Formele fara fond tin pasul cu actualitatea. Aceasta este principala greseala in constructia unui brand personal, spune Bogdan Ionita, Head of Strategy, MullenLowe: oamenii isi creeaza o imagine departe de ceea ce pot oferi cu adevarat, unii se supraapareciaza, altii subapreciaza
Definitie
Brandul personal este felul oamenilor de a se promova in mediul professional, printre colegi, colaboratori si potentiali parteneri de business.
Este o practica de “ambalare” a punctelor forte ale unui individ, intr-un fel diferit de al celorlalti, pentru a crea o anumita perceptie in mintea oamenilor cu care are o relatie profesionala.
Etape in Romania
Dezvoltarea industriei de publicitate a contribuit si la dezvoltarea acestei practici; unii oamenii au inteles ca, la fel cum un produs/serviciu este pozitionat intr-o piata, la fel si oamenii trebuie sa-si adjudece un loc/un teritoriu in mintea celorlalti.
Evident, evolutia mediului digital, cu tot cu retelele sociale, a contribuit foarte mult la crearea brandului personal. Oamenii au primit niste tool-uri foarte usor de folosit pentru a se promova, in a-si promova capacitatile si viziunile profesionale.
Si as aminti emisiunea Big Brother. Desi nu se referea la viata profesionala a concurentilor, acest experiment a adunat laolalta niste oameni care s-au vazut nevoiti in a-si dezvolta un soi de brand personal, apoi de a se promova prin actiunile lor pentru a fi votati de cei care urmareau emisiunea.
Ce inteleg gresit oamenii prin brandul personal
Cred ca se concentreaza foarte mult pe “ambalaj”, fara a avea acel reason to believe. De multe ori isi creeaza o imagine departe de ceea ce pot oferi cu adevarat, unii se supraapareciaza, altii subapreciaza.
Pe termen lung, mentinerea acestei perceptii care nu are legatura cu realitatea personala ajunge sa fie obositoare pentru sine si sa creeze mai multe dezavantaje decat avantaje.
Cum se construieste un brand personal
Trebuie sa te cunosti foarte bine pe tine (plusuri, minusuri, ce poti oferi tu diferit de altii etc.), sa ai niste obiective clare si sa te diferentiezi.
Apoi ai nevoie de o strategie de comunicare clara, trebuie sa stii ca fiecare actiune pe care o faci este parte din campania de comunicare a brandului tau personal.
Si, la fel de important, trebuie sa fii consecvent si unitar in comunicare si intotdeauna trebuie sa iti bazezi imaginea pe care o proiectezi pe niste lucuri rationale, pe reason to believe-ul propriu.
Greseli
Cum am zis si mai sus, proiecteaza o imagine destul de departe de adevar. Se concentreaza poate mai mult pe forma si mai putin pe fond.
Si trebuie mentionat ca repozitionarea este dificila, poate mai dificila cand vine vorba despre un brand personal vs. brandul unei companii.
Proprietarii
Brandul unei persoane publice targeteaza un public mai larg, iese din sfera profesionala si acopera mai toate aspectele unei persoane, inclusiv cele mai intime.
In acelasi timp, este un brand mult mai activ, il vezi mai des, auzi vorbindu-se despre el mai mult, in mai multe cercuri de oameni.
Moda sau istorie
Cred ca este un trend sau devine un trend. Odata cu reorientarea oamenilor spre propria persoana, spre self-development mai mult decat spre agonisit lucruri materiale (de exemplu), apare si un numar mult mai mare de persoane care isi creeaza si se ocupa de brandul personal.
Mai ales ca, de multe ori, cei care isi dezvolta corect acest brand personal, vad si beneficiile si devin o sursa de inspiratie pentru altii.
Efectele
Daca faci lucrurile corect, nu uiti care iti sunt obiectivele, nu proiectezi o forma fara fond, ai sansa sa ajungi unde ti-ai propus (profesional) mult mai repede. Se deschid noi usi, apar oportunitati, lucru care contribuie si la self-esteem foarte mult.
Efectele rele: sa “inchizi” usi care ti s-ar fi deschis in mod normal