Doru Dumitrescu, versiunea updatata a lui Geppetto

Doru Dumitrescu, versiunea updatata a lui Geppetto

Mesterul lemnatic Doru Dumitrescu ofera un pic de viata fiecarei lucrari realizate. Nu l-a creat pe Pinocchio si nici vreo versiune futurista a lui, dar multe povesti s-au nascut cu verighetele realizate de el la purtator. Ne bucuram ca a poposit pe meleagurile noastre, caci am aflat ca stapaneste cuvintele si povestitul la fel de bine cum imblanzeste lemnul.

A trait mereu privind copacii, a inceput sa lucreze inainte sa afle ca face design de produs, a fost premiat cu un triplu-A (AAA) la targul de bijuterii contemporane, Autor #9, si a ajuns sa fie nu doar creator, ci si brand owner:

Pentru ca lucram cu lemn si executam sculpturile purtabile si pentru degete, implicit la un moment dat cineva mi-a solicitat sa ii creez un set de inele din lemn tip verighete simple. De acolo au mai lipsit doar cativa simpli pasi pentru a dezvolta un nou brand.

A vorbit din suflet despre creatiile lui si ne-a conturat imaginea drumului lui, pavat cu pietre de lemn.

Dar mai bine va asezati comozi in scaunul pe care stati in momentul asta si il lecturati voi insiva. 

 

Doru si arta

Am facut cunostinta cu universul creativ in anul 2005, iar in 2007 s-a produs primul contact prin care m-am simtit conectat definitiv. Au urmat apoi incursiuni in fel de fel de metode de exprimare prin intermediul artei, in special regasindu-mi linistea si placerea de a face arta in domeniul instalatiei artistice cu abordari de exprimare mixta.

In ianuarie 2013 am acostat la marginea vastului teritoriu al designului de produs unde, dupa o ampla documentare, mi-am infipt steagul si am inceput sa construiesc atent ce a urmat sa fie maternitatea viselor mele, in care materializez trairi in forme sculpturale sau obiecte creative cu rol de-a bucura.

Lemnul a fost tot timpul la doi pasi de mine sub forma de copaci, admirandu-i obsedant. Era nevoie doar de dezvelirea scoartei unei tulpini doborate la pamant de o furtuna ca sa descopar o suprafata complex texturata.

Mai apoi, in timp, a urmat disectia sa din toate unghiurile si insusirea treptata a cunostintelor ingineriei lemnului si a prelucrarii sale pe directie creativa.

 

Primele forme ale lemnului in mainile lui Doru

In prima faza, in care de altfel nici nu consideram ca as face design de produs, dar am fost atentionat de catre o profesoara de arta din Olanda careia ii prezentam un proiect de instalatie artistica in procesul executiei si care era continut si de un concept mai vechi de-al meu - pietrele de lemn care, in prezent au devenit un alt brand care imi incanta sufletul.

 

Drumul pana la sculptura, slefuit cu cele mai bune unelte

Avantul a venit din partea publicului si increderii transmise de el prin feedback-urile facute fiecarei creatii scoase la lumina platformei online. Lucru intarit apoi datorita premiul AAA din cadrul evenimentului AUTOR #9, unicul targ de bijuterie contemporana din Romania care de cateva editii incoace a devenit cunoscut la nivel mondial.

De la terminarea studiilor in 2010 am mai facut cateva iesiri la scena cu public pe zona de instalatie si sculptura, aceasta pana la inceputul lui 2013 cand am zarit o sclipire ce mi-a distras atentia de la ceea ce faceam si m-a facut sa ma imbarc in trenul via Design.

Mi-am reinventat sculptura de galerie micsorand-o si tranformand-o intr-una purtabila, astfel obtinand multe splendide galerii mobile si graitoare ce aveau sa imi faca cunoscute creatiile in locuri in care arta initial ar ajunge mai greu. 

Pentru ca lucram cu lemn si executam sculpturile purtabile si pentru degete, implicit la un moment dat cineva mi-a solicitat sa ii creez un set de inele din lemn tip verighete simple.

De acolo au lipsit doar cativa pasi pana la un nou brand care sa se ocupe doar de inele de casatorie -  acompaniate, la cerere, de cate o cutie speciala personalizata cu forme sculpturale, inspirate din povestile pline de frumos expuse de clienti.

Aici se pot vedea modelele de verighete create pana in prezent.

 

Proiecte reprezentative

In orice domeniu creativ pe care il abordez si ma tine mai mult de 2-3 luni, pot spune ca regasesc o parte din mine si, eventual, caut sa gasesc mai mult sau sa mentin scanteia unui sentiment sublim. As aminti totusi proiectul care m-a marcat probabil pe viata. Este vorba despre o instalatie de mari proportii pe care am construit-o de la cap la cap intr-un timp extrem de scurt.

Ideea era una destul de trista si se refera la majoritatea populatiei globului in special din mediul urban desprinsa si indepartata de natura in schimbul tehnologizarii atat a ei cat si a naturii. Tehnologizarea naturalului si ignoranta omului in numele comfortului.

Constructia a fost foarte complexa, am trait o multitudine de evenimente cu fiecare etapa a ei; dormitul era un lux ce dura cateva zeci de minute odata la aproximativ 20 de ore, iar mancarea o necesitate care consuma timp pretios. La finalizarea ei, am plans din tot sufletul de emotie si de bucurie.

Instalatia finalizata a stat 2 zile expusa dupa care am pornit demontarea, asta pentru a nu-mi insusi nici o secunda din pretiosul timp de o saptamana a urmatorului expozant. Cred ca acea expozitie cu tot procesul executiei sale m-a ajutat sa ating niste cote inalte ale culmilor pe care trebuia sa la catar pentru a intelege clar ce anume cautam in lumea artelor.  

 

Cand a decis ca e timpul sa se dea UTA cu Diana Giurea

Cu Diana am facut cunostinta la un festival in cadrul caruia aveam un workshop unde lucram demonstrativ executand sculptura purtabila in fata publicului. A vazut la o prietena un inel creat de mine din perspex cu forme geometrice interesante si i-a placut foarte mult.

Intalnindu-ma si identificandu-mi stilul, automat mi-a solicitat sa ii creez si ei un inel din perspex cu forme geometrice.

Am devenit buni prieteni, iar dupa ceva vreme a sosit si momentul din care incepusem sa gandim impreuna fel de fel de idei creative care mai apoi urmau sa fie materializate ori de mine ori de ea ori impreuna.

UTA a luat nastere in 2014, de ziua mea, cand ne-am intalnit si povesteam despre cum ar fi sa avem un brand impreuna care sa bucure oamenii si pe care sa il facem cunoscut in lumea designului de produs din Romania. Trebuia sa gasim o idee ce continea unul sau mai multe produse care invita la joaca creativa, relaxare, cat si sport. Ideea a sosit numaidecat.  

 

Responsabil pentru naming si logo se face...

Denumirea brandului a venit din partea mea, tinand la ideea de a avea un cuvant arhicunoscut de catre toate categoriile de varsta din Romania mai apoi, intrand in scena Diana care, arhitecta fiind, a facut cateva schite de forma si font cat mai minimalist posibil.

La un moment dat am cazut amandoi de acord pe un anume model; dupa care tot Diana, avand cunostinte vaste in folosirea diferitelor programe de executie grafica pe calculator, a realizat logo-ul si mai apoi toata imaginea grafica in scop informativ si de promovare.

 

„UTA swings your senses” 

Cum spuneam, misiunea brandului nostru, oricare ar fi fost el si cu orice s-ar fi prezentat acesta, era sa existe pentru inceput un produs care sa bucure pe cat mai multe planuri, sa invite la joaca creativa, la relaxare si la sport. Asta s-a si intamplat.

Ceea ce a urmat dupa aceea a fost sa verbalizam simtirea noastra in texte scurte tip mesaj ce conduc perceptia oamenilor direct catre ceea ce ofera brandul UTA, adica leganarea simturilor.

De cand ne nastem, leganatul isi face imediat simtita prezenta si devine parte importanta a vietii noastre din copilarie, mai apoi, pe parcursul vietii apare sub noi diferite forme. Poti merge sau alerga in mai multe feluri, la fel si leganatul are multiple modalitati, iar noi tindem sa le descoperim, sa le reinventam si sa inovam acest frumos placut moment. Leaganul si leganatul.

 

Cel mai complex proiect realizat cu UTA

A fost un proiect in colaborare cu libraria Carturesti Timisoara si Asociatia de la 4 (o asociatie de studenti la arhitectura). Proiectul se numea "Cititul ia avant" si consta in construirea unor suporti speciali care sa sustina leaganele UTA.04, care printre alte pozitii ofera si o pozitie destul de comoda cu coatele rezemate pe una dintre barile leaganului, avand astfel posibilitatea de a citi o carte in timpul leganarii.

Cei de la Asociatia de la 4 au organizat un concurs de proiecte pentru constructiile suporti ai leaganelor, iar dupa desemnarea proiectului potrivit au oragnizat un  workshop ce avea ca tema tehnici de chertare si imbinare a lemnului, la care s-au prezentat atat studenti din cadrul Facultatii de Arhitectura cat si elevi de la Colegiul Tehnic Ion Mincu.

Proiectul a fost facut cunoscut prin intermediul presei si toate caile media, deci publicul doritor avea posibilitatea ca vreme de 3 saptamani sa ia contact si sa se bucure de acesta.    

 

Totul a inceput atunci cand Diana care se ocupa cu P.R.-ul librariei Carturesti Timisoara a avut primul contact cu...

Posted by Doru Dumitrescu on Friday, June 5, 2015

 

Clientii UTA

Clientii care ne-au contactat pana in prezent sunt oameni deschisi la nou, creativi, sportivi, asistenti in recuperari fiziologice si nu in ultimul rand oameni mari ce nu si-au facut uitata latura copilareasca si jucausa, dar si oameni mari ce vor sa isi bucure copiii lor sau ale prietenilor lor.  

 

Trece UTA mai departe de social media?

In cazul brandului UTA, promovarea este in mod intentionat cat mai mica posibil, deocamdata nu este un brand ce cauta anvergura. Pe de alta parte, surpriza placuta ce o aduce continuu acest brand UTA este faptul ca, existand pagina pe Facebook, desi nu am mai postat nimic in ea de foarte multa vreme, atrage intr-un fel placut noi si noi oameni care se plaseaza ca urmaritori ai paginii, ajungand sa aiba o cifra considerabila. Asta, in raport cu pagina DDWearableSculptures care beneficiaza de o continua promovare.

Website-ul ce contine toate brandurile lansate de mine, inclusiv UTA, este recent lansat si inca mai are pana sa devina cunoscut. Toate la timpul lor.     

 

Designul romanesc de produs: puncte forte si puncte slabe

E bine ca din ce in ce mai multi oameni creativi indraznesc sa abordeze acest domeniu. Din pacate, nu multi se implica cu "ambele picioare", nu se dedica intru totul ideilor. Probabil din considerente financiare, prefera intre timp siguranta unui alt job care sa ii plateasca traiul si asa se deplaseaza cu incetinitorul in cresterea ideilor personale.

In ceea ce priveste evenimentele organizate in Romania, acestea sunt in functie de localitate. Deocamdata, Bucurestiul detine evenimente ce pot sta pe aceeasi treapta cu cele din Occident, unde designul de produs a luat nastere cu mult timp in urma, totodata in 2015 a avut loc si s-a bucurat de un succes binemeritat, prima editie a unui eveniment ce promite a fi unul puternic la Cluj.

Astept cu nerabdare initiative si la Timisoara pentru un eveniment cu anvergura.  

 

Sprijin 

Este nevoie de implicare financiara din partea autoritatilor locale sau a unor oameni de afaceri ce nu doresc castig financiar, ci sustinerea si promovarea designului de obiect.

Apoi, educarea unui public majoritar ce nu este obisnuit cu astfel de produse, pentru ca odata ce ai un eveniment puternic vei atrage designeri de calibru sau vei scoate din cochilii pe cei ce nu considera ca merita iesirea la scena.

Uite asa, incet-incet, ajungi sa ai o cifra de vizitatori din ce in ce mai mare - care, cu timpul, pot ajunge consumatori sau chiar producatori de lucruri cu un aspect frumos, concepute destept din punct de vedere al functionalitatii. 

 

Romanilor le place designul, dar ar plati pentru el?

In locurile unde au existat catalizatori cu potential ridicat pentru a-l ridica la rang si a-l face cat mai cunoscut, domeniul designului a evoluat in ritm alert si la fel si gustul puplicului pentru designul romanesc. In schimb, in locurile lipsite de evenimente de gen, totul pluteste in necunoastere si indiferenta.

Sunt de parere ca majoritatea romanilor isi inspira gusturile in functie de ceea ce primesc de la televizor sau supermarketuri.

Ma gandeam la un moment dat, amuzat de gand, ca daca s-ar face in fiecare oras mare al Romaniei cate un magazin IKEA, probabil ca intr-un foarte scurt timp vei avea o multime de oameni cu gusturi radical schimbate in ceea ce priveste produsele cu amprenta de design. Totodata, pregatiti fiind pentru a le fi prezentate variante de neacceptat pana atunci - si anume designul romanesc.

 

Planuri pentru Doru, planuri pentru UTA

Planul e sa imi urmez planul, care printre altele contine studiul picturii si infiintarea unui nou brand axat pe acest nou mod de exprimare din punct de vedere artistic.

Cat priveste UTA, urmeaza sa lansez curand un nou proiect ce i se va adresa unei categorii de varsta careia ii era practic imposibil sa interactioneze cu vreunul dintre modelele deja existente.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related