Matei Apostolescu a facut tot soiul de chestii in viata asta, de la spalat masini la lucrat in galerii de arta. A studiat cornul francez (cel muzical), a fost rapper convins, devenit graffer, a facut si webdesign, apoi datorita DeviantArt, s-a apucat serios sa ilustreze. Nicio scoala nu l-a invatat cum, a fost numai el si feedback-ul celor din jur. Ar fi vrut sa incerce la Arte, dar - un doi, trei siiii radeti - i s-a spus ca arta si "chestiile" facute pe calculator nu se pupa. Niste ani mai tarziu, revista Computer Arts il pune in top 10 artisti digitali din lume. Lucru care i-a oferit reach.
In ce priveste proiectele editoriale si comerciale, Matei a lucrat pentru Coca-Cola Worldwide, Olympus Europe, Bacardi Japan, Computer Arts UK & China, The Royal Magazine UK si altele.
In concluzie (si dupa cum ne-a spus si el), marea majoritate a clientilor lui vin din afara. Si il gasesc in online dupa doua identitati: o13a si Beaucoup Zero. O sa ni le explice imediat; dupa care o sa trecem impreuna dincolo de suprafata.
013a era tag-ul meu de graffer si un fel de prescurtare a numelui meu. 013 = M (a 13-a litera din alfabet) si a = Apostolescu. Plus ca arata foarte misto impreuna. Beaucoup Zero a fost o chestie de moment, aveam sub ochi coperta albumului "Beaucoup Fish" semnat de Underworld, am adaugat "un zero" et voila. Mi s-a atras atentia ca e foarte greu de retinut...
Ce i-a fost predat si unde
Nu am urmat nici un fel de scoala de arta vizuala, am facut vreo 4 ani de corn francez la Enescu. Apoi am terminat Liceul Spiru Haret si am sarit direct in freelancing, heh. Voiam sa dau la Arte, dar am renuntat dupa ce mi s-a spus despre "chestiile" facute pe calculator ca nu sunt si nu vor fi niciodata arta, indiferent de efortul depus.
Influentele graffiti
Era o perioada foarte misto, pe undeva pe la inceputul anilor 2000 aveam in cartier un artist incredibil, Pictorul i se spunea; la el am vazut prima data asa ceva. Fiind rapper convins, la vrema aia am inceput si eu sa desenez litere si sa imi fac propriul tag. Graffiti-ul m-a invatat foarte mult si mi-a dat un soi de lejeritate in a desena.
Momentul in care: web design
A fost o perioada foarte scurta, era o mare efervescenta cu web-design-ul, toata lumea incerca sa faca site-uri cat mai sofisticate cu animatii si tot felul de nebunii. Eu ma ocupam mai mult de grafica. Am facut cateva site-uri, dar programarea, pe care o stapaneam doar marginal, incepuse sa devina o problema si am renuntat.
Momentul in care: ilustratie
Cred ca m-a prins in momentul cand am inceput sa am ceva succes pe DeviantArt, am cunoscut acolo foarte multi oameni de la care am invatat foarte multe lucruri despre ilustratie si arta in general.
3 artisti
Hieronymus Bosch pentru vizunea incredibila pe care o avea in haul Evului Mediu, H.R Giger pentru nobletea si serenitatea pe care a insuflat-o ideii de monstru si Robert Delaunay pentru abilitatea de a folosii culoare (<3 Champs de Mars: La Tour Rouge).
Champs de Mars: La Tour Rouge 1911
Cea mai solicitanta lucrare
Imi place mult detaliul, am lucrat in jur de 6 luni la City 13.01. Atat de mult si din cauza faptului ca, la vremea aia, computerele erau mult mai slabe, dura 35 de min sa salvez fisierul si tot atat sa il deschid. Dar, totodata, contine cele mai multe detalii si desene "as of yet".
Planuiesc ceva si mai masiv, dar recunosc ca nu am avut inca timp pentru un sequel.
Incerc sa evit ideile preconcepute, un artwork se poate forma aproape din greseala in greseala, cu minim efort. Incerc sa las loc unei creativitati copilaresti foarte basic, care preia directia lucrarii si o duce catre ceva nou si nemaiintalnit.
Avand ceva ani de experienta, devine din ce in ce mai greu sa iesi din propriile tipare, dar ocazional simt ca imi iese si asta ma face fericit.
Un vis
As vrea sa impodobesc turnurile de racire de la una din centralele de incalzire a apei de pe langa Bucuresti. Sunt atat de gri si sumbre - am locuit 6 ani chiar langa una - si chiar cred ca ar arata mult mai bine colorate.
Bineinteles, nu as face asta singur, as invita mai multi artisti romani. E foarte multa birocratie si bataie de cap, am avut incercari si recunosc ca am fost descurajat rapid.
Promovare
Nu cred ca e dificil deloc, daca ai chestii fresh de aratat si le arati chiar si pe social media nu are cum sa te ocoleasca oportunitatea, e o foame uriasa de stiluri noi si treaba de calitate - atat aici, cat si in afara. Chiar si la nivel de incepator, cu portofoliu subtirel, exista multe sanse.
E o lume foarte diversa si mult mai efervescenta decat atunci cand am inceput eu, atunci nu existau Behance (sau nu in forma asta atat de impamantenita) si toata suita de posibilitati (Facebook, LinkedIn, Twitter etc.).
Mi se pare mult mai usor acum, DAR concurenta este infinit mai mare, ceea ce face lucrurile sa devina foarte interesante artistic vorbind.
Clientii cred ca ma gasesc prin diversi head-hunteri, la nivelul asta cred ca asa functioneaza aproape exclusiv. Asa s-a intamplat si cu un proiect foarte fain Coca-Cola, in care era implicat si Sir Peter Blake, aveau pe atunci campania "The Coke Side of Life". Pentru mine a fost foarte socant/solicitant, am avut emotii mari, cred ca nici nu aveam portofoliul online cand m-au sunat.
Clienti: romani sau din afara?
Aproape exclusiv din afara. Nu am simtit mari diferente, poate doar de ordin financiar : )
Majoritatea potentialior clienti locali adapteaza campanii de afara; e extrem de greu sa misti bani si energie inspre creatie, mai ales intr-un climat economic ca asta. Dar am ales sa raman aici pentru familie si un soi de liniste pe care o ofera locul asta - nu ii inteleg sursa, dar e acolo.
Prezenta in Top 10 artisti digitali din lume, revista Computer Arts
Nu as putea sa spun precis cum m-a ajutat, e foarte greu de judecat impactul, mai ales acum, dar cred ca mi-a oferit ocazia sa imi arat arta unor grupuri mult mai diverse de public, oameni de publicitate, muzicieni. Cred ca mi-a extins reach-ul.
Despre advertising-ul din Romania
Advertising-ul e extrem de solicitant, pentru un spirit creativ e un soi de stiinta a compromisului si asta te consuma enorm. Suntem o piata foarte mica, aproape nesemnificativa, banii in Romania sunt de cele mai multe ori extrem de putini si vin insotiti de extrem de multe pretentii nerealiste.
Nu sunt genul sa ma sfiesc in fata unui volum mare de munca, dar foarte multi au senzatia ca poti sa faci o campanie integrala cu o mie de euro, hehe.
Am preferat sa stau departe de zona asta a big advertising-ului; la un moment dat, visam sa imi deschid o mica agentie, ma felicit acum ca nu am facut-o, e mult prea mult stres.
Jucariile din plastilina
Le fac de mic, nu aveam jucarii si faceam zeci de avioane din pamant pe care le faceam praf cu tovarasii de joaca. M-am intalnit mult mai tarziu cu materialul asta de modelat (clei polimeric) si a devenit o obsesie, am facut atatia roboti si avioane, ca aproape nu mai am unde sa le tin.
Modelatul e foarte fun si incredibil de relaxant, are un efect aproape terapeutic, il recomand oricui are probleme cu stresul.
Shop online si colaborarea cu Silvana Bratu: on going?
Absolut, colaborez cu Silvana si ea este jumatate din acest proiect. Am inceput shop-ul in 2011 in ideea de a imi vinde singur lucrarile, fara intermediari. Pregatim un nou site si o mica campanie de promovare undeva in vara.
Silvana se ocupa de partea cu gentile, colaboreaza cu diversi specialisti, ea are background in fashion si costume design, eu ma ocup exclusiv de partea de ilustratie. Recunosc, zona asta de fashion nu ma atrage deloc.
Proiecte de viitor
Lucrez la decorarea unei masini de curse, ceva la care visez de o vreme, si cateva colaborari cu diversi muzicieni. Am si ceva lucrari noi pe care le voi termina in curand.