Bianca Semeniuc, Managing Partner Incandescent, spune ca nu exista lucruri pe care un candidat ar putea sa le faca la interviu si sa o descurajeze din start. Si ca oamenii nu se citesc usor la prima vedere: “Oamenii pot reactiona ciudat din cauza mai multor factori: emotie, presiune, teama de esec etc. Ma feresc sa etichetez oamenii sau sa iau decizii pripite”.
Starea de recrutare
Depinde de situatie, de presiunea pe care o am. In cele mai multe cazuri, sunt optimista pentru ca de regula recrutez oameni pentru proiecte noi. Iar proiectele si echipele noi imi dau o stare buna. Dezavantajul este ca poti sa vezi un numar foarte mare de persoane pana sa gasesti oamenii potriviti, cu care esti compatibil si ai o chimie buna. Nu este deloc usor.
Cum se citesc oamenii la prima intalnire
Interviul de angajare nu este decat o imagine a unui om la un moment dat. Nu putem cunoaste o persoana in adevaratul sens al cuvantului in cateva ore. Putem, in schimb, sa ne creionam o imagine despre ea si sa speram ca este corecta.
Daca mi s-a intamplat sa ma insel? Sigur ca da. Mi s-a intamplat sa am o anumita perceptie despre o persoana care sa ma dezamageasca foarte tare ulterior. Dar este normal, nu? Ni se intampla si in viata de zi cu zi, in orice fel de interactiune. Cred ca putini sunt acei oameni care pot spune ca nu au fost dezamagiti niciodata in viata lor de o persoana :)
NU-uri
Nu exista lucruri pe care o persoana ar putea sa le faca si care sa constituie un NU din start. Oamenii pot reactiona ciudat din cauza mai multor factori: emotie, presiune, teama de esec etc. Ma feresc sa etichetez oamenii sau sa iau decizii pripite.
Daca ofer o sansa unei persoane, imi place sa o fac pana la capat. Desigur, toate lucrurile pe care le face, din momentul in care o sun si pana la finalul discutiei, conteaza in trasarea imaginii generale despre ea.
Mi s-a intamplat insa sa-mi fac o parere despre o persoana in primele 20 de minute din discutie si apoi sa am surprize enorme in ceea ce o priveste.
Un om care era aparent superficial si m-a intrebat in primele minute din convorbirea telefonica de salariu, inainte sa ne cunoastem sau sa afle ceva despre job, s-a dovedit a fi ulterior unul dintre cei mai implicati oameni din echipa, motivat in primul rand de succesul proiectelor, de atmosfera si mai putin de partea financiara.
Candidati care te-au impresionat
Au existat, da. Oameni muncitori, ambitiosi, care nu s-au lasat invinsi de greutati. Oameni care au avut puterea si taria sa o ia de la capat la 40 de ani pentru ca le-o cerea situatia, nu se puteau adapta cu meseria lor initiala la cerintele societatii de acum, sau care, pur si simplu, si-au dat seama ca isi doresc in viata altceva si au avut curajul sa-si urmeze pasiunea. Si stii ce? Cred ca oamenii astia intotdeauna reusesc.
Cand lucram in training aveam o vorba: atitudinea conteaza, abilitatile se invata. Daca esti deschis la nou, vrei sa inveti si ai motivatia necesara sa o faci, nu este decat o chestiune de timp pana ai sa reusesti.
5 intrebari
Nu adresez intrebari standard la interviuri. Mie imi place ca discutiile sa aiba loc intr-un mediu destins, relaxat. Pot intervieva persoane la birou sau, la fel de bine, in oras la o cafea. Important este pentru mine ca oamenii sa fie deschisi la comunicare si sa se simta confortabil sa vorbeasca cu mine.
Eu sunt foarte atrasa de natura umana, imi place sa ascult oamenii si sa inteleg ce i-a determinat sa se comporte intr-un anumit fel la un moment dat. Apreciez onestitatea, incurajez sa mi se vorbeasca despre greselile pe care le-au facut in trecut. Pentru ca cel mai important pentru mine este sa inteleg ce au invatat din ele si ce vor face pe viitor intr-o situatie similara.
Cred foarte mult in evolutie, in schimbare si este esential ca cei cu care interactionez sa aiba capacitatea de a invata din propria experienta. Nu cred in trecuturi profesionale pictate in "cea mai mare greseala pe care am facut-o a fost faptul ca am vrut sa-mi depasesc limitele" :)
Si poate ca o sa te uimeasca, dar simtul umorului pe care il are o persoana este un lucru care conteaza pentru mine. Felul in care reactioneaza la glume sau la situatii jenante, capacitatea de a face haz de necaz sau inclusiv de a se lua pe sine in gluma imi spun foarte multe despre spontaneitatea si optimismul ei, capacitatea de a iesi din situatii limita, inclusiv despre inteligenta ei.
In plus, cred ca este foarte important sa lucrezi cu persoane pozitive, cu un vibe bun. Proiectele merg mult mai usor, lucrurile se leaga mai repede si atmosfera in general este mai placuta si mai eficienta.