Ce au in comun "America dezgolita de la brau in jos" a Ralucai Feher cu "Primul an de publicitate" al lui Petre Barbu cu ce spune Adela Dan si povestirile ei de adormit femeile... respirati... cu cele "Opt povestiri" ale Anei-Maria Caia cu Dumnezeul si legitimatia de presa ai lui Patrick Andre de Hillerin? O editura mica, dar voinica.
Editura Tandem Media are in jur de 5 ani la activ si rezista cu indarjire intr-o piata care nu are un prezent prea stralucit si un viitor asemenea. Cum spune Constantin Nastase, directorul editurii, pe viitor vor reusi sa se mentina active doar editurile care simt pulsul pietei. Cu alte cuvinte, flerul pentru titlurile vandabile - un atribut ce nu tine doar de calitate - va fi indispensabil in industria de carte. In cele ce urmeaza atingem alaturi de el si alte fatete ale publishing-ului de carte din Romania:
Cum ajunge o carte sa fie publicata?
Exista un Consiliu editorial (la noi e format din 3 persoane) al editurii care ia decizia publicarii fiecarei carti in baza planului editorial pentru anul respectiv. De la infiintare, in 2011, Editura Tandem a publicat doar autori romani, majoritatea debutanti, astfel ca in ce priveste traducerile nu suntem cel mai bun interlocutor.
La autorii nostri am ajuns pe mai multe cai, fie apreciind romanele publicate anterior de acestia, fie urmarind blogurile personale in cazul unor jurnalisti sau oameni din publicitate . In fine, o ultima categorie este cea a autorilor care ne-au trimis manuscrise pentru a fi evaluate si pentru care am luat decizia publicarii acestora.
Tehnic vorbind, odata luata decizia publicarii, manuscrisul merge la un redactor de carte, apoi este paginat de colegii de la DTP si apoi ajunge la o prima corectura. De acolo se intoarce la redactor pentru ultimile retusuri si parcurge drumul invers pentru corectura a doua.
In tot acest proces, autorul este consultat asupra modificarilor facute pe text, toate acestea fiind facute cu acordul lui. In paralel se lucreaza la coperta cartii, introducerea datelor de identificare esentiale (ISBN, cod de bare, contactele editurii etc). In final, cartea este asamblata si trimisa la tipar.
Sigur exista multe etape intermediare in acest proces cum ar fi alegerea formatului cartii, a tipului de hartie, a caracterului de litera, a modelului de coperta (indoita pe interior sau simpla) etc.
Piata de carte din Romania
Piata cartii a cunoscut transformari fundamentale dupa Revolutie. Adaptarea editurilor la mediul privat s-a facut greu, tirajul mediu a scazut constant de la cateva zeci de mii de exemplare inainte de 1989, pana la circa 1.500 de exemplare astazi, apetitul pentru lectura in epoca tehnologiei a scazut, informatiile din carti fiind disponibile pe internet.
Astazi asistam la o reasezare a acestei industrii prin adaptarea produselor la mediul digital si prin utilizarea unor tehnici de vanzare care nu erau posibile in urma cu 30 de ani.
Carti tiparite vs. e-books
Ascensiunea cartilor in format digital este certa, dar la nivelul anului 2016, cartile tiparite raman principala optiune a cititorilor.
Am discutat recent cu cel mai mare portal online de vanzari carti despre posibilitatea de a oferi cititorilor 5-6 titluri ale Editurii Tandem in format digital, intentia noastra fiind de a testa piata si a fi in pas cu evolutia acestui segment.
„Nu va asteptati la vanzari spectaculoase”, ne-au spus reprezentantii distribuitorului. „O editura similara cu cea a dvs. in ce priveste numarul de titluri in format digital listate la noi vinde de circa 200-300 lei pe luna”. Nu ne-am descurajat, vom semna contractul peste cateva zile.
Obstacole pentru edituri
Rabatul mare perceput de distribuitori, termenele de plata aberante, intarzierea platilor, in aceasta ordine. La randul lor, distribuitorii se plang de costurile mari pe care le au cu chiriile librariilor, utilitatile, taxele si impozitele tec. Daca ar vrea, statul ar putea ar putea incuraja productia de carte, acordand facilitati in tot acest lant de la editor la cititor.
Gradul de implicare al editurii in stabilirea aspectului cartii
Coperta este un element esential in atragerea cititorului, astfel ca acordam o atentie deosebita acestui detaliu. Conceperea ei reprezinta rezultatul unui parteneriat intre editura, copyrighter si autor. In ce priveste formatul, suntem adeptii celui clasic (13x20 cm) din ratiuni practice: cartea incape in buzunarul hainei sau al gentii, se poate citi usor stand in metrou sau autobuz.
Promovarea produselor din portofoliu
Cum banii de promovare in industria cartii sunt putini, incercam sa promovam cartea in tandem cu scriitorul, sa organizam lansari in spatii publice, sa folosim retelele sociale si sa trimitem carti catre vectorii de imagine (bloggeri, site-uri de recenzii, emisiuni TV etc) din baza noastra de date.
Chiar daca retelele de socializare nu ajuta prea mult la vanzarea cartii in mod direct, ele creeaza notorietate produsului, ceea ce sprijina la procesul de vanzare a cartii in librarii.
Colaborarea dintre editura si autor pentru promovare
Nu intotdeauna dorintele autorului pot fi satisfacute de editura. Sunt cazuri in care autorul reproseaza editurii faptul ca nu a vazut cartea sa in libraria din Vascautii din Deal sau in nu stiu ce catun din Vaslui. De aceea, intelegerea dintre parti trebuie sa fie clara si stabilita contractual.
Reteaua noastra de distributie nu e perfecta, lucram la imbunatatirea ei in permanenta. Cartile Editurii Tandem se pot gasi in prezent in toate retele mari precum Carturesti, Centrul de Librarii Bucuresti(CLB), Diverta, Librarium, Libris Brasov (si pe eMag), Sedocm Libris Iasi, lantul de magazine Cora precum si o larga paleta de libarii on-line (Okian, Bookstory, Bookland, Libraria Eminescu etc.). La aceasta se adauga contractele cu numerosi angrosisti de carti, cel mai important fiind Stand Difuzare Carte.
Castigurile autorului si bugetul pentru promovare
Drepturile de autor se stabilesc prin negociere directa cu acesta si la noi sunt in general cuprinse intre 8-10% din pretul de coperta al cartii. Negocierea are loc in functie de potentialul de vanzare al cartii, notorietatea autorului, disponibilitatea acestuia de a sprijini editura in promovarea cartii, eventualele sponsorizari atrase (fara ca aceasta sa reprezinte o conditie a editurii).
In ce priveste bugetul de promovare, nu avem o politica clara, dat fiind faptul ca suntem o editura mica.
Strategia de promovare ideala
Un plan de promovare intocmit si implementat cu sprijinul unei agentii de publicitate importante, lansari in cat mai multe orase mari, conferinte si dezbateri cu participarea autorului si a unor importanti oameni din industria cartii, investitii in mediul online, inserturi in presa scrisa, etc.
Previziuni pentru piata de carte
Alegerea unor titluri vandabile este cheia business-ului cu carti. Nu intotdeauna un roman bun inregistreaza succes la vanzari, dupa cum nu intotdeauna o carte proasta se vinde prost. Pe viitor, vor reusi sa se mentina active doar editurile care simt pulsul pietei.