricare era era.

 

Conditiile in care te implici in comunicarea politica

Nu ma implic, dar daca m-as implica, ar trebui sa cred in acel candidat. Sa fiu 100% convinsa ca nu are niciun alt motiv pentru care isi doreste sa castige in afara de a-si face cu responsabilitate job-ul de primar, presedinte etc. Suna naiv, dar nu m-as baga altfel.

 

In Romania, implicarea publicitarilor in campaniile politice este un subiect sensibil. De ce?

Este un subiect sensibil intre noi, in cadrul industriei. Restul populatiei are probleme mai serioase decat ce publicitar sau ce agentie a gandit strategia sau a scris vreun slogan pentru nu stiu ce candidat.

In industria de publicitate, orice e subiect sensibil. Mai ales acum cand toata lumea are unde sa se exprime. Reactiile la orice, dar mai ales la partizanatul politic, sunt aproape intotdeauna exagerate, se pune foarte multa pasiune in comentariile negative. Dupa ce ca nu-mi place de publicitarul x, mai face si campanie pentru politicianul y. Gata, ma bag sa comentez si, daca o tine pe-a lui, ii dau unfriend!

 

Diferenta principala cand lucrezi intr-o campanie politica fata de celelalte

Ca metoda, e cam la fel, sau asa era pe vremuri. Doar ca, aici, competitia e acerba si nu sta degeaba, pasiunile si presiunile sunt mai mari. Trebuie sa fii in alerta permanenta, e obligatoriu sa fii pe faza zi si noapte ca sa poti avea reactie. In plus, lucrezi pentru un om, nu pentru un produs, totusi.

 

De ce trebuie sa tii seama cand lucrezi cu brandul unui politician

De politicianul insusi. De cum e el ca om. Campania ar trebui sa fie true to the person. Nu poti - sau poti, dar e nesimtire - sa ai de-a face cu un om necinstit, demagog, nerusinat de-a dreptul, si sa-l pozitionezi ca mandru ca e roman.

 

Colaborarea cu clientul

Cred ca, exact ca-n comunicarea comerciala, depinde foarte mult de client. Sunt politicieni care stiu ce vor si asteapta de la agentie/publicitar solutii la brief, altii care asteapta si brieful, unii care sunt deschisi si isi dau seama ca creativitatea le va castiga procente in plus, altii carora le va fi frica de ea.

 

Dificultatile cele mai mari in comunicarea politica in Romania

Lipsa unor produse de calitate.

 

Evolutia campaniilor publicitare

De la campania de care va ziceam la inceput, cea pentru Basescu la primarie, s-au schimbat foarte multe lucruri. Au evoluat mediile, publicul (nu tot, din pacate), oamenii care fac campaniile.

Dar pentru mine, care m-am tinut departe de ele, deci pentru mine ca om din public, interesat totusi, exista inca trei campanii cel putin interesante: cea pentru Nicusor Dan de acum 4 ani, cea pentru Monica Macovei la presedintie si cea pentru Klaus Iohannis.

 

Ce se intampla acum in comunicarea politica: lucrurile bune, lucrurile rele

Sper sa se intample ceva in politica in primul rand. Sper sa scapam cat mai repede de politicianul corupt, aberant si nesimtit si sa avem parte de oameni normali care vor sa faca ceva bun pe lume. Sper sa vad asta in alegerile din mai. Cat despre comunicare, le urez succes doar celor care isi vor pune energia lor creativa in slujba unor astfel de candidati.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related