Inainte de constructia brandului personal, Cristina Diaconescu-Pirlitu, Creative Partner Foodwise Marketing, atrage atentia asupra unei alte etape importante: deconstructia persoanei sociale. Este gresit sa credem, mai spune ea, ca proprietarii acestor branduri personale sa creada ca sunt si artizanii lor.
Definitie
Brandul personal inseamna reputatia pusa in slujba business-ului tau. Fie ca business-ul inseamna antreprenoriat sau pozitie ocupata in cadrul unei organizatii.
Etape in Romania
Daca nu ma insel, pana prin 2010-2013, brandul personal exista in masura in care exista in mass-media, in oricare dintre formele ei. Criza economica a generat o nevoie mai mare de diferentiere, si atunci instrumentele de PR cu care opera „brandul personal” nu au mai fost suficiente.
Astfel s-a conturat disciplina „branding personal”, care presupunea atat competente de comunicare, cat si abilitati din sfera psihologiei, sociologiei, strategiei, marketingului.
In acest moment vorbim despre auditori de brand personal, despre consultanti de brand personal, care isi propun sa radiografieze si sa identifice acel adevar unic despre tine transformabil intr-o propozitie valida de vanzare.
Ce inteleg gresit oamenii prin brand personal
Brandul personal nu inseamna vedetism, nu inseamna brand de produs. Brandul personal nu este auto-promovare. Ci este un demers de scanare a autenticului din tine, al valorii tale adaugate.
Cum se construieste un brand personal
Brandingul personal este un demers pentru return on investment pe termen lung. Tocmai de aceea trebuie sa acceseze autenticul din tine - o deconstructie a persoanei tale sociale, profesionale pana la acel miez de adevar purtator de valoare adaugata. Demersul se transforma ulterior in strategie de comunicare cu plan de actiune acurat si promisiune sustenabila despre ce si cine esti tu.
Greseli
Cred ca prima greseala este aceea de a crede ca tu esti singurul artizan al brandului tau personal, cand de fapt acesta poate fi si in exterior - acel consultant de care vorbeam mai sus, care isi propune ca intr-un interviu amanuntit despre tine, sa-si foloseasca skill-urile (psihologie, sociologie, strategie, marketing, PR etc.) pentru a formula unique selling proposition care te poate surprinde. Si care te va diferentia de competitia ta tocmai prin faptul ca e atat de… personala!
Proprietarii de branduri personale
Proprietarii de branduri personale sunt, asa cum spuneam mai sus, nu doar antreprenorii sau jucatorii din industrii creative sau liberale (avocati, arhitecti, designeri), ci oricine sesizeaza ca in 2016 reputatia profesionala influenteaza decisiv contractul sau cu clientul sau cu angajatorul actual ori viitor.
In sistemul nostru de evaluare in agentie, am introdus anul trecut un capitol care se refera la “personal brand assessment”, atragand in acest fel atentia colegilor asupra importantei reputatiei personale in piata. Pentru ca CV-ul si portofoliul sunt articulate pe aceasta reputatie construita cu gandul la planurile tale de cariera, pe termen mediu si lung. Ce postezi acum pe Facebook poate afecta imaginea ta profesionala in piata.
Revenind la a doua intrebare - persoana publica este proprietar de brand personal asa cum poate fi si un antreprenor sau un angajat al unei corporatii (care nu au neaparat spre deloc expunere in media conventionala).
Moda sau istorie
Brandul personal este o necesitate a momentului prezent, cu bataie lunga in timp.
Efecte
Cred ca nu putem decat sa ne bucuram ca in jurul nostru se contureaza si se consolideaza preocuparea pentru brandul personal. Acest lucru cu siguranta contribuie atat la maturizarea mediului de business, cat si la cresterea calitatii acestui mediu de business, in general.