[Cui ii e frica de politica?] Serban Alexandrescu: Un biscuit nu minte. O sticla de vodca nu prea iti insala asteptarile. O ciocolata nu trece cu arme si bagaje la UNPR. Un salam nu incepe sa abereze despre "banale motive administrative"

[Cui ii e frica de politica?] Serban Alexandrescu: Un biscuit nu minte. O sticla de vodca nu prea iti insala asteptarile. O ciocolata nu trece cu arme si bagaje la UNPR. Un salam nu incepe sa abereze despre "banale motive administrative"

Cele mai mari schimbari care s-au intamplat in campaniile politice din Romania, din ’90 pana in prezent, vazute de Serban Alexandrescu, sef la Headvertising: s-au descoperit niste fonturi noi si minerii au fost inlocuiti de televiziuni. In rest, politicienii lipsesc, cultura politica de asemenea, raman sloganele.

 

Implicare in comunicarea politica

Pentru Ilie Nastase, pe vremea ciudatei lui candidaturi dinspre PSD din '94 sau '95, nu mai tin minte exact. Si am dat o micro-mana de ajutor pentru Macovei, 20 ani mai tarziu.

 

Decizia de a lucra pe politic

La "Ilie la primarie", n-am luat eu aceasta decizie. Nu te intreba nimeni pe vremea aia daca vrei sau nu. Era 'de servici', era inca un cont in agentie, ca altele. Ne-au dat chiar si o prima pentru chestia aia, mi-am luat din ea primul meu CD player si un equalizer pentru statia pe care mi-o luasem din prima pentru luat Pepsi. Da, pe vremea aia agentiile aveau bani sa dea prime.

Dar dupa aceea, in '96, cam umblau cu arcanul prin creatie pentru campania lui Iliescu - si asta deja era prea de tot; a fost unul din motivele pentru care am acceptat oferta lui Young & Rubicam si am plecat la ei. Adica, orice, oricine, dar nu Iliescu. Omul care si azi se face ca nu intelege de ce am vrea sa aflam pe bune ce s-a intamplat in decembrie '89 si cine i-a omorat pe oamenii aia.

 

Conditiile in care te implici in comunicarea politica

Involuntar, ma implic zilnic, pentru ca am pareri politice pe care le comunic. "In mod organizat", trebuie sa cred macar un pic in cauza respectiva.

Sau, daca o sa am vreodata nevoie de medicamente sau tratamente foarte scumpe, probabil ca ma voi lasa convins cu un cec barosan care sa imi rezolve problema de viata si de moarte.

 

Implicarea publicitarilor in campaniile politice este un subiect sensibil. De ce?

Pentru ca oamenii n-au cultura politica si le e teama sa se implice direct si asumat. Si pentru ca majoritatea politicienilor sunt niste rahati cu ochi, pusi pe japca si majoritatea partidelor sunt filiale Camorra; fara lupare, ce-i drept, slava Domnului. Asocierea cu ei nu da prea bine, trebuie sa recunoasteti.

Mai mult, ca si starletele noastre TV, publicitarii n-au jena sa se prostitueze pe bani, dar au o mare jena ca lumea intreaga sa stie asta si sa afle cat costa ora, scurtul, lungul si cine e pestele.

Recunosc, am sfatuit odata pe cineva sa faca asta, cu constiinta linistita ca va rezulta multa materie prima pentru o viitoare carte suculenta si revelatoare.

 

Diferenta principala cand lucrezi intr-o campanie politica fata de celelalte

Un biscuit nu minte. O sticla de vodca nu prea iti insala asteptarile. O ciocolata nu trece cu arme si bagaje la UNPR. Un salam - chiar si cel sasesc - nu incepe sa abereze despre "banale motive administrative".

 

De ce trebuie sa tii seama cand lucrezi cu brandul unui politician

Ca maine o sa isi schimbe USP-ul. Poimaine, targetul. Si raspoimaine "Mission-ul & vision-ul".

 

Dificultatile cele mai mari in comunicarea politica in Romania

Faptul ca intotdeauna primesti - mai devreme sau mai tarziu - indicatia sa distrugi pe cineva, fara fapte si dovezi. Va trebui sa-ti terfelesti adversarul prin rahat, just because. "Reputational slamming", atacuri la persoana sau pur si simplu scuipati gratuiti in freza. Asa stiu ei ca se castiga alegerile.

 

Evolutia campaniilor politice

Unele partide au descoperit niste familii de fonturi mai moderne. Asta e cea mai mare deosebire, fata de 1990. In rest, si atunci aveau postaci, doar ca se chemau altfel si operau nitel diferit, pentru ca inca nu se inventase social media. Ah, si ar mai fi si faptul ca au inlocuit minerii cu televiziuni de stiri.

 

Brandurile politicienilor romani: ce lipseste?

De lipsit, mi se pare ca lipsesc politicienii. Nu prea ai cum sa faci brand pe nimic. Sa lipesti o imagine pe o umbra amorfa si etern schimbatoare e destul de greu. E usor sa ai brand personal daca ai o personalitate. Dar nimeni nu poate face nimic cu arivistii astia insipizi.

De asta a si prins Basescu, chiorul din tara orbilor: avea si are personalitate. E usor sa te descurci cand o ai, e imposibil de "rezolvat" - fie si cu 10 milioane de euro - cand n-o ai.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related