Drumul de la manuscris la tipar e lung, dar si mai lunga e distanta dintre roman si intentia de a citi. In general, se cumpara carti "pentru biblioteca" sau "pentru altcineva", rareori pentru lectura efectiva. Pe langa asta, putinii cei care citesc au optiuni mai la indemana. Motiv pentru care Boris Singer, directorul editurii SIGMA, nu e printre optimistii care cred in supravietuirea tiparului.
Cartile digitale, usor accesibile (si, din pacate, spune el, si usor de piratat) vor deveni din ce in ce mai populare in viitor, in timp ce cartile tiparite vor pierde teren. De altfel, online-ul a facut extrem de comod accesul la orice fel de informatie care in trecut putea fi accesata doar prin intermediul cartilor.
Detalii despre situatia din domeniu ne ofera mai jos:
Publicarea cartilor de catre editura
Cartea este elaborata la decizia editurii care, impreuna cu autorii, incearca sa acopere cerinta pietei careia i se adreseaza sau la initiativa autorului care contacteaza editura si care, de cele mai multe ori, se ocupa si cu distribuirea cartii respective.
Dupa ce se hotaraste publicarea cartii, manuscrisul ajunge in redactie unde redactori, corectori, tehnoredactori si desenatori se ingrijesc de realizarea materialului (atat in ceea ce priveste grafica, cat si designul dar, mai ales, corectitudinea continutului) ce va fi trimis la tipar. Fisierele finale se trimit online la tipografie.
Inca din momentul in care se accepta spre tiparire cartea respectiva, se stabileste o strategie de promovare.
Odata primita cartea din tipar, aceasta se plaseaza in librarii, depozite de carte etc.
Piata de carte din Romania
Din pacate, piata de carte din Romania involueaza rapid. Copiii si adultii citesc din ce in ce mai putin. Totodata, piata din Romania este una concurentiala, in care se publica multe carti in tiraj mic. O anumita categorie de oamenii inca mai cumpara carti, insa o mare parte dintre ei nu le si citesc. Cartile ajung sa fie facute cadou persoanelor dragi sau... se prafuiesc pe rafturile propriilor biblioteci fara sa „impartaseasca“ nimanui tainele lor. Accesul la informatie, care in urma cu 20 de ani se facea prin intermediul cartii, acum se realizeaza cu ajutorul internetului. Este mai rapid si... mai ieftin.
Cartile digitale
Din punctul meu de vedere, cartile digitale au vanzari foarte mici. Multi consumatori de carte prefera sa le descarce gratuit de pe internet in loc sa le cumpere. Nu cunosc foarte multe date despre acest subiect, cartile electronice fiind, cred eu, de cele mai multe ori piratate.
Obstacole si solutii pentru edituri
In primul rand, lipsa apetitului pentru lectura a cumparatorilor este cauzata de nivelul scazut de cultura a multora dintre cei care ies de pe bancile scolii. Copiii prefera sa se joace la telefon sau tableta, refuzand de multe ori sa citeasca. Copiii nu mai gasesc cititul o activitate distractiva si de aceea se plictisesc, de regula, dupa primele pagini ale cartii.
Un alt obstacol este stilul de viata al oamenilor. Viata trepidanta si ritmul alert al vietii oamenilor de zi cu zi ii impiedica sa isi faca timp sa citeasca. De multe ori, oamenii se lauda ca au citit anumite carti pentru ca „e la moda“, insa, in realitate, multi dintre acestia nu au deschis o carte de mult timp.
La capitolul solutii... O campanie nationala foarte serioasa, care sa promoveze lectura in scoala, prin intermediul unui parteneriat dintre edituri/ONG-uri cu statut educational, alte organizatii non-guvernamentale cu statul roman poate fi una dintre solutii. Consider ca succesul unei astfel de campanii ar fi asigurat de implicarea activa si constanta a institutiilor statului roman.
Gradul de implicare a editurii in aspectul cartii
Total. Editura, prin intermediul persoanelor specializate, este cea care raspunde de felul in care va arata cartea dupa tiparire. Produsul final trebuie sa fie unul competitiv pe piata, sa respecte anumite standarde.
Promovarea produselor din portofoliu
Primul pas in promovare este cercetarea de piata. Stabilim publicul tinta in functie de tema si subiectul cartii respective. Dupa stabilirea publicului tinta, se decid modalitatile de mediatizare a cartii.
Toate cartile sunt promovate pe site-ul editurii (librariesigma.ro), pe pagina de Facebook (EDITURA SIGMA), pe site-uri si bloguri de recenzii, in cadrul targurilor de carte si evenimentelor organizate din initiativa proprie.
Colaborarea autor-editura pentru promovare
In etapa de promovare, autorul este un factor important. Acesta, inca de la contractarea cartii, propune propriile canale de promovare, stabilind modul in care doreste sa-i fie promovata cartea.
Referitor la numele autorului, acesta este un factor decisiv in procesul de vanzare a cartii publicate. Daca autorul este cunoscut, atunci poti fi sigur ca lansarea cartii va avea un succes rasunator.
Cu toate acestea, de multe ori lucram si cu autori mai putin cunoscuti. Din punctul nostru de vedere este foarte important continutul cartii. Am cunoscut autori foarte talentati, care nu se bucurau de un renume si care ne-au propus lucrari foarte interesante, care au avut succes pe piata de carte.
Suntem in peisajul editorial de mai bine de 25 de ani si putem spune ca avem experienta in ceea ce priveste colaborarea atat cu autorii recunoscuti, cat si cu cei debutanti. Avem deschiderea sa acceptam propunerile colaboratorilor nostri si incercam, de fiecare data, sa gasim abordarea care sa fie benefica ambelor parti.
Bugetul pentru publicitatea cartii
Bugetul necesar publicarii cartii se stabileste in functie de cheltuielile aferente editarii, tiparirii si distributiei. Pentru un album, care necesita atat grafica speciala, cat si materiale de tiparire de calitate superioara, bugetul va fi mult mai mare decat pentru o carte „de serie“. Tirajul este un alt elemente care concura la stabilirea bugetului necesar tiparirii unei carti.
Cuantumul care revine autorului se stabileste prin intermediul unui contract cu caracter confidential.
Strategie de promovare de succes
O campanie de promovare a unei carti nu este un demers simplu. La succesul cartii este important nu numai continutul si designul cartii, ci si modul in care este mediatizata publicatia respectiva, modul in care se realizeaza lansarea, numarul invitatilor, participarea personalitatilor din domeniul respectiv si prezenta pe canalele mass-media.
Nu trebuie sa neglijam nici prezenta pe canalele de social media (Facebook, Twitter, bloguri etc.) si nici transmiterea de newsletter catre diversi parteneri care ne stau alaturi in procesul de distribuire a cartii. Cu cat vorbeste mai multa lume despre tine, cu atat ai sanse mai mari ca produsul tau sa fie cunoscut si, implicit, vandut. Pentru noi, si cred ca si pentru orice alta editura, succesul se masoara si in numarul de exemplare vandute.
Previziuni pentru piata de carte
Din pacate, previziunile in ceea ce priveste evolutia pietei de carte tiparita din Romania, ca si la nivel mondial, nu sunt deloc incurajatoare. Cred ca piata va evolua in favoarea e-book-urilor, a informatiilor digitale, cartea tiparita devenind din ce in ce mai putin accesata.