Dupa 14 ani petrecuti in agentii, cum ar fi Brandient, Cocoon (Praga) sau BrandFusion, Alin Tamasan, graphic designer, alaturi de Laura Ristea, strategist, au fondat Hye Studio, studio de strategie si design.
Laura a terminat un master de strategic marketing la Maastricht University si s-a intors in tara cu “super entuziasm de a face lucruri”: “Orice studiezi suficient se poate aplica. Depinde de tine sa gasesti cum”.
Ce spera ei de la Hye Studio? Sa devina un adevarat “spatiu de invatare”. Sa creeze produse. Si sa trimita rachete pe Marte.
Background
Alin: Cand am inceput eu era o complet alta industrie. Aveam 22 de ani si eram inca la facultate in Cluj. Ma interesau problemele de identitate grafica si am cautat un loc unde sa continui sa invat graphic design, care este o meserie. Si nu e totuna sa fii art cu a fi graphic designer.
Laura: Eu am ajuns in branding intamplator. Am crescut mult de cand am inceput. Eram voluntar la un ONG studentesc cu legaturi in publicitate si m-a recomandat cineva Monei de la BrandFusion. Ne-am potrivit ca oameni si am lucrat impreuna aproape 5 ani.
Nu simt ca s-a schimbat ceva major de atunci in piata, poate pentru ca inceputul meu a fost in ajun de criza. Se schimba oamenii insa, in bine. Incep sa deschida ochii.
Cum pornesti singur la drum
Laura: Alin a fost cu initiativa. Dupa doua luni sabatice, a inceput sa aiba idei si nu se mai putea altfel. Cel mai bine iti pui in aplicare ideile cand ai libertate totala. Cand esti pe cont propriu si iei tu deciziile. Eu stiam ca lucram bine impreuna, asa ca l-am urmat. Ne-am zis ca nu avem ce sa pierdem.
Alin: Nu era destul ce faceam. Vrem sa ne dezvoltam in directii noi. Sa facem o munca mai relevanta. Mai mult design. Ne gandim si la niste produse de design ale noastre, nu doar comissioned work. Productia s-a democratizat. Acum ai acces la mijloace precum 3D printere, la retele de crowdfunding. E pacat sa nu incerci sa creezi un produs.
Temeri de inceput
Alin: Am avut o oarecare temere ca nu o sa avem de lucru. Dar am zis sa ne dam o sansa. Lucrurile nu se schimba de la sine, cineva trebuie sa se hotarasca sa le faca. E randul nostru sa incercam.
Laura: Pana acum, merge bine.
Hye: studio, butic, atelier?
Alin: Noi ii spunem studio, pentru ca la origine inseamna un spatiu de invatare. Vrem intr-o zi sa avem un adevarat studio, unde sa putem face mai mult decat ceea ce stim deja.
Laura: Alin citeste prea mult Wired si vrea sa faca business, sa trimita si el rachete pe Marte.
Numele
Laura: Hye se citeste "Hai" pe romaneste. Poti sa-l interpretezi si ca "High". E scurt, pozitiv si are ceva quirky.
Initial am vrut sa folosim numele noastre. Pana am dat de un ponton in Antwerp cu numele Hye. S-a prins de noi si noi de el. Variante am avut zeci. E fantastic in cate directii iti merge mintea cand faci naming. Unul din preferate era si Bread & Butter.
Studiourile si piata
Alin: Vom vedea. E prea devreme sa stim. Noi credem ca e suficient loc pentru toti care vor sa faca o treaba buna. Observam ca modelul functioneaza foarte bine.
Necesarul
Laura: In afara de vitamine si curaj? Rabdare pana la cer. Birocratia e facuta sa iti manance cat mai mult timp in cel mai absurd mod posibil. Nu intelegem de ce trebuie sa fie asa complicat cand ar putea fi simplu.
Alin: Ai nevoie si de contacte. Cand cunosti oamenii potriviti, ajungi la proiecte misto.
Greutati
Alin: Lipseste o autoritate care sa impuna niste standarde serioase, cum e Design Council in UK.
Laura: In acelasi timp, inca dai peste oameni care nu stiu cu ce poti sa ii ajuti, pana nu le spui. E si o munca de educare, pe langa lucrul efectiv.
Provocarile pentru business-urile mici
Laura: O provocare ar fi ca timpul e limitat. Trebuie sa iti alegi proiecte care merita si sa tii la ritmul tau de lucru ca sa poti face munca de calitate.
Clienti
Alin: De cand am inceput, avem clientii pe care ni-i dorim. Ne intereseaza proiecte care au un impact. Lucram acum la o aplicatie pe care o vor folosi zilnic multi useri. Si asta ni se pare misto. Vom ajuta niste oameni sa interactioneze mult mai usor cu un software.
Laura: Teama nu e de clienti, ci de munca ramasa in sertar. Pe wishlist-ul nostru suprem sunt proiecte pentru oameni. Ne-ar placea ca intr-o zi sa contribuim la un signage de oras sau la un Science Museum.
Invataminte
Laura: Trebuie sa ai o idee, orice ai face.
Alin: Lucrurile se schimba si schimbarile sunt faine.
Frustrari in brandingul din Romania
Laura: Nu prea exista proiecte publice pe bune, care ar putea conta.
Alin: Vezi ce lucruri misto se intampla in afara si te intrebi de ce la noi merg asa greu.
Proiectul la care ati lucrat cu cel mai mare drag
Alin: Lucram acum pe mai multe branduri noi. Fiecare are ceva interesting.
Laura: Cafea artizanala. Printre cele mai grele si frumoase naming-uri pe care le-am facut. E ca la vinuri. O lume uriasa unde te poti documenta la infinit.
Cele mai cunoscute proiecte
Alin: Proiectele noastre sunt in desfasurare, nu le putem dezvalui inca. Ultimele facute la BrandFusion sunt Business Days, Symmetrica si Glas Expert.
Laura: Eu as adauga Raureni si Curious Minds.