[Brandul si eul] Adela Preda: Brandul personal ar trebui sa tina de meritocratie mai mult decat de “machiajul” individului contemporan

[Brandul si eul] Adela Preda: Brandul personal ar trebui sa tina de meritocratie mai mult decat de “machiajul” individului contemporan

Principala problema in Romania, fata de brandul personal, e aceasta: oamenii incearca sa il construiasca si nu sa devina unul, spune Adela Preda (Digital Strategist, Kinecto Isobar).

Tocmai de aceea, efectele pe termen lung sunt acelea ale “machiajului” si al “adoratiei” gratuite. Dar Adela are incredere in capacitatea de autoreglare a societatii, pe termen lung.

 

Definitie

Pe scurt: imaginea “cea mai buna” pe care o persoana si-o construieste in spatiul spatiul public. Ca reper, poti spune ca ai brand personal daca oamenii care nu te cunosc in real life ajung sa te recunoasca totusi din alte medii pentru anumite valori pozitive pe care ti le asociaza.

In realitatea cotidiana, suntem indemnati adesea sa avem grija la “ce aratam”, pentru ca asta ne face diferiti si ne asigura un viitor stralucit. Brandul personal a devenit un fel de diferentiator de personalitate intr-o lume in care valorile sunt mereu in schimbare si competitia pe “locurile bune” foarte intensa.

 

Cele mai importante etape in Romania

Fara o ordine anume si cu greutate variabila:

  • Nevoia de modele: Andreea Esca, Andreea Marin & restul din gasca VIP de RO
  • Blogurile devin site-uri cu media insertion si aspira sa devina mega-siteuri cu mega-media insertion
  • Social media face din Romania una din tarile care pare a bifa o crestere accelerata a sectiunii de branding personal. Iar asta din simplul motiv ca, asa cum e peste tot in lume, angajatorii s-au obisnuit sa scotoceasca retelele de social media pentru a vedea care este brandul personal al unui potential candidat.

 

Ce inteleg gresit oamenii prin brand personal

Este un virus ciudat in aer care face ca toata lumea sa creada ca intr-o zi va ajunge o persoana cu statut public, macar vedeta sau ceva geniu menit sa ramana in istorie. Din acest motiv, pe buzele tuturor auzi frecvent murmurul “grija la ce postezi pe Facebook, ca te vede lumea!”.

Dar vrem sa facem din ideea de brand personal doar atat? Doar “imaginea mea cea mai buna in timp ce ascund partile mele umane”? Am ajuns oare, ca societate, sa identificam profesionalismul cu urmarea planului de bife al unui tipar care a functionat inaintea noastra si atat?

In mod cert este ceva comod si obisnuit sa cautam calea scurta si sa stam pe val. Dar psihologii si sociologii “banuiesc” deja ca “trendul” nu este atat de sanatos, caci am inceput de ani buni sa functionam doar pe norme de etichetare si idealism masiv.

Patetic spus: traim intr-o lume a imaginii fake si asta ne mananca originalitatea.

 

Cum se construieste un brand personal

  • Iti dai seama cine esti si cine vrei sa fii in viitor.
  • Iti alegi cu grija inca din tinerete valorile morale pe baza carora decizi ca iti vei coordona viata.
  • Muncesti smart & cu pasiune, incercand sa iti ramai mereu fidel tie insuti prin ceea ce faci.
  • Lasi sa se vada, oriunde ar fi asta, cine esti tu cu adevarat, in momentul in care esti.
  • Accepti varianta ca poti gresi, cand gresesti (da, nici brandurile nu sunt perfecte, tu de ce ai fi?!)
  • Pui suflet bun si visezi sa faci bine. Apoi dai exemple bune celor din jur. 
  • Inspiri. Brandul personal e un model de urmat, nu doar unul de admirat. Abia cand esti un model de viata real pentru alti oameni poti spune ca ai un brand personal veritabil.

 

Greseli

Se straduiesc prea mult. Ajung adesea sa afiseze o imagine “impecabila”, dar ascunzand in cantitati masive imperfectiunile. In loc de identificarea particularitatilor personale, aleg sa isi construiasca o imagine de manechine de vitrina.

Cand vor intelege ca ceea ce le da greutate este tocmai autenticitatea, atunci vor gresi probabil mai putin. Exista sperante in aceasta directie :)

 

Proprietarii

In Romania, brandul personal se identifica in proportie destul de mare cu brandul unei persoane publice. Rar am vazut facandu-se diferenta. Pentru ca influenta unui brand personal ajunge sa fie masurata cantitativ, ori la noi cantitativ e strans legat de media si spatiul public mediatizat.

Proprietarii de branduri personale… nu prea stiu cine sunt sau daca sunt. Presupun ca, in general, trusturile de media, daca gandim in termeni frumosi de “drepturi de autor” :)

Dar, in realitate, nu cred ca e corect sa spunem ca brandurile personale au proprietar. Ci doar ca exista persoane care ajung ele insele branduri personale.

 

Specificul romanesc

Oamenii isi contruiesc branduri personale in loc sa devina unul. Si asta inseamna ca apar multe branduri personale false, fara valori pozitive atasate, iluzii ale unor identitati valoroase prin promovare cumparata.

Cu toate astea, in ultimii ani au inceput sa apara stiri in presa despre multi tineri care devin antreprenori, care au succes in diverse domenii, tineri romani care isi urmeaza pasiuni, care inventeaza lucruri, care sunt preocupati mai mult de ceea ce fac decat de ceea ce se vede.

Sunt oameni care promoveaza in mod real valori culturale si mentalitati sanatoase, deci cred ca putem sa afirmam deja prezenta unei abordari noi mai corecte a ideii de brand personal.

 

Moda sau istorie

Cred ca mai mult decat cele enumerate, este o viziune de conduita, dar, ca orice lucru adoptat in masa, definita putin gresit in societate.

Brandul personal ar trebui sa tina de meritocratie mai mult decat de “machiajul” individului contemporan. Cred ca trebuie facut loc natural celor care au potential real de a deveni persoane cu brand personal.

 

Efectele

E bine ca oamenii au tendinta sa se analizeze mai mult datorita faptului ca tin la imaginea personala. E rau, insa, ca isi pierd autenticitatea din cauza ca vor sa isi contruiasca un brand personal pe modele “de succes” (rapid & usor) in loc sa devina unul.

Pe termen scurt, cred ca e putin daunator. Pe termen lung, omenirea mai are din cand in cand functii autoreglatoare si sper ca si in acest caz vor functiona.

Brandul personal nu este ceva negativ per se, caci este ceva ce a existat intotdeauna, sub alte nomenclaturi si pe care il putem asocia in istorie cu leadershipul genuin si spontan.

Cred, insa, ca trebuie sa avem grija la cum il explicam si aducem in atentia generatiilor tinere, astfel incat sa nu lase loc de “adoratie” fara o baza solida si reala a ceea ce este valoros in construirea sa.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related