[Recrutarea in publicitate] Codin Caradimu: Creativitatea si inovatia s-au blocat la nivel utilitar, iar asta creeaza niste pretendenti robotizati, care alearga dupa bani, cariera, faima

[Recrutarea in publicitate] Codin Caradimu: Creativitatea si inovatia s-au blocat la nivel utilitar, iar asta creeaza niste pretendenti robotizati, care alearga dupa bani, cariera, faima

Codin Caradimu, Director de Creatie CAP, incepe recrutarea pesimist. Pentru ca varful entuziasmului fata de meserie a fost atins si apoi a alunecat, incet, pana s-a blocat in utilitar, iar candidatii, sunt, de multe ori, niste pretendenti robotizati.

Dar, puncteaza el, nostalgia nu este sanatoasa. Asa ca ne povesteste despre oamenii de la interviuri, cum ii citeste si daca se insala, uneori, in privinta lor, ne marturiseste chiar si cateva intrebari penibile de culise (implica, separat, astrele si pornografia).

 

Cum "primesti" starea de recrutare?

Pesimist, indiscutabil. Pentru ca am prins in floarea varstei perioada de aur a publicitatii (worldwide) si atunci excitatia fata de meserie, noutate, inovatie, craft, era infinit mai mare.

Astazi, creativitatea si inovatia s-au blocat la nivel utilitar, de aplicatii si activari, in rest este the same fucking ol' routine, iar aceasta stare de fapt creeaza niste pretendenti robotizati, niste omuleti de office spaces care alearga dupa bani, cariera, faima in conditiile in care nu inteleg sau accepta sacrificiul in niciuna din formele lui profesionale general acceptate inainte de criza.

E drept, bugetele nu mai sunt ce au fost, salariile nu mai cresc de doua ori pe an, uneori din contra, scad, iar atunci e mai greu sa ceri omului sa bage pana iese fix asa cum trebuie ceea ce are de facut.

Entuziasmul noilor combatanti este curbat mult de starea generala a industriei, chiar a economiei, indiferent ca sunt tineri aspiranti sau harsaiti prin agentii, toti stiu lectia, isi stiu drepturile si incearca sa isi diminueze obligatiile. 6-7 ore de lucru, 1-2 de pauza si fuga in viata.

Lumea evolueaza, nostalgia nu e sanatoasa si nici viata nu trebuie confundata cu profesia, desi confuzia asta ar asigura garantat niste rezultate formidabile.

Macar in primii ani de publicitate, nici nu se poate toata viata; important e sa ramana vie faclia pasiunii de la o generatie la alta, altfel se duce totul intr-o directie calduta si periculoasa.

 

Cat de bine se citeste omul la interviul de angajare

Au fost destule cazuri in care m-am inselat. Desi nu cred in lucrul sub presiune, au fost situatii norocoase in care doar asa au iesit chestii valoroase la iveala, asadar, in cazul creativilor, vrem nu vrem, testul este solutia finala si imbatabila.

Sunt multe portofolii comune care te pacalesc - ideea este a altcuiva, dar daca tu ai scris un line sau sloganul, tzup te-ai iscalit la copywriter, iar eu ti-am halit minciuna.

Sigur, la interviuri apar atatia oameni simpatici cu care ai vrea sa bei o bere in pauza de pranz, pe care ii bagi increzator in casa, iar apoi nu stii cum sa le dai feedback ca sa nu ii deprimi pe viata.

 

NU-uri

De cele mai multe ori, la noi - care preferam recrutarea din gura in gura - ajung oameni recomandati de oameni in care avem incredere. Nu prea ajung oameni slabi sau care n-au un portofoliu si un trecut profesional demn de luat in consideratie.

Nu-ul din start este unul chimic, in primul rand. Sunt oameni dupa care n-am chef sa intru la WC, chiar daca au vorbit doar la telefon inauntru.

Nu-urile tehnice sunt bazate pe ratiuni economice de cele mai multe ori. Sunt oameni sarmanti pe dinafara si goi pe dinauntru, sunt oameni fara carisma, dar onesti si constanti.

Sunt oameni al caror discurs transmite o unda de suficienta care te face sa te inchizi in carapace ca o broasca testoasa. Sunt oameni care vorbesc cu "decat", insa le simti vibratia pozitiva a intentiilor si stapanirea meseriei, iar asta conteaza mai mult.

Sunt oameni care fac lucruri uimitoare in afara jobului, care denota spiritul de care ai nevoie uneori pentru completarea echipei.

 

5 intrebari

Primele 5 sunt secret profesional, nu se pot publica gratuit. Dar pot face o marturisire privind cateva intrebari penibile daca va face placere.

O singura data, intr-un interviu pentru o pozitie de art director, privindu-i circumspect culoarea roz a parului si pana care atarna de ureche, am intrebat-o pe Wanda Hutira ce zodie e. 

Sau alta data, intrebam orice posibila colega daca are o problema cu pornografia de pe ecranul colegului, play-ata cu volumul sus in boxe.

Si profit de ocazie sa va dezvalui o recenta intrebare arzatoare: stiti vreun art, crafty freak, nici prea mare nici prea mic?

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related