Identitatea unei agentii nu trebuie sa se bazeze, insa, pe oameni, ca individualitati, ci pe valorile pe care le aduc, explica Bogdan Nitu (CEO, Webstyler). Si adauga: “Din pacate, lipsa acestor valori din multe agentii e una dintre principalele cauze ale acestui ‘du-te, vino!’ prin agentii”.
In ceea ce priveste identitatea agentiilor din Romania, Bogdan spune ca exista trendul de a te promova drept consultant, dar, din pacate, acesta ramane la stadiul de discurs.
De cata publicitate au nevoie agentiile de publicitate
Niciodata n-am privit comunicarea agentiei sau a vreunui brand pentru care am lucrat strict cantitativ. Cantitatea ar trebui corelata cu pozitionarea agentiei si obiectivele de comunicare. Cat despre mesaj, observ o mai mare orientare a agentiilor spre a se asocia cu ideea de consultant, dar doar la nivel de discurs, nu si in propria ograda.
Cea mai importanta directie de promovare a agentiei
Cea mai importanta directie de comunicare pentru Webstyler a fost si va ramane participarea cu cele mai bune campanii/proiecte la festivaluri importante de creatie si strategie. Nu participam la orice festival ca sa luam niste premii, ci la festivaluri relevante pentru clienti, angajati si potentiali angajati. Credem in demonstrarea discursului si fetivalurile ne dau cea mai buna ocazie sa facem asta.
Inca din 2009 spunem despre noi ca suntem forward thinkers. Si e un descriptor pe care chiar il traim. ‘Thinkers’ defineste focusul nostru pentru gandirea strategica.
Prin gandire strategica nu intelegem mecanici de promotie sau tactici de adunare de like-uri, ci planificarea pe termen lung a relatiei unui brand cu consumatorii sau potentialii consumatori. Iar ‘forward’ defineste, evident, inovatia. Inovatia e o alegere.
Factorii pietei si orientarea agentiilor catre identitatile lor
Daca acest trend exista, probabil ca noi nu ne incadram in el pentru ca am avut intotdeauna un interes serios pentru asta. Am avut o pozitionare clara si o evolutie logica a acesteia. ‘Forward thinkers’ exista inca din 2009 si reprezinta principalele valori ale agentiei. De curand am conturat o viziune si mai clara a agentiei, plecand de la aceste valori.
Definitie
Identitatea unei agentii pleaca de la o misiune si niste valori reale, nu proiectate, pe care le au liderii agentiei. Si cum cel mai mare asset pe care o agentie il are sunt oamenii ei, aceste lucruri trebuie sa se vada in oamenii agentiei. Cred ca implementarea unei identitati incepe cu politica de angajare.
Identitatea unei agentii de creatie, dincolo de oamenii care lucreaza in ea
Cred ca identitatea unei agentii nu trebuie bazata pe oameni in sensul de individualitati, ci pe valorile acestora.
Chiar daca oamenii vin si pleaca, daca ei sunt adusi in agentie folosind un set de valori clare, identitatea agentiei se pastreaza. Si, cu cat exista o afinitatea mai mare intre valorile agentiei si ale oamenilor, cu atat creste sansa stabilitatii unei echipe.
Din pacate, lipsa acestor valori din multe agentii e una dintre principalele cauze ale acestui ‘du-te, vino!’ prin agentii.
Webstyler
Asa cum spuneam si mai sus, inca din 2009 spunem despre noi ca suntem forward thinkers. Si e un descriptor pe care chiar il traim. ‘Thinkers’ defineste focusul nostru pentru gandirea strategica. Prin gandire strategica nu intelegem mecanici de promotie sau tactici de adunare de like-uri, ci planificarea pe termen lung a relatiei unui brand cu consumatorii sau potentialii consumatori.
Iar ‘forward’ defineste, evident, inovatia. Inovatia e o alegere. Intr-o mediu atat de dinamic, inovatia e cheie pentru diferentierea in comunicare.
Am demonstrat de atatea ori ca cei care au avut curaj sa faca lucrurile altfel, si sa nu caute sa imite ce ‘s-a facut’, au avut rezultate.
Prin ce se diferentiaza Webstyler de alte agentii
Multi vorbesc despre faptul ca sunt consultanti pentru ca da bine, noi ne si comportam ca atare. Ca sa nu repet ce am spus in raspunsurile anterioare, am sa iau un exemplu:
Daca un client vine si ne spune ca obiectivul lui e sa aiba 1 milion de fani pe Facebook intr-un an, noi nu ii dam o ‘formula’ pentru a-l obtine, ci il intrebam ‘De ce?’. Apoi ii explicam ca s-ar putea sa isi arunce banii pe geam si incercam sa aflam nevoile sale reale de business si sa ne propunem sa realizam impreuna lucruri care chiar raspund acelor nevoi.
Daca vine cineva sa-mi spuna ca acesti clienti sunt putini sau ca agentiile nu raspund in general cu ‘Yes. Sir!’ la astfel de cereri, ori nu lucreaza in piata asta ori vrea sa faca pe desteptul :)
Consider ca agentiile sunt vinovate in egala masura cu clientii pentru proiectele generate in urma unor astfel de cereri. Unii nu stiu, altii nu au curajul sa confrunte. In final, se lauda cu like-uri inutile.
Evolutie
‘Nucleul’ care nu s-a schimbat e focusul pe gandirea strategica.
La inceputuri, spuneam ‘Treating the web right’ si faceam referire la intelegerea corecta a mediului digital. 2000-2008 au fost anii in care se duplica masiv in online formatul de print sau de outdoor. Se faceau inclusiv micro-site-uri identice cu vizualul de outdoor :) Iar noi contestam asta, incercam (si convingeam) clienti sa se adapteze mediului.
Odata ce am considerat ca ne-am incheiat misiunea de educare basic, am trecut la ‘forward thinkers’. Vizual, ne-am schimbat o singura data logo-ul. Avem acelasi logo inca din 2002, cand am trecut si de la cromatica verde cu kaki la cea actuala.
Social media
Avem un singur cont de social media, Facebook. Preferam sa ne concentram eforturile de comunicare in social media pe un singur canal unde stim ca se afla toti posibilii stakeholderi.
Un exemplu de afara, de identitate de agentie, care va inspira
Pentru mine identitate inseamna, in primul rand, un mod de a gandi si de a face lucrurile. Agentia care m-a inspirat pe mine cel mai mult in ultimii 10 ani este R/GA. Dau exemplu proiectele lor atat intern, cat si la modulul digital al scolii IAA. Cred ca e agentia care a inteles cel mai bine ideea de eco-sistem digital si rolul pe care brandurile il pot avea in ‘viata digitala’ a oamenilor.
Identitatea de agentie, exercitiu pentru viitor
Cred ca va evolua mai degraba culoarea cu care majoritatea vopsesc gardul si mult prea putin ce este in spatele gardului. Vor invata sa spuna si mai bine mesaje inteligente care ii pozitioneaza ca pe niste consultanti dar comportamentul va ramane, de fapt, acela de executant.
Cativa, putini, vor reusi sa puna si ceva consistent in spatele gardului. Si, pe termen lung, vor avea de castigat.